Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker vettigt macro till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuohtë

Medlem
Hejsan, har båda kitgluggarna 18-55 och 55-200 samt "måste-ha"-gluggen 50, 1,8. På detta kommer man långt men inte tillräckligt långt...

Nu har jag drägglat över tillräckligt många macrobilder här på sidan att jag verkligen bestämt mig för ett macroobjektiv.

Det som står överst på önskelistan är Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 for Nikon, http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123446. Inte helt gratis förstås men det har jag inte heller räknat med. Finns det fler alternativ jag borde överväga? Vilka rekommenderas etc?

Tack på förhand. =)
 
Hejsan, har båda kitgluggarna 18-55 och 55-200 samt "måste-ha"-gluggen 50, 1,8. På detta kommer man långt men inte tillräckligt långt...

Nu har jag drägglat över tillräckligt många macrobilder här på sidan att jag verkligen bestämt mig för ett macroobjektiv.

Det som står överst på önskelistan är Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 for Nikon, http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123446. Inte helt gratis förstås men det har jag inte heller räknat med. Finns det fler alternativ jag borde överväga? Vilka rekommenderas etc?

Tack på förhand. =)

Micro-Nikkor, Sigma, Tokina, Tamron i olika brännvid. Alla är bra. Vad vill du fota? Växter, fjärillar, bladlöss eller små tekniska detaljer? Allt det här kräver olika objektiv.
//Stanislav
 
Finns Tamron 90 2,8 och Tokina 100 2,8 båda i samma prisklass och har liknande optisk prestanda och en liten bonus att du kommer få lite bättre arbetsavstånd än med sigmat.så jag tror nog mer på dessa två än sigma eftersom de verkar ha mindre strul med kvalite och kundservice:)
 
Micro-Nikkor, Sigma, Tokina, Tamron i olika brännvid. Alla är bra. Vad vill du fota? Växter, fjärillar, bladlöss eller små tekniska detaljer? Allt det här kräver olika objektiv.
//Stanislav

Jadu, jag vill kunna komma riktigt nära helt enkelt, i sökaren iaf. Abstrakta detaljer, bubblor i vatten, tekniska pryttlar, växter, insekter... Är väl ute efter ett hyfsat macro som fungerar lite "allround" så att säga.
 
Finns Tamron 90 2,8 och Tokina 100 2,8 båda i samma prisklass och har liknande optisk prestanda och en liten bonus att du kommer få lite bättre arbetsavstånd än med sigmat.så jag tror nog mer på dessa två än sigma eftersom de verkar ha mindre strul med kvalite och kundservice:)

Hmm, skall kolla upp dem också. Blev tipsad om Sigmat av en kompis som är min generella foto-referens men han är förstås inte ofelbar. ;) Jag gillar iofs att det inte är så väldigt stor bränvidd, kanske jag som är knäpp och dessutom missat något grundläggande när det gäller macro. Är ny på det här som sagt men vill verkligen ge det en chans. =)
 
Tja, du verkar ha "snubblat" på en prisvärd och skarp liten rackare, dessutom är den prisad i dom tester jag sett.

Det är bara att slå till.


http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123446

/K

Joo, känner att jag har lätt för att lita på dylika tester osv, men värderar nästan "vanliga" användares erfarenheter högre. Om jag hade haft lönen nu hade det varit beställt redan... Har till slutet av månaden på mig att ev hitta något ännu bättre i samma prisklass, har ju fått lite uppslag här iaf. =)
 
Joo, känner att jag har lätt för att lita på dylika tester osv, men värderar nästan "vanliga" användares erfarenheter högre. Om jag hade haft lönen nu hade det varit beställt redan... Har till slutet av månaden på mig att ev hitta något ännu bättre i samma prisklass, har ju fått lite uppslag här iaf. =)

Det tacksamma med val av macroobjektiv är att det knappt går att köpa fel, samtliga är mycket bra. Dom små variationer som finns är (iaf vad gäller skärpa) nästan försumbara.

En annan aspekt som dock är värd att väga in är om man genom val av brännvidd täcker in andra möjligheter, som ex att få ett bra porträttobjektiv på köpet, där kan andra kvaliteter som bokeh variera.
Min välanvända micronikkor ger (enligt mitt tycke) ful oskärpa, medans min Tamron ger en mycket mjukare och behagligare oskärpa.

/K
 
Eftersom du redan sitter på ett 50mm f/1,8 kan du komplettera med mellanringar.
Med de billigare mellanringarna har du ingen ljusmätning och får köra allt manuellt. Den stora fördelen är att kameraväskan blir lättare och din börs blir inte så mycket lättare.

//Martin
 
Tamrons 90/2,8 tycker jag funkar fint på d80 förutom att af slirar. Men skolans kameror är rätt misshandlade.
 
De flesta makron som finns på marknaden just nu är - enligt det tester jag läst - väldigt skarpa, så att råka köpa ett dålig av den anledningen är nog ingen stor risk. Det man får fundera på är nog brännvidden, och om man ska ha inbyggd fokusmotor eller inte.

När jag köpte mitt makro var jag samtidig sugen på lite mer tele, så det blev ett Sigma 150/2.8 som jag är mycket nöjd med även om jag inte använder det så mycket som jag trodde. Det är en ganska tung pjäs för en som är van att bära runt på ett 35/2. En annan fördel med det objektivet är att det inte blir längre vid fokusering plus att det har HSM.
 
Kan bara hålla med dom som har skrivit tidigare.

Alla dom gluggarna som du har i åtanke är fina, så fatta ett beslut utifrån vilken brännvidd du vill ha.
 
ska objektivet komplettera din utrustning så är det ju kanske inte så kul att köpa en 70mm om du redan ahr en 50mm 1,8... med 90mm eller 150mm så har du ju ett ljusstarkt kort tele in din uppsättning också
 
Hej!
Det som kan vara värt att tänka på är ju avd du ska fota...insekter..då rekomenderar jag Sigmas 150 mm..bra med lite arbetsdistans..är det mera stilla föremål så finns ju utöver det som hittils räknats upp även Nikons 105 mm macro med VR, och det är ju inte helt fel då man annars lätt får skakningsoskärpa.

/

Magnus
 
Ju mer tele desto tacksammare att fota insekter och andra skygga filurer. Sigmas 150mm har ju blivit lite av ett drömobjektiv för att fota småkryp, t ex. Ett tele är ju också lite kostsammare, men då får man ju ett tele som bonus... Ju kortare brännvidd, desto större möjlighet har du att arbeta med riktigt kraftig förstoring om du trycker in ett par ordentliga mellanringar också (inte alls samma effekt med längre brännvidder, ju...). För den som vill komma förbi skala 1:1 är det ofta smartare att köpa en kort brännvidd och mellanringar (eller en telekonverter, iofs, dock med osäker bildkvalitet, det får du testa först).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.