Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så tillverkas ett Canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Bertone skrev:
OK, jag fattar att dom kan kosta en slant! Imponerande.
Du tror inte att alla andra tillverkare gör ungefär likadant? ;-)

Edit: Jösses, använder de inte momentnyckel när de drar åt ringarna som håller linserna?? :-O

Senast ändrad:
Makten skrev:
Du tror inte att alla andra tillverkare gör ungefär likadant? ;-)

Edit: Jösses, använder de inte momentnyckel när de drar åt ringarna som håller linserna?? :-O

Jodå, det sitter inbyggt i händerna på montören. Det är inte vem som helst som får montera dessa dyrgripar.

Ungefär som whiskymastern, som bara genom att titta på de ädla dropparna kan avgöra när den är mogen för att tappas upp på fat.

paco skrev:
Ja, det skulle ge benämningen 'kit' en helt annan dimension.
Skulle vara intressant att köpa objektiv på IKEA =).

Annars var det spännande att se vilket hantverk det fortfarande är. Men inte sätts väl alla objektiv ihop manuellt? Just den delen känns som om den kan automatiseras hyfsat för de lite billigare produkterna.

Sen är det ju kul att se att de lade in lite artificiell lens flare i den animerade sista delen. Med tanke på att alla fotografer helst inte ser sådant i samband med dyra objektiv...

StefanN skrev:
Annars var det spännande att se vilket hantverk det fortfarande är. Men inte sätts väl alla objektiv ihop manuellt? Just den delen känns som om den kan automatiseras hyfsat för de lite billigare produkterna.
Det är säkert bara de allra dyraste objektiven som sätts ihop manuellt. För att det ska löna sig att göra det maskinellt så måste det tillverkas en jädra massa gluggar, och 500/4 lär ju inte direkt vara en storsäljare. Sen tror jag bara att "hantverket" är till nackdel för kvaliteten. De hade ju fasen inte ens handskar på sig när de monterade vissa linser! Mindre proffsigt.

Sen är det ju kul att se att de lade in lite artificiell lens flare i den animerade sista delen. Med tanke på att alla fotografer helst inte ser sådant i samband med dyra objektiv...
Haha, jag lade också märke till den! :-D

Coolt! Fast de där fingertutorna var lite för kinky för min smak.. Tror jag kör vidare på Nikon.

Makten skrev:
Det är säkert bara de allra dyraste objektiven som sätts ihop manuellt. För att det ska löna sig att göra det maskinellt så måste det tillverkas en jädra massa gluggar, och 500/4 lär ju inte direkt vara en storsäljare. Sen tror jag bara att "hantverket" är till nackdel för kvaliteten. De hade ju fasen inte ens handskar på sig när de monterade vissa linser! Mindre proffsigt.

Haha, jag lade också märke till den! :-D

Jag skulle tro att allt sätts samman manuellt.
bara betydligt mindre aktsamt för de billigare produkterna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar