Annons

Söker bra gratisalternativ till Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

jennysz

Medlem
Jag jobbar på en förskola och vi använder kameran en hel del för att dokumentera barnen och vår verksamhet. Någon gång, innan jag började jobba där, köptes en äldre version av Photoshop in. Programet är på tok för komplicerat för oss som jobbar där (50 % kan/törs använda digitalkameran, 20 % klarar att föra över bilderna till datorn och i stort sett bara jag själv har kunskap/intresse att utföra någon som helst redigering...).

Jag söker nu ett program som kan hjälpa oss att katalogisera bilderna på ett bra sätt. Någon redigering finns det sällan tid till, så den biten behöver inte prioriteras. Privat använder jag PS Elements och det finns ett par funktioner där som vi skulle ha nytta av i jobbet:

* Systemet med taggar. När barnen slutar hos oss får de en skiva med de bilder där de själva är med. Som det är nu får man kopiera och lägga bilderna i särskilda mappar med barnens namn. Ett system liknande liknande det med taggar skulle spara mycket tid.

* Datumvyn som finns i Elements. Jag brukar göra bildspel som står och rullar då föräldrarna hämtar sina barn. På så sätt kan de se vad som hänt under dagen. I datumvyn eller liknande skulle föräldrarna kunna söka upp ett visst datum och själva bläddra bland bilderna.

Eftersom budgeten är begränsad undrar jag om det finns något bra gratisalternativ som uppfyller dessa behov.

Tack på förhand!
/Jenny
 
Jag brukar alltid rekommendera Picasa, ett underbart program för enkla fixar av foton + kategorisering av bilder - dessutom gratis :)
 
Tack för era svar! Har varit inne och kikat på både Picasa och PS Album och båda verkar stämma överrens med det jag söker.
 
Jag kan också rekommendera picasa väldigt starkt.
Särskilt eftersom den gör automatiska säkerhetskopior av alla bilder när man ändrar på dem, och taggarna (kallas keywords) och kommentarerna som man skriver in sparas i bildens IPTC tag. Sen är det ju gratis också. Rödaögonfunktionen funkar bra, även om den är lättare att använda i adobes grejer eftersom man bara behöver klicka, och inte dra en rektangel kring ögat.
 
hej skulle photofiltre vara till någon nytta. Där finns även videokurser att gå.
testa multimediabyrån eller pim-skolutveckling.
 
moderskeppet skrev:
Photoshop Album finns.
Hej!

Jag använder Elements 3. Picasa har jag ingen erfarenhet av, men jag har hört en hel del gott om det. Photoshop Album Starter Edition 3.0 som Mattias nämner har jag däremot provat lite. Såvitt jag kunnat se har det identisk organisering med taggar som Elements 3. Datumvyn skulle jag tro är densamma också. Redigeringsmässigt finns inte mycket. Några autokorrigeringar, beskärning etc. Där finns det nog mer i Picasa.

Inget hindrar att man använder dessa två tillsammans, organiserar i PS Album och redigerar i Picasa (rätta mig någon om jag har fel), om man gärna vill använda Adobes taggsystem, vilket jag själv tycker är väldigt bra för organisering av bilder.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.