Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker vettig film-"DSLR"... D750 vs GH4?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiKeMaN

Aktiv medlem
Hallå!

Jag har nu under några år kört Nikons D90 sen den kom 2008.... Och jag har varit nöjd. Bildkvaliteten när jag fotar är bra och jag har även inhandlat ett fast 50, ett telezoom 70-300 samt en extern blixt.

Nu har jag dock börjat filma mer och mer med min kamera och söker bättre filmegenskaper. Nikon D90's 720 upplösning räcker föga.

Iom att jag är lite Nikon-frälst så har jag främst kikat på D750 som verkar vara en underbar kamera med fina egenskaper. Men ALLA filmer jag kikar på YouTube så blir det brädad ordentligt av Panasonics GH4 vad det gäller dynamik i bilden osv.

Vad säger ni som har mer erfarenhet än mig?

Panasonic GH4 vs Nikon D750 vs någon Canon-variant.
 
Wildlife

Filmar du wildlife och vill ha en dslr kan jag föreslå EOS 70D, Bra följande AF (bäst i klassen?) och möjlighet att med ett 70-300 nå 3 gånger längre än övriga dslr . Du kan filma med nästan 3 ggr förstoring genom att använda den innersta delen av sensorn utan att använda interpolering-digital zoom. Iofs måste du välja digital zoom i menyn men den understa gränsen i skalan du kan använda är utan digital interpolering). Enda nackdelen är att du inte får följande AF i detta läge utan får autofokusera som på de flesta andra dslr-kameror vid filmning dvs fokusera-filma-fokusera om. Fotar du inte djur och dyl. på längre håll skulle jag nog också titta på t.ex. GH4.
 
Hallå!

Jag har nu under några år kört Nikons D90 sen den kom 2008.... Och jag har varit nöjd. Bildkvaliteten när jag fotar är bra och jag har även inhandlat ett fast 50, ett telezoom 70-300 samt en extern blixt.

Nu har jag dock börjat filma mer och mer med min kamera och söker bättre filmegenskaper. Nikon D90's 720 upplösning räcker föga.

Iom att jag är lite Nikon-frälst så har jag främst kikat på D750 som verkar vara en underbar kamera med fina egenskaper. Men ALLA filmer jag kikar på YouTube så blir det brädad ordentligt av Panasonics GH4 vad det gäller dynamik i bilden osv.

Vad säger ni som har mer erfarenhet än mig?

Panasonic GH4 vs Nikon D750 vs någon Canon-variant.

Ja, Panasonic GH4 brädar Nikon D750 i allt vad gäller video, utom möjlighet till kort skärpedjup. En del tycker det är en viktig egenskap. Men ifråga om pixelskärpa, moaré, rörelseåtergivning, komprimering, inställningsmöjligheter och inte minst upplösning så är GH4 överlägsen.
 
Hallå!

Jag har nu under några år kört Nikons D90 sen den kom 2008.... Och jag har varit nöjd. Bildkvaliteten när jag fotar är bra och jag har även inhandlat ett fast 50, ett telezoom 70-300 samt en extern blixt.

Nu har jag dock börjat filma mer och mer med min kamera och söker bättre filmegenskaper. Nikon D90's 720 upplösning räcker föga.

Iom att jag är lite Nikon-frälst så har jag främst kikat på D750 som verkar vara en underbar kamera med fina egenskaper. Men ALLA filmer jag kikar på YouTube så blir det brädad ordentligt av Panasonics GH4 vad det gäller dynamik i bilden osv.

Vad säger ni som har mer erfarenhet än mig?

Panasonic GH4 vs Nikon D750 vs någon Canon-variant.
Canon 5DIII med magic lantern ger råformat. Du får dock inte 4K och GH4 har fortfarande bättre bildkvalité även om man får mer möjligheter att filma i råformat.
https://www.youtube.com/watch?v=nH5fafQQddg
https://www.youtube.com/watch?v=Vvuu9lgLS2U
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.