ANNONS
Annons

S/v C41 - S/v D76

Produkter
(logga in för att koppla)

Malla

Aktiv medlem
Jag har lämnat in vanlig s/v negativ (som jag framkallat själv) på vanligt, lite manuellt snabblabb för kopior (färgpapper) och ganska ok resultat...någon som vet om resultatet blir bättre med s/v film för c41?

Har du en exempelbild? Jag har några s/v C41 sedan innan jag framkallade själv samt några exprimenterade Tmax-kopior på färgpapper. Mina Tmaxkopior är dock inte ens ok så de tål inte att jämföras med. Jag jämför då hellre med dina om du kan länka..

Labben är väldigt olika bra på att få sv-bilder på färgpapper. Det blir bara dyrare och större risk för fel att lämna in film som inte kan framkallas i C-41. jag har sätt en del skräckexempel - både i pris och dålig kvalitet - i kombination....

Ska man lämna in någon film sdm inte är C-41 så är´det nog Tri-X eftersom den är vanligast. Tänk på att D-76 framkallning inte är en definierad process som C-41 och E-6. Det är bara en framkallare som man använder utifrån egna förutsättningar (kamera, film, fotopapper och förstoringsapprat, motivkontrast och smak).

Jag förstår inte frågan helt & hållet Malla.

Vill du framkalla s/v film i C41-processen?
Jag tror faktiskt inte att det går.
/Erik

Erik Schalin skrev:
Jag förstår inte frågan helt & hållet Malla.

Vill du framkalla s/v film i C41-processen?
Jag tror faktiskt inte att det går.
/Erik

Visst går det. Kodak T400CN och Ilford XP2 är två sv-filmer som båda framkallas i C-41. Men rent tekniskt kanske man skulle kalla dem för monochroma färgfilmer, men annan färg än grått får man i alla fall inte.

Erik, Mats undrar ju om film för C41-processen funkar bättre med snabblabb. T400CN, XP2 osv alltså.

Lotta; jag har tyvärr inga jag kan visa just nu, ska se om jag kan scanna in nåt..

Magnus; jag framkallar mina s/v filmer själv, så det är bara kopieringen, jag undrar om kopieringen
blir bättre från en s/v c-41 film eftersom den är mer anpassad till den typen av labb. Normalt gör jag mina s/v kopior själv, men har fått förfrågan från ett brudpar som vill ha några s/v bilder oxå och vill inte stå i labbet och massproducera kopior..

Varför inte skanna in negatiet och göra all efterbelysning i datorn som du vill ha det och sedan lämna in filen till ett labb som kör ut bilden på riktigt fotopapper. Så skulle jag gjort. Då får du bilden precis som du vil ha den utan att det blir svindyrt. Maskinkopior blir sällan så lyckade.

Mats:
Kodak fick väldigt mycket klagomål på färgförskjutningar som dessa kopior kan ge, så Kodak har tagit fram ett speciellt s/v-papper för den som vill ha rent s/v kopior.

Det skall bara vara att begära av labbet att de använder det papperet. Troligtvis så kostar det väl mer. Troligtvis så har inte alla labb dessa papper heller.

Annars om bilderna skall tonas så är färgpappersvarianten perfekt.

/Erik

Observera att det är skillnad på att kopiera c-41-film på färgpapper och köra ut digitala filer. Det ska inte vara några problem med färgtonen hos de som kör ut digitalt. De tar upp din fil på sina kalibrerade skärmar och korrigerar vid behov.

Några firmor som jag vet funkar är VSFL Bilteknik i Malmö (prata med Thomas eller Tomaz) samt DOX och Prolabbet i Stockholm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar