Annons

Søkar skillnad

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är stor skillnad, inte nog med skillnaden 1.6-1.3, utan även det faktum att 20D visar 95% av sökaren, jämfört med 1D MKII's 100%.

Lite förenkelat kan man visa det såhär:
 

Bilagor

  • sökare.jpg
    sökare.jpg
    8.2 KB · Visningar: 731
peter_wahlström skrev:
Är det så stor skillnad på 1D och 1Ds ?

//Peter

Ja... 1,25 crop.. Sensorn är 28.7x19.1 mm jämfört med 36x24 mm.

När jag bytade från 10D till 1D MkII så var skillnaden stor, igår höll jag ögat mot en 5D och skillnaden var stor även där. Att gå direkt från 1.6x till 1.0x är en enorm upplevelse för den oinvigde.
 
Det går ju naturligtvis att förstora sökarbilden med olika hjälpmedel, men den totala ytan beror ju på speglen, som i sin tur bör vara likvärdig sensorytan/filmytan.

Man har dessutom en förstoring att ta i beaktning, denna brukar ligga runt 0.7-0.9x vid 50mm.

Det är ju lite jobbigt att ha en större sökarbild än vad man får med på sensorn. Sigma har så på sin SD9 t.ex. Där kan man se vad man inte får med i bilden. (se: http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/sd9_pg2.html ). Samtidigt kan det ju i vissa situationer vara bra att se vad som är på väg in i bildytan.

Men som sagt att ja, sökarens storlek beror en del på sensorns storlek. Sen har t.ex. Pentax och KM D7D riktigt stora sökare, i förhållande till sensorstorleken. Detta har åstadkommits genom att ha en större förstoring än normalt på sökarna.
 
Men hur är det med förstoringsgraden i sökaren egentligen?

1D har 0,71x och 20D har 0,9x. Betyder det inte att den upplevda bilden i sökaren är ungefär lika stor i 1D som i 20D (även om den har mindre glas i sökaren)? Bilden i 20D blir dock mörkare (pga större förstoring).
 
Core skrev:
Men hur är det med förstoringsgraden i sökaren egentligen?

1D har 0,71x och 20D har 0,9x. Betyder det inte att den upplevda bilden i sökaren är ungefär lika stor i 1D som i 20D (även om den har mindre glas i sökaren)? Bilden i 20D blir dock mörkare (pga större förstoring).
0,71 resp 0,9 anger hur stort motivet blir med ett 50 mm objektiv, inte hur stor sökaren är. Om du hänger på ett långt tele blir förstoringen mycket större utan att sökaren har blivit större för det.

Olle
 
men går det att visa här i tråden visuellt hur stor den upplevda skillnaden blir mellan en 1,6-crop-sökare och en fullformats-sökare?

Säg t.ex. en fullformatare med 50 mm optik jämfört med en 1,6-crop med 31 mm optik vilket borde ge samma bildutsnitt. Hur ser det faktiskt ut i sökarna?

Blir det verkligen så extremt stor skillnad som i Jespers skiss i början?
 
erro.se skrev:
men går det att visa här i tråden visuellt hur stor den upplevda skillnaden blir mellan en 1,6-crop-sökare och en fullformats-sökare?

Säg t.ex. en fullformatare med 50 mm optik jämfört med en 1,6-crop med 31 mm optik vilket borde ge samma bildutsnitt. Hur ser det faktiskt ut i sökarna?

Blir det verkligen så extremt stor skillnad som i Jespers skiss i början?
Det går ju inte att generellt säga, då sökaren kan göras olika stor oberoende av spegelstorleken. Om sökaren är mindre blir den ljusstarkare, och om man gör sökaren stor på en kamera med liten sensor så blir den ljussvag. Olika kameror med samma spegelstorlek behöver alltså inte alls ha samma sökarstorlek.

Men skillnaden är i regel stor, för att inte säga enorm, mellan FF och APS-C.
 
Fotojämförelse

Detta är inte direkt ett svar, men dock relaterat.

Bifogad bild är två bilder fotograferat med en Ixus400 genom sökaren på en EOS 300D och en gammal Chinon CM-4. Jag skulle tro att skillnaden mellan 20D och 1D är liknande.

Sedan skulle jag också vilja tillägga att sökarbilden också påverkas av själva avståndet till prismat. Gamla analoga kameror är oftast betydligt plattare, ögat kommer närmare prismat.
 

Bilagor

  • vf400.jpg
    vf400.jpg
    18.2 KB · Visningar: 264
Får man utöka frågan med 350D?

Är detnågon skillnad mellan 350D och 20D eller 30D? Storlek, ljusstyrka?
 
Re: Får man utöka frågan med 350D?

Enicar skrev:
Är detnågon skillnad mellan 350D och 20D eller 30D? Storlek, ljusstyrka?
Ja, 20D har faktiskt större sökare än 350D. Eftersom de är så små så är skillnaden påtaglig, men inte avgörande för kameraval t ex skulle jag säga. Hur den är på 30D vet jag inte.
Nikon D50 har i princip exakt lika stor sökare som 350D för övrigt. Vet inte hur D70 skiljer sig, men den är nog lika eller något större (som 20D typ).

Edit: Jag har gjort dessa jämförelser själv med kamerorna bredvid varandra.
 
Ett till nytaget montage som visar skillnaden än tydligare, här med brännvidder som motsvarar samma utsnitt.
 

Bilagor

  • vfc.jpg
    vfc.jpg
    15.9 KB · Visningar: 153
steelneck skrev:
Ett till nytaget montage som visar skillnaden än tydligare, här med brännvidder som motsvarar samma utsnitt.

Ååååååkej.... hur kan folk leva med den lilla sökarbilden? Ser ju helt extremt ut!!

Men det kanske är en vanesak?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.