ANNONS
Annons

Om Publicering i dagstidning: Behöver HJÄLP! Vem har rätt i vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket för all eran hjälp!
Det här är en väldigt lärorik upplevelse för mig.
Jag ska se till att försöka lösa detta på bästa sätt baserat på mina gamla och nya kunskaper.

För er som är nyfikna hur det gick så kan jag skriva resultatet på min medlemsprofil. Vilket förhoppnigsvis blir i slutet av nästa vecka.

Tack igen!
Peter Carlsson

Jag anser nog inte att situationen är fullt så självklar som en del andra tycks göra.

Rent principiellt så har tidningen gjort två fel varav det första var att publicera bilden utan upphovsrättsinnehavarens medgivande. Man kan visst hävda att tidningen borde ha säkerställt medgivande från fotografen och inte bara från motivet (indirekt) men i praktiken menar jag att den situationen ändå får ses som relativt förståelig och svårare rent värderingsmässigt.

Vad som är värre är att man missat att ange byline vilket ALLTID ska finnas med, för bilder som köps in liksom för bilder som får publiceras fritt (vanligt i just dessa sammanhang). För detta bör du kunna få viss ersättning.

Avslutningsvis, lär av läxan. Märk ALLTID bilder med upphovsrätts- och gärna kontaktinfo. För bilder med viss upplåtelse av rättigheter ska detta tydligt framgå. Helt omärkta bilder KAN (även om det inte är principiellt korrekt) i vissa situationer tolkas som fria att använda och att i efterhand kräva ersättning för detta är (förutsatt att det ens kommer till din kännedom) både jobbigt och icke minst förbaskat tidsödande. För att inte nämna trist.

Jag tror personligen att du vinner på att föra en vänlig men rak diskussion med tidningen. Gnäll, svordomar och/eller saltade fakturor är inte den rätta vägen.

PeterCarlsson skrev:
Några kompisar till mig har ett Metal-Band, och de var dessa artikeln i fråga handlade om. Jag har fotat bandbilder åt dem, har inget avtal med dem, de är ju mina kompisar. Men såhär tänker jag: Jag låter de bestämma vart bilderna på dem ska publiceras, det är väl det hela. MVH
//Peter Carlsson

Jag låter de bestämma vart bilderna på dem ska publiceras, det är väl det hela

just denna meningen skulle du aldrig sagt/skrivit.

ett muntligt avtal = skriftligt avtal
bara det att det är mycket svårare att bevisa.

så nu när du sagt det. är det kört för din del att få ersättning.

varför????

jo för att att du i denna meningen :::Jag låter de bestämma vart bilderna på dem ska publiceras, det är väl det hela.......

då har du övergett ansvaret till dem ,,, från dig.

mao du har gett dem frihet att använda dina bilder precis som dom känner för det...

du kan alltid kräva ersättning o hoppas på att tidningen inte läser detta.

mvh robert

Re: Re: Om Publicering i dagstidning: Behöver HJÄLP! Vem har rätt i vad?

RawBeer skrev:
ett muntligt avtal = skriftligt avtal
bara det att det är mycket svårare att bevisa.

ett muntligt avtal är inte samma sak som ett skriftligt, men det är som du säger juridiskt bindande.

har varit i en situation där jag hade rätt, men enda bevis var ett muntligt avtal. inte helt lätt att få rätt.. fick mina krav uppfyllda (det som jag skulle fått), men fick sparken.. that's life..

vad lär vi oss? ta det utförligt och skriftligt

Får ta och rätta mig själv då jag sa att jag låter de bestämma vart bilderna ska vara med. Jag har inget som helst avtal med gruppen. Vad jag menar är t.e.x. vill de inte vara med i damernas värld, så okej. Det är de som syns på bilden, och de ska få den exponeringen de vill ha. Jag har alltså INTE gett mig ifrån min upphovsrätt. Som jag sagt så är detta vänner till mig.

Åter igen säger jag att: Om bilden hade publicerats med mitt namn från början, så hade jag inte brytt mig om detta. Det är där det stora övertrampet ligger anser jag. Jag tycker inte det är rätt att jag varken ska få cred eller pengar för min bild, plus att alla 30000 personer som läste artikeln tror att det är någon annan som tagit den. Denna bild kan teoretiskt sett skaffa mig fler jobb, men det lär jag ju aldrig få reda på.

För det tredje tycker jag inte att någon ska behöva råka ut för detta igen. Jag hoppas att tidningen inser detta. Det är också av denna anledning jag driver det så långt, vilket jag hoppas att alla i min situation skulle ha gjort.

MVH
Peter Carlsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar