Annons

Söka rätt på stulna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffand

Aktiv medlem
Jag och min flickvän har en hemsida där vi ger tips om friluftsliv. Kommer säkert en del om naturfotografering när vi känner att vi får större kunskap inom det. Jag var i början tveksam till att lägga upp bilder på grund av risken att någon tar bilderna. Därför lade jag bara upp mycket små bilder i början, men har nu börjat lägga upp bilder där man faktiskt ser vad bilderna föreställer.
För en tid sedan såg vi av en slump att någon hade tagit en bild min flickvän lagt ut. Det var en bild med skor på och använts av en privatperson som ville sälja sina skor begagnat. Till och med signaturen är kvar på bilden. Precis under bilden stod det att man inte får använda varken bilder eller text utan vår tillåtelse. Min flickvän skickade en räkning på posten och det ska bli intressant att se vad som sker.
Nu till min fråga: Hur hittar man bilder som folk har tagit och lagt ut på internet? Finns det något program som märker bilderna som man lägger ut och sedan kan söka rätt på dem?
 
Det enda jag känner till är tid, tålamod och sökmotorer. Det är så jag hittat de som tjuvat mina bilder. Det hjälper om man använder ett filnamn som inte är för vanligt, då bildtjuven kanske byter filnamn annars.
 
Digimarc is your friend. https://www.digimarc.com/

Det här är "watermarking" som betydelsen av begreppet var frånbörjan. D.v.s. en osynlig "vattenstämpel" bakas in i bilden, vilket gör att bilden går att spåra även om den beskärs eller bildbehandlas. Digimarc tillahandahåller någon slags söktjänst så man får något slags meddelande när ens vattenstämplade bilder dyker upp på nätet. Jag är absolut inte insatt i vilka tjänster de har, jag vet bara att de har något sådant. Rent tekniskt bakas vattenstämpeln in i bilden genom att pixelinformationen ändras något. Ju större "styrka" man vill ha på sin vattenstämpel, desto mer förstörs bilden. Normalt är det helt osynligt.

Idag har begreppet "vattenstämpel" eller "watermark" vattnats ur (haha) så folk använder det för när man lägger in sin logga lite halvgenomskinligt i bilden.
 
Har för mig att den här tjänsten har ambitionen att leta reda på spridda bilder. Det är en sökmotor som letar efter dubletter av en bild som du laddar upp.

www.tineye.com
 
Jag och min flickvän har en hemsida där vi ger tips om friluftsliv. Kommer säkert en del om naturfotografering när vi känner att vi får större kunskap inom det. Jag var i början tveksam till att lägga upp bilder på grund av risken att någon tar bilderna. Därför lade jag bara upp mycket små bilder i början, men har nu börjat lägga upp bilder där man faktiskt ser vad bilderna föreställer.
För en tid sedan såg vi av en slump att någon hade tagit en bild min flickvän lagt ut. Det var en bild med skor på och använts av en privatperson som ville sälja sina skor begagnat. Till och med signaturen är kvar på bilden. Precis under bilden stod det att man inte får använda varken bilder eller text utan vår tillåtelse. Min flickvän skickade en räkning på posten och det ska bli intressant att se vad som sker.
Nu till min fråga: Hur hittar man bilder som folk har tagit och lagt ut på internet? Finns det något program som märker bilderna som man lägger ut och sedan kan söka rätt på dem?
Hej!
Det var bra att ni skickade en räkning!
Jag gjorde så till en stor svensk byggtidning som snott min bild, dessutom skrev jag dubbel taxa men inget hände. Efter 30 dagar skickade jag en ny räkning och hotade med att vi ses i tingsrätten och att en redaktör på en stor tidning vet hur man skall handskas med bilder. Tre dagar efter kom pengarna.
Bosse
 
Hej!
Det var bra att ni skickade en räkning!
Jag gjorde så till en stor svensk byggtidning som snott min bild, dessutom skrev jag dubbel taxa men inget hände. Efter 30 dagar skickade jag en ny räkning och hotade med att vi ses i tingsrätten och att en redaktör på en stor tidning vet hur man skall handskas med bilder. Tre dagar efter kom pengarna.
Bosse
Lite skillnad på en stor byggtidning och en privatperson som förmodligen inte ens visste att man inte fick "låna" en bild till en försäljning på tradera/blocket eller var det nu var. Tycker faktiskt att det är lite lågt att direkt skicka en räkning, en liten påminnelse om att det han/hon har gjort inte är tillåtet kanske skulle vara mer lämpligt.
 
Senast ändrad:
Jag har ibland hittat mina bilder i privata bloggar. Jag har då skickat ett vänligt mail och påpekat att man faktiskt inte får lägga ut andras bilder utan att fråga. Men så har jag lagt till att jag godkänner det om de lägger mitt namn som en maillänk under bilden. Ingen har protesterat, och det har kännts helt ok eftersom det ändå har varit privatpersoner som har gjort det utan vinstintresse, och att de dessutom har gjort det för att de har tyckt att bilderna har varit fina! OBS att i inget fall har någon hävdat att det har varit de själva som har tagit bilderna!
 
Lite skillnad på en stor byggtidning och en privatperson som förmodligen inte ens visste att man inte fick "låna" en bild till en försäljning på tradera/blocket eller var det nu var. Tycker faktiskt att det är lite lågt att direkt skicka en räkning, en liten påminnelse om att det han/hon har gjort inte är tillåtet kanske skulle vara mer lämpligt.
Ok då, hade dagen innan ringt och talat om att jag skulle skicka en faktura, fick då ett dåligt svar, vilket gjorde att jag skrev dubbla summan precis vad som rekommenderades av BLF.
//Bosse
 
Ok då, hade dagen innan ringt och talat om att jag skulle skicka en faktura, fick då ett dåligt svar, vilket gjorde att jag skrev dubbla summan precis vad som rekommenderades av BLF.
//Bosse
Bara för att förtydliga så var det inte ditt agerande som jag kommenterade som lågt utan trådskaparen. När en privatperson använder en bild i sådana sammanhang så är det ganska harmlöst. Det hade varit allvarligare om personen hade påstått att han/hon tagit bilden eller försökt sälja den vidare. Det ser även ut som om trådskaparen är amatörfotograf så jag tycker faktiskt att reaktionen var lite överdriven.

I ditt fall Bosse hade jag också skickat en räkning, en stor byggtidning vet med all säkerhet vad man får och inte får göra med bilder.
 
Tack för tipsen

Tack för tipsen.

När det gäller hur min flickvän gått till väga så funderade hon länge på hur hon skulle göra. Hon är amatörfotoraf, men sett sig runt på olika forum för amatörfotografer för att se hur andra brukar göra. När den använts i kommersielt syfte så valde hon den väg som hon gjorde. Dessutom är det mer eller mindre omöjligt att se att man inte får använda bilderna eftersom det stod precis under på samma sidan. Hon valde dessutom att skriva upp lägsta belopp som bildbyråer använder (bortsett från de royalty fria) utan att dubbla eller tredubbla talet. Detta till trots att det inte stod vem som tagit bilden. Det verkar snarast som om försäljaren har tagit bilden eftersom man tror det är hans skor.

Om detta var rätt eller inte kan diskuteras. Om vi tänker oss att någon lade ut musik på internet och skrev att det inte är tillåtet att använda den utan tillstånd. Då skulle inte jag bli förvånad om jag fick en räkning om jag använde musiken i en privat reklamfilm. Detta gäller oavsett om personen som gjort musiken är mångmiljonär på grund av sin musik eller har gjort musiken på sin fritid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.