Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

S RAW Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

llge

Aktiv medlem
Har testat lite och jämfört Sraw mot fullupplöst raw, testade ISO 6400 och såg ganska märkbara skillnader som,
Mindre brus
Vissa ljusare områden i dunkla partier
Lite mindre upplösning såklart

Finns det nån fördel i dåligt ljus med hög ISO att använda den komprimerade raw varianten.
Hur funkar komprimeringen.

Måste tillägga att detta är observationer på kamerans skärm, datorn är död just nu :)

Vad händer om du skalar ned den högupplösta bilden till samma pixeldimensioner?

Att tänka på är att skrivhastigheten till minneskortet blir lidande med senare Canonkameror.

Jag har aldrig använt sraw. Ser ingen anlednig att göra det om man inte lider av brist på utrymme. Någonstans tappar man ju bildinformation.

Vad händer om du skalar ned den högupplösta bilden till samma pixeldimensioner?

Att tänka på är att skrivhastigheten till minneskortet blir lidande med senare Canonkameror.

Som sagt mina observationer är från kamerans skärm, ska kolla på datorn nu så får vi se hur det ter sej där.
Bra observation detta med skrivhastigheten, tack.

Har lagt upp några exempel SRAW vs RAW Canon 5D 3 bland mina bilder här på fotosidan samt lagt in dom även här för säkerhets skull, vet inte vad som funkar bäst.
Finns även uppskalad SRAW samt nedskalad RAW

llge

Bilagor

• RAW 6400 5D 3.jpg
    RAW 6400 5D 3.jpg
    69.8 KB · Visningar: 48
  • RAW 6400 5D 3 d.jpg
    RAW 6400 5D 3 d.jpg
    265 KB · Visningar: 31
  • SRAW 6400 5D 3.jpg
    SRAW 6400 5D 3.jpg
    156.6 KB · Visningar: 31