Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga till arbetsfärgrymd i Lr.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där stämmer tyvärr inte. ProPhoto används för att få med så mycket data kameran kan fånga i raw som möjligt.
Såvitt jag vet så finns det inga normala kameror som klarar mycket mer än ARGB. Jag läste en artikel någon gg där man tweakade exponeringen efter hur kanalerna bottnade för att sen ta fram och slå ihop datan i PS.
Krångligt var väl bara förnamnet.

Jag tror att det var Stefan Ohlson som en gång skrev om ett jobb för ett museum. Prylar skulle fotas av och återges så exakt som möjligt i bilderna.
Då räckte det inte att printa utan att man fick trycka bilderna med 9 färger. Jag kommer ihåg min slutsats: Dyrt!

Tycker det är ganska intressant påstående, faktiskt. inte för att jag säger emot, men om det inte spelar någon roll, varför har vi då olika arbetsfärgrymder !?
1 bra att standardisera.
2 inte bra om LR jobbade i sRGB men bilderna är i Prophoto. Tvärtom gör ingenting. En bild med rymden sRGB har inte mer än sRGB. Det tillkommer inte fler färger i motivet för att du jobbar i en viss färgrymd, däremot kan det försvinna nyanser.

En annan rolig grej är att sRGB & ARGB har exakt lika många nyanser av färger. Skillnaden är att ARGBs ljusaste ton är mer intensiv. Därav blir det konstigt om du har en sRGB o talar om för programmet att visa den som ARGB. Färgerna förskjuts lite o blir intesivare. Tvärtom om så blir färgerna lite dova om du presenterar en Argbsom en sRGB. För färgvärdena är exakt likadana.

Är inte ECI RGB V2, väldigt lik aRGB i färgrymden?
Ett tryckeri som jag vid ett tillfälle jobbade mot, ville ha ECI RGB V2 på bilder, då Indesign-dokumentet var i CMYK ECI.

Såvitt jag vet så finns det inga normala kameror som klarar mycket mer än ARGB.
Jag tänker återge exakt vad Stefan skriver i sin bok
avseende detta, men först vill jag nämna att boken trycktes 2012 och det kan ha hänt en hel del sedan dess, som jag saknar kunskap om. Oaktat vilket, här kommer då ordagrant vad Stefan skriver i sin bok Digital bild 4.0;

(Längst ner sid 16 - första stycket sidan 17), Citat; Anledningen till att man införde alla varianter [av arbetsfärgrymder], (min kommentar) var att vissa föredrog att arbeta i en stor arbetsfärgrymd, som klarade av att återge alla de färger som en digital kamera eller skanner kunde återge. Dessa personer valde 1998 helst färgrymder som Adobe RGB. Idag väljer de snarare Prophoto RGB.

Andra ville inte arbeta med en större färgrymd än en som sedan kan återges i tryck eller eller på utskriften. Då innebar det att att man valde färgrymder som sRGB ellerColorMatch RGB. Idag kan ett bra tryck eller utskrift återge ett större färgomfång, vilket medför att dessa personer oftare väljer Adobe RGB. De allra bästa skrivarna kan idag till och med återge färger som ligger utanför Adobe RGB:s omfång, slut citat.

Låt mig också kort inflika att anledningen till varför jag ställde frågan om man kan installera in en annan färgrymd (i detta specifika fall eci RGB V2) i Lr som arbetsfärgrymd jämte de som redan finns, är som följer; Stefan skriver så här (sidan 18) citat;

Ett alternativ till Adobe RGB är en färgrymd som heter eci RGB v2. Rent tekniskt har den många fördelar jämfört med Adobe RGB. T ex har den en färgtemperatur på 5 000K. Eftersom Prophoto RGB och tryck/skrivarprofiler också har samma värden på färgtemperatur blir konverteringen mycket skonsammare, du förlorar inte lika många färgvärden. slut citat.

Varför är nu detta intressant för mig !? Jo, jag har beställt en LED - armatur med Ra värde på > 93 och en färgtemperatur på 5 000 K samt att jag kommer att kunna justera ljusstyrkan till 50 - 100 lux (med en dimmer), vilket är standardkravet. Därefter kan jag kalibrera skärmen till 5 000 K och 120 candela (ca) (vilket är standardkravet, om det omgivande ljuset är på 50 -100 lux).

Kvar att göra är då att måla väggarna i en för ändamålet korrekt färg, sedan är förutsättningarna så goda som de kan bli (för mig) för att börja redigera med ett någorlunda förutsägbart resultat. Sedan kan jag välja till om jag vill köpa en skrivare, eller skicka till labb för utskrift. (Det lutar åt att jag initialt kommer att välja det senare alternativet) .

Senast ändrad:
Du går hela vägen verkar det som .Jag själv fuskar en hel del och att måla väggarna i grått för vara.
Jag hade en hel del kontakt med Stefan. Främst vadkostade en det gäller papper som är min specialitet.
Jag har skrivit ut bilder från olika skrivare sedan början av 90-talet. Då kostade en kalibrator som en mindre bil. Man fick försöka ställa in sin skärm på gehör.Riktigt bra blev det aldrig.
Att följa Stefans råd til punkt och pricka är aldrig fel. Jag själv genar i hörnen en del och når nog 99% av målet.

Du går hela vägen verkar det som
Ja alltså, har man nu lagt ner en smärre förmögenhet på kamerahus, gluggar, stativ och dator(er), skärm och kalibrator för att inte tala om mjukvaror till datorn för fotoredigering, då är det väl lika bra att löpa linan ut, eller !?

