Såvitt jag vet så finns det inga normala kameror som klarar mycket mer än ARGB.
Jag tänker återge exakt vad Stefan skriver i sin bok
avseende detta, men först vill jag nämna att boken trycktes 2012 och det kan ha hänt en hel del sedan dess, som jag saknar kunskap om. Oaktat vilket, här kommer då ordagrant vad Stefan skriver i sin bok
Digital bild 4.0;
(Längst ner sid 16 - första stycket sidan 17), Citat; Anledningen till att man införde alla varianter [av arbetsfärgrymder], (min kommentar) var att vissa föredrog att arbeta i en stor arbetsfärgrymd, som klarade av att återge alla de färger som en digital kamera eller skanner kunde återge. Dessa personer valde 1998 helst färgrymder som Adobe RGB.
Idag väljer de snarare Prophoto RGB.
Andra ville inte arbeta med en större färgrymd än en som sedan kan återges i tryck eller eller på utskriften. Då innebar det att att man valde färgrymder som sRGB ellerColorMatch RGB. Idag kan ett bra tryck eller utskrift återge ett större färgomfång, vilket medför att dessa personer oftare väljer Adobe RGB.
De allra bästa skrivarna kan idag till och med återge färger som ligger utanför Adobe RGB:s omfång, slut citat.
Låt mig också kort inflika att anledningen till varför jag ställde frågan om man kan installera in en annan färgrymd (i detta specifika fall eci RGB V2) i Lr som arbetsfärgrymd jämte de som redan finns, är som följer; Stefan skriver så här (sidan 18) citat;
Ett alternativ till Adobe RGB är en färgrymd som heter eci RGB v2. Rent tekniskt har den många fördelar jämfört med Adobe RGB. T ex har den en färgtemperatur på 5 000K. Eftersom Prophoto RGB och tryck/skrivarprofiler också har samma värden på färgtemperatur blir konverteringen mycket skonsammare, du förlorar inte lika många färgvärden. slut citat.
Varför är nu detta intressant för mig !? Jo, jag har beställt en LED - armatur med Ra värde på > 93 och en färgtemperatur på 5 000 K samt att jag kommer att kunna justera ljusstyrkan till 50 - 100 lux (med en dimmer), vilket är standardkravet. Därefter kan jag kalibrera skärmen till 5 000 K och 120 candela (ca) (vilket är standardkravet, om det omgivande ljuset är på 50 -100 lux).
Kvar att göra är då att måla väggarna i en för ändamålet korrekt färg, sedan är förutsättningarna så goda som de kan bli (för mig) för att börja redigera med ett någorlunda förutsägbart resultat. Sedan kan jag välja till om jag vill köpa en skrivare, eller skicka till labb för utskrift. (Det lutar åt att jag initialt kommer att välja det senare alternativet) .