Slowfinger
Aktiv medlem
Intressant film för den som vill lära sig lite mer om tillverkningen av ett L-objektiv:
http://www.canon.com/camera-museum/tech/l_plant/index2.html
http://www.canon.com/camera-museum/tech/l_plant/index2.html
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du tror inte att alla andra tillverkare gör ungefär likadant? ;-)Bertone skrev:
OK, jag fattar att dom kan kosta en slant! Imponerande.
Makten skrev:
Du tror inte att alla andra tillverkare gör ungefär likadant? ;-)
Edit: Jösses, använder de inte momentnyckel när de drar åt ringarna som håller linserna?? :-O
Än så länge ja!paco skrev:
Kitgluggen sätts ihop av personalen i fotobutiken.
Skulle vara intressant att köpa objektiv på IKEA =).paco skrev:
Ja, det skulle ge benämningen 'kit' en helt annan dimension.
Det är säkert bara de allra dyraste objektiven som sätts ihop manuellt. För att det ska löna sig att göra det maskinellt så måste det tillverkas en jädra massa gluggar, och 500/4 lär ju inte direkt vara en storsäljare. Sen tror jag bara att "hantverket" är till nackdel för kvaliteten. De hade ju fasen inte ens handskar på sig när de monterade vissa linser! Mindre proffsigt.StefanN skrev:
Annars var det spännande att se vilket hantverk det fortfarande är. Men inte sätts väl alla objektiv ihop manuellt? Just den delen känns som om den kan automatiseras hyfsat för de lite billigare produkterna.
Haha, jag lade också märke till den! :-DSen är det ju kul att se att de lade in lite artificiell lens flare i den animerade sista delen. Med tanke på att alla fotografer helst inte ser sådant i samband med dyra objektiv...
Makten skrev:
Det är säkert bara de allra dyraste objektiven som sätts ihop manuellt. För att det ska löna sig att göra det maskinellt så måste det tillverkas en jädra massa gluggar, och 500/4 lär ju inte direkt vara en storsäljare. Sen tror jag bara att "hantverket" är till nackdel för kvaliteten. De hade ju fasen inte ens handskar på sig när de monterade vissa linser! Mindre proffsigt.
Haha, jag lade också märke till den! :-D
StefanN skrev:
Skulle vara intressant att köpa objektiv på IKEA =).