Ingen kedja är ju starkare än den svagaste länken och som jag tidigare nämnt (i ett annat sammanhang), finns det ett mervärde (för mig) att gå från ax till limpa, (i detta specifika fall). Dessutom tycker jag det är ganska intressant att se hur det hela växer. Ser fram emot den dagen då jag har en utskrift här hemma, där jag själv har tagit bilden och redigerat densamme, inramad och klar för att hängas upp på väggen och veta att det är jag som ligger bakom det färdiga resultatet, från exponering till utskrift.

Jag har ett par kandidater som jag kan tänka mig att skicka till labb för utskrift, sedan får jag väl se om jag skaffar en skrivare. Problemet (för mig) är att jag kommer sannolikt att använda en skrivare så lite, att det är ren kapitalförstöring att köpa en, men vi får se var det tar vägen, som sagt.

Vad det gäller att måla väggarna i en neutralgrå färg (i sovrummet, där jag tänker sitta och redigera mina bilder), så tänkte jag passa på nu när dom ändå skall renovera huset jag bor i, och få bostadsbolaget att ordna den saken. Har redan framfört mitt önskemål, och jag har inte stött på patrull vad det avser mitt önskemål. Sedan gör det inte så mycket att färgen på väggarna i sovrummet blir neutralgrå, det är ju s a s inget publikt utrymme, som man bjuder in kreti och pleti till. Gäster (i den mån det kommer några), får hålla sig i köket eller vardagsrummet.

Senast ändrad:
Främst vadkostade en det gäller papper som är min specialitet.
Nu förstod jag inte riktigt allt vad du ville ha sagt i denna meningen, men att din specialitet är papper det förstod jag och det är ju något som jag saknar all kunskap om. Med det sagt, finns det måhända möjlighet att du (på sikt) kan hjälpa till att räta ut några frågetecken när det kommer till olika typer av papperskvaliteér och vilka egenskaper de har, så att jag får rätt medium för rätt ändamål !?

Jag vill minnas att jag hade den frågan uppe till diskussion med signaturen Alfin här på forat ganska nyligen, och utifrån det svaret jag fick, så drog jag slutsatsen att det finns inget bestämt svar på frågan, d v s, det finns ingen "tumregel" som som säger att man skall begagna sig av en viss typ av papper, för en viss typ av motiv, om jag inte missförstått saken.

Då mitt fotografiska intresse (tyvärr) är ganska starkt begränsat till landskap, tänker jag att ett blankt papper lämpar sig bäst för utskrifter av den typen av bilder !?

Nu förstod jag inte riktigt allt vad du ville ha sagt i denna meningen, men att din specialitet är papper det förstod jag och det är ju något som jag saknar all kunskap om. Med det sagt, finns det måhända möjlighet att du (på sikt) kan hjälpa till att räta ut några frågetecken när det kommer till olika typer av papperskvaliteér och vilka egenskaper de har, så att jag får rätt medium för rätt ändamål !?

Jag vill minnas att jag hade den frågan uppe till diskussion med signaturen Alfin här på forat ganska nyligen, och utifrån det svaret jag fick, så drog jag slutsatsen att det finns inget bestämt svar på frågan, d v s, det finns ingen "tumregel" som som säger att man skall begagna sig av en viss typ av papper, för en viss typ av motiv, om jag inte missförstått saken.

Då mitt fotografiska intresse (tyvärr) är ganska starkt begränsat till landskap, tänker jag att ett blankt papper lämpar sig bäst för utskrifter av den typen av bilder !?

Vad man skall tänka på är att inte använda papper som innehåller optiskt vitt. Det får papperet att se vitare ut men gulnar med tiden.
Tror de flesta av oss föredrar sidenmatt istället före högblankt.
Det finns mängder av olika papper att välja på. Hur bilden upplevs påverkas kraftigt av vad man väljer. Här finns inget rätt eller fel. Man får prova sig fram.

Vad man skall tänka på är att inte använda papper som innehåller optiskt vitt. Det får papperet att se vitare ut men gulnar med tiden.
Det var ju mer än jag kände till.
Det finns mängder av olika papper att välja på.
Den delen har jag redan fått klart för mig 😉.
Hur bilden upplevs påverkas kraftigt av vad man väljer.
Aha, du har förstått problemet i frågeställningen 😉.
Här finns inget rätt eller fel.
Dessvärre får jag nog hålla med dig i detta.
Man får prova sig fram.
Och det är ju något jag gärna hade sett att jag kunde undvika 💸💸💸 😭😭😭.
Tror de flesta av oss föredrar sidenmatt istället före högblankt.
Aha. Alltid något att börja med, i alla fall. Tackar för tipset 😊👍.

Tony johansson

Förr kunde man beställa en provpaket från Hahnemühle som innehöll en samling olika papper A4 storlek. När du väl har installerat skrivare kan det vara ett steg närmare att hitta rätt i pappersdjungeln.

Om inte annat så kommer du att hitta de papper du kommer att vilja välja bort även om många från Hahnemühle är fina.

Tony johansson

Förr kunde man beställa en provpaket från Hahnemühle som innehöll en samling olika papper A4 storlek. När du väl har installerat skrivare kan det vara ett steg närmare att hitta rätt i pappersdjungeln.

Om inte annat så kommer du att hitta de papper du kommer att vilja välja bort även om många från Hahnemühle är fina.
Tackar för tipset, får forska i det om (och när) det blir aktuellt med att skaffa en en skrivare. Tror att jag kommer att börja med några testballonger från Crimson först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar