Annons

Söker ny "glugg" för vissa behov

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag fotar med Nikon och har idag bytt upp mig och köpt fram och tillbaka till en samling objektiv som allt som oftast fyller de behov jag har.
Jag har ett Nikon 28mm f1,8. Ett Nikon 180 f 2,8, Nikon 24-85 f3,5 AF-S och ett Nikon 85 f 1,4.
Jag fotar mestadels porträtt eller så fotar jag dokumentär eller gatufoto generellt.
Det jag kan känna att jag ibland saknar är antingen något lite mer vidvikligt för det dokumentära, men också något runt normalen som är bra.

Det skulle ju kunna vara en bra zoom( någon gång ska jag införskaffa ett 24-70 men inte i dagsläget) , men en riktigt bra fast glugg skulle också fungera förträffligt.
Har ni några bra förslag eller tips på något ni tycker fyller dessa "luckor" så kom gärna med förslag! Det måste ju inte vara Nikon heller, jag har haft ögonen på det nya sigma Art objektivet bland annat. Men är det annat märke måste det vara något av det bästa om det ska vara intressant.
/Martin.
 
Jag tycker att det ser rätt så heltäckande ut och förstår inte helt varför du funderar över en 24-70 när du har 24-85, om det inte är så att du är väldigt petig med kvalitén och vill ha den något större ljusstyrkan. Det är ju helt upp till dig om du tycker att det är värt det. Om du gör dig av med den andra är det väl ett bra tillskott som täcker precis det du frågar om, även om jag gärna skulle vilja ha ännu högre ljusstyrka både på en vidvinkel och vid normalbrännvidd.

Jag har egentligen inga tips. Jag gissar att du vet i stort sett vad marknaden bjuder på, och när du funderar över Art-gluggen, så antar jag att du vet vad det är och har råd. Själv skulle jag knappast samla på mig så mycket prylar, och man bär väl inte gärna runt alltihop samtidigt.

Kanske en ännu vidvinkligare, som 20 mm f/1,8 så man får dra in armbågarna, och en fast 50/1,4?
 
Jag tycker att det ser rätt så heltäckande ut och förstår inte helt varför du funderar över en 24-70 när du har 24-85, om det inte är så att du är väldigt petig med kvalitén och vill ha den något större ljusstyrkan. Det är ju helt upp till dig om du tycker att det är värt det. Om du gör dig av med den andra är det väl ett bra tillskott som täcker precis det du frågar om, även om jag gärna skulle vilja ha ännu högre ljusstyrka både på en vidvinkel och vid normalbrännvidd.

Jag har egentligen inga tips. Jag gissar att du vet i stort sett vad marknaden bjuder på, och när du funderar över Art-gluggen, så antar jag att du vet vad det är och har råd. Själv skulle jag knappast samla på mig så mycket prylar, och man bär väl inte gärna runt alltihop samtidigt.

Kanske en ännu vidvinkligare, som 20 mm f/1,8 så man får dra in armbågarna, och en fast 50/1,4?
Du har rätt i dina flesta antaganden här. Om jag skaffar ett 24-70 blir det istället för mitt andra zoom objektiv. Och även om det är ett helt ok objektiv saknar jag den extra ljusstyrkan ibland och också kvaliten som mina andra gluggar ger mig. Det sitter inte så jätteofta på utan åker på någon gång ibland om jag inte orkar släpa med mig extra utrustning.
Jag är rätt påläst om det mesta som finns där ute, och precis som du säger har jag en ide om vad jag skulle vilja ha, men det jag är ute efter är människor som faktiskt har testat dessa objektiv eller kanske varit i liknande situation som jag och hittat något som de tyckte fyllde det behovet. Min erfarenhet av mitt gamla 50 var sådär, så fins det något annat någon testat som de tyckte väldigt mycket om, eller något annat runt den brännvidden så skulle det kanske fungera för mig.
Angående den sigma art gluggen har jag läst en hel del om den, och den verkar fin, men 35 mm är ju inte så långt ifrån mitt 28 så i det fallet vet jag inte säkert om jag skulle få så mycket användning för det,
 
Är det samma bygg kvalitet på den som 50 1,8?

Jag tycker iaf att den är ganska lik. Men det finns ju en uppsjö av olika 50:eek:r att botanisera bland. De äldre 50mm f/1,4D och f/1,8D är visserligen också gjorda av plast, men de känns inte lika plastiga. Ännu äldre, manuella 50:eek:r är helt gjorda i metall, men saknar autofokus.
 
Jag tycker iaf att den är ganska lik. Men det finns ju en uppsjö av olika 50:eek:r att botanisera bland. De äldre 50mm f/1,4D och f/1,8D är visserligen också gjorda av plast, men de känns inte lika plastiga. Ännu äldre, manuella 50:eek:r är helt gjorda i metall, men saknar autofokus.

Ok, hade varit härligt med en med fin byggkvalitet, men man kan inte få allt hehe!
Ska kolla runt på priser lite.
/Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.