Annons

Sålt systemkameran - ska köpa kompakt!

Produkter
(logga in för att koppla)

street08

Medlem
Detta är nog något otänkbart för många på detta forum - jag har sålt min systemkamera D40X och ska köpa en kompakt istället. Insåg att även om foto är roligt så blir det alltför sällan jag släpar med mig en stor fotoväska - och det är i vardagen utan kamera med som jag sett de bästa potentiella bilderna. Ska poängtera att jag är en verklig rookie när det gäller fotografering, köpte en systemkamera som första riktiga kamera, men det blev alltså aldrig av att jag tog med den (och då är det svårt att utvecklas).

Så, vad ska jag köpa? Ja det är frågan. Vill köpa en relativt billig men bra kompakt, vill ha möjlighet att ställa bländare och tid och ha hyfsad lång zoom och bildstabilisering. Detta i ett så smidigt format det bara går, allt för att faktiskt kunna ha med mig kameran i jackfickan jämt.

Har kollat på 720is (bara på nätet), men hur bra kvalitet är det, tillräckligt för en rookie antar jag? G9 verkar lite väl dyr och dessutom tung/relativt stor för fickan.

Jag vill främst ägna mig åt vardagsfotografering (fester etc) men tycker även om att ta bilder på arkitektur och gatufoto.

Några tips?
 
Titta även på Panasonic LX2. Den har RAW format men tyvärr så saknar den blixtsko och har nu funnits på marknaden i över 2år så jag väntar på en uppdatering. Även Nikons bästa kompakt är mindre och smidigare än G9 och har blixtsko men saknar RAW.

// Fredrik
 
Har sett det hack som ger de flesta canons kameror raw, så frånvaro av raw på en billigare canon verkar inte vara något problem. Öht är inte frånvaro av raw något som bekymrar mig så mycket (blir nog mer aktuellt om jag blir riktigt biten av foto). Storlek och övr egenskaper jag skrev om prioriteras betydligt högre. Men tack för tipsen, ska kolla in dem!
 
Jag kollade in en Panasonic, tror den hette Z100 och skärmen på den var grym. Stor och med en otrolig betraktningsvinkel. Liten kamera och rätt billig. Tror att bildkvaliten är sak samma på kameror i prisklass 2500-3000 kr. Den lilla sensorn är den största begränsningen.
 
Nikon CoolPix P5000 kanske kan vara något.Möjligfhet till extern blixt samt många manuella inställningar.

En riktigt trevlig kamera som jag gärna lånar av min sambo när jag inte vill släpa på systemkameran.
 
Nikon P5100 kan verkligen rekomenderas. Går att få ännu billigare, 2840:- ink. frakt från Hegethorns eller 2705:- om man hämtar den hos Webhallen i Stockholm.
Saknar RAW och är brusig över 400 ASA men i övrigt oerhört bra med rejäla manuella möjligheter. Valde mellan den och G9, det smidigare formatet fick avgöra, P5100 lättare att ha med sig.
 
Skall du ha kameran på fickan är väl en ultrakompakt kamera lämplig?

Antagligen får du offra "hyfsat lång zoom", men å andra sidan kommer kanske kameran lättare med ut då.
 
Ok, inte vad du egentligen frågar efter, men kanske ett alternativ att fundera över...

Varför inte en Olympus E-420 + 25mm pancake? Du får då visserligen inte "hyffsat lång zoom", men du får en riktigt liten smidig riktig DSLR, liten när du vill ha med den, flexibel när du vill (objektiv tar man ju med sig efter behov) och med betydligt högre bildkvalitet än vilken kompakt som helst.
 
Det är väl inget konstigt med det, vad fotosidans användare kör med är knappast en måttstock för vad som är vanligast, bland fotografer.
Min D-SLR, Sony A100, med några gluggar, ger riktigt bra bilder, men "jollen", en smidig kompakt, Canon G9, ger minst lika bra bilder upp till ISO400.
Tar ofta helst med mig den minsta möjliga utrustningen, G9:n går ner i fickan ...
 
Haha, jag kan absolut inte använda kompakter efter att ha blivit van vid D40. Kompakterna jag provat gör ALDRIG som jag vill, så jag blir bara irriterad.
 
Jag tycker panasonics långzoomare verkar väldigt vettiga. TZ-serien då alltså. De har ganska mycket zoom och bra vidvinkel samt bildstabilisering. Dessutom kan de filma i hdkvalitet. Hyffsat smidiga verkar de vara och så har de väl Leicaoptik?
 
Är kanske för stor för dina ändamål, men jag har en Canon Powershot A650 IS (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A650is) som jag är riktig nöjd med. Bara en liten kameraväska runt axeln behövs.
Fullt manuell, därför väldigt bra att utvecklas och lära sig med. De som säger att deras kompaktkamera aldrig gör som de vill, har antagligen bara "fel" kompaktkamera ;)

Förstår dina tankar kring att börja lätt med en kompaktkamera. Var därför jag köpte en sådan som förstakamera. Har aldrig ångrat mig.

Nu när jag har lite mer erfarenhet kommer jag däremot att köpa en systemkamera. Antagligen en Nikon D80.
 
Jag har nu en Canon G7 och är mycket nöjd! Jag har aldrig haft system, men jag kan tänka mig att denna kameran inte är långt ifrån en av de billigare systemkamerorna.
Själv är jag på väg att uppgradera, men jag fårstår precis vad du menar.
G7 och G9 är ju ganska stora och tunga jämfört med andra kompakter.
Kameror du kan titta på: (förutom de som redan nämts)
Canon Ixus 860 IS
Nikon S700
Ricoh R7
Panasonic Lumix DMC-LX2
Samsung NV24 HD

Jag har ingen av dessa kameror i listan, men jag kan tänka mig att de alla är helt ok.
 
Jag skulle gärna vilja ha en så smidig kamera som t.ex. Ixus 860is, det jag tappar då är framförallt möjligheten att ändra skärpedjup (tid kan i viss mån kontrolleras genom att välja t.ex. ett motivprogram av typ "sport" eller liknande). Sedan upplever jag ofta att jag vill ha mer zoom än 3X men det kanske beror på att jag tänker "fel" när det gäller bildkompositionen.
 
street08 skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en så smidig kamera som t.ex. Ixus 860is, det jag tappar då är framförallt möjligheten att ändra skärpedjup (tid kan i viss mån kontrolleras genom att välja t.ex. ett motivprogram av typ "sport" eller liknande). Sedan upplever jag ofta att jag vill ha mer zoom än 3X men det kanske beror på att jag tänker "fel" när det gäller bildkompositionen.

Får jag föreslå att du tittar närmare på nya Fujifilm FD 100.
Bra zoom-område (28-140), lågt brus vid högre ISO-tal osv.

Ännu bättre vore om du fick tag på en beg Fujifilm F30 el F31 (bruskungarna bland kompakter). Dom tillverkas tyvärr inte längre och dom är mariga att hitta begagnade. Jag har en F31 som jag är mycket nöjd med! Jag kör auto-ISO upp till 800 utan problem, med bra bildkvalitet!

/K
 
street08 skrev:
Har sett det hack som ger de flesta canons kameror raw, så frånvaro av raw på en billigare canon verkar inte vara något problem. Öht är inte frånvaro av raw något som bekymrar mig så mycket (blir nog mer aktuellt om jag blir riktigt biten av foto). Storlek och övr egenskaper jag skrev om prioriteras betydligt högre. Men tack för tipsen, ska kolla in dem!

För egen del har RAW formatet räddat en hel del bilder och möjligheten att redigera efteråt är betydligt större. Men Min Leica D-lux 3 blir lite långsam mellan bilderna när man kör även RAW.

Vad jag har sett så finns RAW hacket bara för lite äldre Canon kompakt kameror men jag är inte riktigt uppdaterad på den fronten.

Tycker ändå att blixtsko är mycket viktig för det händer något med kameran när man fotograferar inne med en extern blixt. Batteri tiden blir bättre, Blixten orkar ända fram, inga röda ögon och man kan låta blixten studsa i taket för bättre ljus.
Har provat själv Canon G5 ihop med 580ex fast blixen var lite för tung ihop med kameran för att den skulle kännas smidig.

Annan punkt som är mycket viktig är bra vidvinkel (typ 24 mm)..

// Fredrik
 
Tycker du mest ska tänka på vad du vill ha för kamera, vilken som skulle ge dig mest lust att fota. Om en kamera ligger på hyllan spelar det ju ingen roll om den har lång zoom, manuella inställningar, osv.

Det är ju ändå lusten och viljan att fotografera som är den största drivkraften :)

Ett alternativ är ju att både ha systemkamera och en smidigare kompaktkamera. Men du hade ju redan sålt systemaren.
 
street08 skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en så smidig kamera som t.ex. Ixus 860is, det jag tappar då är framförallt möjligheten att ändra skärpedjup (tid kan i viss mån kontrolleras genom att välja t.ex. ett motivprogram av typ "sport" eller liknande). Sedan upplever jag ofta att jag vill ha mer zoom än 3X men det kanske beror på att jag tänker "fel" när det gäller bildkompositionen.

Hej Anders! Jag har precis gått åt andra hållet, från kvalitetskompakt till system. I mitt fall Canon. Är väldigt nöjd med min 450D och så, men kan inte komma ifrån att jag gillade flexibiliteten i kompakten skarpt. För mig råder inget tvivel vilken kameratyp du ska ha, du borde undersöka "superzoomarna", eller "långzoomarna" som Cyberphoto döpt dom till.

Du har nära nog samma kontrollmöjligheter som en DSLR, men är otroligt mkt mer flexibla. Jag kommer inte göra mig av med min Canon S3IS i första taget, den filmar tex i utmärkt PAL-kvalitet, zoomar lika långt som min DSLR (där jag just skaffat 70-300IS - för samma pris som superzoomen) och är en miniatyr i jämförelse - och då jämfört med 450D som anses vara en "liten" DSLR. Och under normala till bra ljusförhållanden ger dom ohyggligt bra bildkvalitet!

Nackdelen med dom är i huvudsak högt brus vid dåliga ljusförhållanden som beror på den mindre sensorstorleken (gäller också G9 - som INTE är en superzoom och dessutom dyrare). Några kan ta RAW, men eg. är det ingen avgörande faktor då Camera Raw (Adobe) behandlar JPG numer. Visst, på detaljnivå kommer en RAW kunna erbjuda mer, men i de flesta fall kommer en genomtänkt exponering i JPG vara lika bra. Om du nu råkar vara intresserad av RAW vill säga.

Nikon släppte just sin första superzoom, den heter Nikon CoolPix P80. Canons senaste är från förra året och heter numer S5 IS, dom släpper antagligen en S7 i sommar om man tillåts gissa. En annan som fått lysande kritik är Panasonic Lumix DMC-FZ18. Även Casio och Sony har avancerade kameror på området. Priserna ligger mellan 3000 och 4000 och ger ohyggligt mkt kamera för pengarna. Tycker jag alltså. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.