Annons

S/V i Nikon D100 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon

Aktiv medlem
Jag har nu äntligen blivit ägare till en Nikon D100, nu undrar jag finns det något (s/v) läge på den.Jag har förut använt mig av alla typer av coolpixar (995,990 4500) och där finns ju möjligheten att göra bilderna s/v direkt i kameran. Anledningen till att jag frågar är den att man tillverkar tydligen flera kameror än instr böcker, jag skall få en sådan "senare",SKÄMS nikon.

Mvh/ Torbjörn.
 
Bildbehandlingsprogram...Typ..Photoshop, där har du klart mycket mer kontroll över förloppet än s/v-läget i coolpixarna..

Dessutom.. en färgbild kan alltid med ganska enkla medel bli svart-vita.. men en svart-vit bild kräver en helk del mycket mer arbete att färglägga ;)
 
Hej Jesper!

Jo jag förstår hur du menar,men om jag tex skall plåta ett bröllop så vill i alla fall jag använda både färg o s/v.Därför vore det ju praktiskt att plåta först färg och sedan "koppla" om till s/v direkt i kyrkan.
Min fråga kvarstår alltså än kan jag plåta s/v direkt med min D100?
P.S photoshop använder jag redan så jag känner till den möjligheten D.S

Mvh/ Torbjörn
 
NEJ! Det är ingen leksak..

Måste väl vara bättre att ha möjligheten att kunna köra bilderna som BÅDE svartvit och färg?

Hemska tanke om man sitter där dagen efter och inser att den av dom svartvita bilderna skulle göra sig mycket bättre i färg...

/A
 
Lät kanske lite bitsk här ovan, det var inte meningen :)

Även om det skulle gå så lär resultatet om du gör det i PS bli märkbart bättre så det finns ju egentligen ingen anledning att gå någon annan väg.

Mvh
A
 
Re: Hej Jesper!

Nikon skrev:
Jo jag förstår hur du menar,men om jag tex skall plåta ett bröllop så vill i alla fall jag använda både färg o s/v.Därför vore det ju praktiskt att plåta först färg och sedan "koppla" om till s/v direkt i kyrkan.
Min fråga kvarstår alltså än kan jag plåta s/v direkt med min D100?
P.S photoshop använder jag redan så jag känner till den möjligheten D.S

Mvh/ Torbjörn

Här finns en bra tutorial om hur man skapar bättre svart-vita bilder med Photoshop.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/b-w_better.shtml

Jag tror att du missar många möjligheter om du tar s/v direkt i kameran.
Du kan bl a få alla s/v filter utan att behöva skruva dem på objektivet.

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.