Annons

Sååå nöjd med mitt byte!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bilbo2

Aktiv medlem
Jag bytte från canon 350d till minolta 7d (för en vecka sedan). Jag är mer än nöjd, tog några kort på en nyfödd kille, iso 400, 70 mm 4 bländare 1/5...stabilt som stenen! Skönt att slippa blixt...

7d är så mycket mer kamera, eregonomin, sökaren, känslan...as,as,as,as,....så bra. Fattar inte att jag inte köpte den här förut...men man lär sig....

Bra att du hittat "hem".

Säg då de som undrar, varför skall de som inte valt välja den du valt i stället för 350D?

Niclasfoto skrev:
Bra att du hittat "hem".

Säg då de som undrar, varför skall de som inte valt välja den du valt i stället för 350D?

Jag tyckte han gav mer än tillräckligt med argument i sitt inlägg. Det jag undrar är varför han bytte bort sin 350D så pass tidigt? Modellen är ju inte ens ett år gammal. Vad var det för 'fel' på din 350D som gjorde att du ville byta?

WaterMelonMan skrev:
Jag tyckte han gav mer än tillräckligt med argument i sitt inlägg. Det jag undrar är varför han bytte bort sin 350D så pass tidigt? Modellen är ju inte ens ett år gammal. Vad var det för 'fel' på din 350D som gjorde att du ville byta?

:)
Tycker inte det var så många argument där egentligen, inte utvecklade heller. (Ingen neg kritik mot Michael, jag bara efterlyser lite mer kött på benen).

Är det inte också lite subjektivt detta med upplevelsen av ergonomi, känslan osv?

350D kanske passar andra individer bättre, tänker jag.. Eller?

Mvh Niclas,

Eller man ska vilja och orka släppa med sig en stor kluns om man ska ha KM 7D.

Så för mig som tänker tvärtom och har normalstora tjejhänder passar 350D riktigt bra.

Men inbyggd IS i kamerahuset skulle jag inte säga nej till förstås. Eller större display heller för den delen.

7D har betyligt större sökare oxå, vilket är mycket trevligt.

Man ska kanske komma ihåg i sammanhanget att 350D är en canons budgetkamera medans 7D är Konica Minoltas toppmodell, om än äldre.

sagan skrev:
Man ska ha väldigt små händer om man ska föredra att hålla i en 350D framför en 7D.

Jajavisst men du förstår nog vad jag menar.. med det subjetkiva alltså.

Ergonomin kan vara bra även om kameran är liten för en stor hand osv..

Mvh Niclas,

sagan skrev:

Man ska kanske komma ihåg i sammanhanget att 350D är en canons budgetkamera medans 7D är Konica Minoltas toppmodell, om än äldre.

Precis, det är det jag fiskar efter. Det är ju två helt olika kameror.

Då är det svårt att säga att den ena är en givet bättre kamera.

MVH Niclas,

Jag gillar 350D, men vertikalgreppet är ett måste.
Den är liten och inte alls så gedigen som min 10D, men jag bryr mig faktiskt inte..
Jag får ändå ett bra grepp, men visst känns den allt annat än reptålig, o.s.v.
Tänkte köra skiten ur 350D, men den tål nog mer än vad man tror!? :)
Jag tycker att det är optiken som "gör" kameran, även om huset givetvis måste vara tillräckligt bra för behov och krav.

/Benny

NJa, dubbelt så dyr, 9000:- gav jag (ny). Vad kostar ett 350 hus? Jag gav 8000:-

Anledning till att jag bytte:
As, litet hus för mina händer (även med batgrepp), sökaren (350d har ett liiiitet fönster i jämförelse), alla piratoptik passar minoltan, minoltan gedignare osv.

Jag har åxå en 7D och tänker inte försvara 350D, jag valde, även jag, bort den pga storlek och sökare.
Men du! Det finns nog mer "piratoptik" som passar till Canon än till Minoltas kameror, iaf kommer dom snabbare ut på marknaden till dom stora, hrrmmm....Ni*o.. och Can*..ja, dom där..ni vet.

Bilbo2 skrev:
Jag menade alltså gammal optik...

Gäller även den...

Kul att du trivs med din D7D & som du skriver så har ju priset pressats hårt nu så prisskillnaden är ju inte sådär himlastormande stor som för ett tag sen.

Det är ju dock så att D7D håller en högre klass ergonomiskt & känslomässigt p.g.a. att den är "dyrare byggd". Den ska ju jämföras med 20D i det fallet.

Kul dock att den pressats så pass i priset, extremt prisvärd idag enligt mig.

//Larsa

Edit: Om du menar gammal originaloptik så finns det ganska så mycket Minolta, tyvärr dock inte så mycket som är intressant... Det finns dock några guldkorn om man söker men det går aldrig att jämföra med Ca & Ni....

Bilbo2 skrev:
NJa, dubbelt så dyr, 9000:- gav jag (ny). Vad kostar ett 350 hus? Jag gav 8000:-

Aha, när jag köpte min Canon så kostade den 8500:- med kitobjektivet och Minoltan kostade 13500:- utan objektiv. Därför valde jag Canon, jag hade helt enkelt inte råd med mer.

Hade jag stått i samma läge idag så hade valet blivit Minoltan (kanske 5D iof), så jag förstår dig!

Nöjd

Ville bara instämma i trådskaparen.
Fick äntligen tillbaka min 7D från reparation (5 veckor)
O jisses vilken kamera det blev, skarpa bilder, ingen backfokus, ingen trasig LCD, inte lika många felexponeringar. YEHAA,, vilken skön kamera. Nu blir det kanonbilder
Ha en underbar helg fotovänner
/ F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar