Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sökare D70 kontra D100?
- Trådstartare Johan67
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
D100 har ljusare sökare och Eyepoint: 24 mm till skillnad mot D70 som har Eyepoint: 18 mm.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp
D70 är åh andra sidan bättre än D100 på många andra punkter..
Johan67
Aktiv medlem
Tack Kim, 3 minuter snabbaste svar hittills...
Eyepint 18mm kontra 24 mm vad innebär det egentligen. Får nog ta mig in till stan och jämföra kamerorna sida vid sida. D100 är eg inget alternativ, funderar i så fall på att avvakta till D200 (eller vad nu Nikon kommer att kalla efterträdaren till D100) kommer. Frågan är väl om det är värt 5000 kr till...
mvh
Johan
Eyepint 18mm kontra 24 mm vad innebär det egentligen. Får nog ta mig in till stan och jämföra kamerorna sida vid sida. D100 är eg inget alternativ, funderar i så fall på att avvakta till D200 (eller vad nu Nikon kommer att kalla efterträdaren till D100) kommer. Frågan är väl om det är värt 5000 kr till...
mvh
Johan
kaw
Aktiv medlem
Längsta avståndet ögat kan vara ifrån sökaren och se hela bilden.Johan67 skrev:
Eyepoint 18mm kontra 24 mm vad innebär det egentligen.
Brukar innebära att längre avstånd ger mindre förstoring i sökaren, dvs. en mindre sökarbild. Brukar anges i x-siffra för sökaren i kamerabroschyrer.
Arleklint
Aktiv medlem
Johan67 skrev:
Hej, en av de få invändningarma mot D70 verkar vara att den har en relativt liten och mörk sökare. Någon som vet om den är större och bättre på D100....
mvh
Johan
Du har fått svar, och dom är helt riktiga.
Jag vill bara säga att det bästa är att du försöker jämföra kamerorna själv för att se om någon eller båda kamerorna uppfyller dina krav och önskemål. Vad som är bra och dåligt med den ena eller andra kameran kan bara mätas utifrån dina behov.
Johan67
Aktiv medlem
sagan skrev:
D100 har ljusare sökare och Eyepoint: 24 mm till skillnad mot D70 som har Eyepoint: 18 mm.
Sant, jag har beställt en D70 med 18-70 optiken, sen kanske der blir den Tamron 28-75 som du rekomenderade i en annan tråd. Det lär finnas ett tillbehör DG2 som man kan haka på okularet i D70 som ska ge en större sökarbild...någon som har testat....
pablito
Aktiv medlem
Det lär finnas ett tillbehör DG2 som man kan haka på okularet i D70 som ska ge en större sökarbild...någon som har testat...
Vad är det för något? Som en liten lupp av något slag? Skulle jag gärna ha till d100:an. Har inte hittat något på nikonianas om den.
S2-huset bygger ju likt D100 på F80 så du lär nog bli lika besviken där. Har du F801 som jämförelse får du det svårt, den sökaren är mycket bra även om man jämför med andra analoga kameror.
Den bästa digitalsökaren jag har kollat i var D2h. Men inte kommer nog ens den upp i samma klass som F801.
Den bästa digitalsökaren jag har kollat i var D2h. Men inte kommer nog ens den upp i samma klass som F801.
Ingemansson
Aktiv medlem
sagan skrev:
Men hur funkar D70:n för oss glasögonbärare?
ELe
Aktiv medlem
D70ans sökare är verkligen ingen dröm. Kommer man från en värld med F801an och än värre F4an så känns den nya tekniken futtig. Glasögonbärare får det ännu svårare (som jag) men det finns en viss dioptri justering om man har moderat synfel.
Men viss funkar det men det tar lite tid att vänja sig (varje gång man byter hus).
Men viss funkar det men det tar lite tid att vänja sig (varje gång man byter hus).
Pongu
Aktiv medlem
ELe skrev:
D70ans sökare är verkligen ingen dröm. Kommer man från en värld med F801an och än värre F4an så känns den nya tekniken futtig.
Har också 801s och F4. Sedan jag skaffade sportsökaren till F4:an känner jag mig klaustrofobisk t o m när jag använder 801:an... Kommer att bli problematiskt det här med digitalt. Hur är D1:ans sökare jämfört med t ex 801s och F4?
/Pontus
PS. Lite off-topic men det kan ju vara bra att ha så många modeller som möjligt i samma tråd. DS.