Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sätta samman panorama i flera rader (lodrätt) i Lr 6.14 (standalone);

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Tony ..
Det borde gå jobbar inte i Lightroom mrn eftersom det går sätta ihop flera bilder i Camera Raw för PS och det är samma ACR motor så skall det gå. Annars kan jag rekommendera Camera Raw för PS, jobbar själv med detta och har satt ihop massor med bilder till panorama den vägen.
Lycka till ...

Hej Tony ..
Det borde gå jobbar inte i Lightroom mrn eftersom det går sätta ihop flera bilder i Camera Raw för PS och det är samma ACR motor så skall det gå. Annars kan jag rekommendera Camera Raw för PS, jobbar själv med detta och har satt ihop massor med bilder till panorama den vägen.
Lycka till ...
Hej Martin och tack för svar. Är medveten om att det är samma ACR- motor i Lr som Ps, men var osäker om det skulle fungera. men som du säger, fungerar det i den ena, borde det fungera i den andra.

Camera RAW för Ps är i dagsläget inte aktuellt, av den enkla anledningen att jag inte är intresserad av prenumerationsmodellen i detta nu, tycker att jag klarar mig bra med vad jag har av Adobe i kombination med ett antal open-sourse program, (som jag dessvärre inte fördjupat mig i).

Har inte gjort det så många gånger, men har för mig att Jag lyckades med 2 rader X 3 bilder någon gång, andra gånger gick det inte, då tog den bara en rad. Vet att jag prövat att göra det i tre steg också, att man gör en rad och sedan den andra raden, därefter gör man en ihopslagning av de två raderna

Kanske en aning OT, men eftersom jag råkar veta att du just har installerat digiKam, så kan det kanske vara bra att veta att du kan använda det programmet ifall det skulle visa sig vara krångligt i din version av Lightroom.

Jag har i och för sig inte testat att kombinera många rader i digiKam, men två rader har jag lagt ihop utan problem. Det var bara att markera de aktuella bilderna, välja "Skapa panorama" i verktygsmenyn och klicka sig igenom ett par frågor om huruvida horisonten ska göras rak och om man vill ta hänsyn till rörliga moln.

så kan det kanske vara bra att veta att du kan använda det programmet ifall det skulle visa sig vara krångligt i din version av Lightroom.
Kan vara väldigt bra att veta. Dessvärre har jag inte tittat så noga på Digikam ännu, av ren lättja 😳 och bekvämlighet samt vana av att använda Lr.
Det var bara att markera de aktuella bilderna, välja "Skapa panorama" i verktygsmenyn och klicka sig igenom ett par frågor om huruvida horisonten ska göras rak och om man vill ta hänsyn till rörliga moln.
Tack för tipset !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar