ANNONS
Annons

Sök på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Seglarmange

Medlem
Hej,

Om man använder funktionen Sök på fotosidan och anger 'Galleri FS' får man 0 träffar medan man får flera träffar på 'FS Galleri'. Upplever orden som synonymer i söksammanhang och blev förvånad över att inte kunna söka på 'Galleri FS'? Det kanske är en fördel om man kan söka på flera begrepp?

Mvh
/Magnus
 
Får förstås inte träff på något av alterntiven så länge bara rutan används. Det är inte så att du först "sökte" upp i hörnet och sedan valde att använda rutan som kommer upp och då sökte med Google?

Det verkar inte ske någon sökning alls vid första klicket nämligen, vilket man förstås kan ha synpunkter på. Kan vara för att begränsa lasten på databasservern.
 
Hej Martin!

Jo, du har rätt. Noterade inte att det blev en Google sökning om man sökte i fönstret som kommer upp när man klickat på Fotosidans sökknapp. Jag får inte heller träffar på något av alternativen om jag enbart använder Fotosidans sökfunktion.

Det är ju inte livsviktigt att sökfunktionen fungerar men det är ju alltid trevlig om den gör det. En nackdel när den inte gör det är att man aldrig riktigt vågar lita på den och då förlorar den ju lite sin charm. Om det är så att sökfunktionen stängts av av belstningsskäl så kan ju en idé vara att ta bort eller inaktivera den för att undvika missförstånd? Ville egentligen bara uppmärksamma sidan på den egenskapen.

Föresten, har du någon formell funktion/roll på Fotosidan eller är du en användare som jag?

Mvh
/Magnus
 
Senast ändrad:
"Sök på Fotosidan" är numera bara sök via Google, det g:a sökindexet/motorn finns inte längre.


-Thomas
 
Hej Thomas!

Tack för ditt klargörande inlägg. Ett förslag kan ju då vara att göra om sökfunktionen grafiskt till att vara enbart en länk till Google sidan som ser ut som dom andra länkarna i anslutning till användarnamnet (Din Profil, Dina Album osv). På så vis skulle man kunna undvika intrycket av att den fungerar.

Mvh
/Magnus
 
Föresten, har du någon formell funktion/roll på Fotosidan eller är du en användare som jag?

Mvh
/Magnus

Hej Magnus,

Nej, jag har ingen funktion alls på Fotosidan utan är bara en "vanlig användare". Däremot är jag administrator på ett helt annat forum (HiFiForum.nu) och det både räcker och blir över. :)
 
Vi hade förut en "intern sökmotor" som inte funkade något vidare, och till slut lade den av helt pga uppgradering. Jag stängde då av den lite snabbt och lade ut bara Google, men det var en nödlösning.

Jag skall ta och läsa på om Googles sök-API och bygga en mer integrerarad version av den som finns fn.
 
Engelska bildnamn ?

Är det för att få flera träffar på sökmotorer som många använder bildnamn på engelska ?
Man ser sällan namn på tyska eller franska eller annat språk.
Svenska duger väl bra för betraktare i Sverige ?
 
Är det för att få flera träffar på sökmotorer som många använder bildnamn på engelska ?
Man ser sällan namn på tyska eller franska eller annat språk.
Svenska duger väl bra för betraktare i Sverige ?

Inte i mitt fall åtminstone då jag skiter högaktningsfullt i några sökträffar på Google. Jag har bara tagit det som råkade poppa upp i huvudet för tillfället och då har några blivit på engelska och några på svenska.

Min franska är för övrigt usel och tyskan saknas helt. :)
 
Vi hade förut en "intern sökmotor" som inte funkade något vidare, och till slut lade den av helt pga uppgradering. Jag stängde då av den lite snabbt och lade ut bara Google, men det var en nödlösning.

Jag skall ta och läsa på om Googles sök-API och bygga en mer integrerarad version av den som finns fn.

Hej Christer!

Kul att se respons på förslag.

Mvh
/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.