Annons

Så har jag bytt till Pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)
På vilket sätt har ni fått kalla fossingar vad gäller K5?

Det finns ett antal trådar om den här på forumet där det uppdagas ganska allvarliga problem på ytterst viktiga delar i en digitalkamera, och det känns inte bra för mig iaf.

Hämtade ut min K-x igår så får vi se vad den ger, men första testena visar att den klår gamla K200D med hästlängder iaf, och den för mig viktiga ISO prestandan säger ju tester ligger på samma nivå som K7 så det låter ju bra ;-)

Får återkomma när jag använt den ett tag o h säga vad jag tycker.

Pentax K-x

Köpte min första digitala spegelreflex kamera för några veckor sedan, det blev en K-x. Visst att den är plastig, men det var många analoga också, tex Chinon som jag haft ett par st av. Köpte på ebay telet Dal 55-300 som jag är mycket nöjd med. visst att bajonetten är av plast, men jag tror den håller. Det som jag inte är nöjd med är informationen om tid/bländare och iso som syns alldeles för dåligt i sökaren på K-x, särskillt i solljus. Känns lite klumpigt att behöva kolla displayen fram och tillbaka när man ska ta ett kort där dessa inställningar är viktiga. Jag köper mycket sällan dom märken som är poppulärats som tex canon, nikon, volvo, eller shimano inom fisket. Det finns så många andra märken som är lika bra om inte bättre ibland.

Första stunden saknade jag datadisplayen som finns på K200D men på K-x är ersatt med skärmen på baksidan, men det varade inte länge då jag insåg att infon om detta i sökaren syns bättre på K-x är gamla, dessutpom gör jag oftast en grovmätning innan jag sätter upp kamern till ögat och då ser jag kalasbra på stora LCD skärmen ;-)

Sen är den snabb i serietagning även om ju K-r är ännu snabbare men denna räcker gott för mina behov iaf, och plastkänslan stör mig inte ett dugg än iaf, håller den inte så ändrar jag uppfattning men det visar sig.

Det enda jag inte blir sams med är AF ihop med Live view, det tar lång tid innan den hittar rätt, ska det vara så eller jag som gör fel?
Men det är busenkelt att fokusera med MF via Live view så det var en fördel till med den mot gamla ;-)

AF i lv är förskräckligt långsam på K-x, ja. Men det gör inget - jag tycker K-x har rätt imponerande ISO-egenskaper och jag vet dessutom att den tål att halka ner på e22 när fotografen halkar omkull i blixthalkan. Såväl kamera som mitt högt älskade Tamron 18-50 f2,8 höll

Det enda jag inte blir sams med är AF ihop med Live view, det tar lång tid innan den hittar rätt, ska det vara så eller jag som gör fel?

Ett tips är att ändra "autofokusläge" under Meny -->flik 3-->Direktvisning --> Autofokusläge. Sätt detta i det nedersta valet som har en miniatyrbild av de 11 fokuspunkterna. När avtryckaren hålls ned halvvägs så fälls spegeln tillbaka och kameran fokuserar som den gör normalt när LV inte är aktiverat. Jag upplever då att det går lika snabbt som det gör vanligtvis.

mvh
Johan

Ett tips är att ändra "autofokusläge" under Meny -->flik 3-->Direktvisning --> Autofokusläge. Sätt detta i det nedersta valet som har en miniatyrbild av de 11 fokuspunkterna. När avtryckaren hålls ned halvvägs så fälls spegeln tillbaka och kameran fokuserar som den gör normalt när LV inte är aktiverat. Jag upplever då att det går lika snabbt som det gör vanligtvis.

mvh
Johan

Jag testade det... och det går snabbare, men tyvärr slocknar skärmen när man trycker in avtryckaren för att fokusera. Det innebär ju också att det bklir svårt att egentligen veta vad kameran fokuserat på (om man inte håller den helt blickstilla

mvh
Johan

Testade det men skärmen får spel och slocknar så jag får inte full koll på vad den fokuserar på, men jag kör ändå mest via sökaren och LV kommer mest att användas vid MF och på stativ så inget stort problem egentligen.

Tack ändå för tipset.

Hade den med på första turen som var jobb men iaf, passade på att testa den i olika miljöer och den känns väldigt trevlig och klarar många saker som gamla inte gjorde, fotar utan problem inomhus utan blixt vilket var en sak jag saknade.

Serietagningen är snabb så nu väntar första "naturrundan" och kanske lite stadsvandring med så får vi se hur det känns, men blir det dem -20-30 grader som SMHI varnar för vill varken jag eller kameran vara ute ;-(

Köpte min första digitala spegelreflex kamera för några veckor sedan, det blev en K-x. Visst att den är plastig, men det var många analoga också, tex Chinon som jag haft ett par st av. Köpte på ebay telet Dal 55-300 som jag är mycket nöjd med. visst att bajonetten är av plast, men jag tror den håller. Det som jag inte är nöjd med är informationen om tid/bländare och iso som syns alldeles för dåligt i sökaren på K-x, särskillt i solljus. Känns lite klumpigt att behöva kolla displayen fram och tillbaka när man ska ta ett kort där dessa inställningar är viktiga. Jag köper mycket sällan dom märken som är poppulärats som tex canon, nikon, volvo, eller shimano inom fisket. Det finns så många andra märken som är lika bra om inte bättre ibland.

Den som tycker att K-x är plastig har aldrig hållit ett hus i samma prisklass från canikon

85mm 1,4 FA smc IF

Har kommit över ett sådant.... Jag kan inte Pentax; går det objektivet att använda på nyare hus?
Verkar ju vara ett fantastiskt objektiv. Vet inte om jag ska sälja det eller försöka komma över ett billigt hus och använda det.....

Har kommit över ett sådant.... Jag kan inte Pentax; går det objektivet att använda på nyare hus?
Verkar ju vara ett fantastiskt objektiv. Vet inte om jag ska sälja det eller försöka komma över ett billigt hus och använda det.....

Grattis!
Den porträttgluggen slår det mesta.Det är nog bara 77/1,8 som är vassare.
Du vill inte bli av med den?:))

PS.Den funkar på ALLA Pentax' dslr.

Grattis, välkommen till Pentax underbara värld....skiljer sig inte mycket mot andra kameravärldar, men den är lite billigare men lika bra

Grattis!
Den porträttgluggen slår det mesta.Det är nog bara 77/1,8 som är vassare.
Du vill inte bli av med den?:))

PS.Den funkar på ALLA Pentax' dslr.

-Tack för svar!
Aha! Spännande!!! Jag har inte bestämt mig än, men vet ju vad den kan vara värd vid försäljning.... :)
Nu sitter den på en P30, men jag vill ju nåt digitalt.
Skulle du köpa den för 5000....?
//

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar