Annons

Särskild kamerainställning på EF-S 17-55/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoskog

Aktiv medlem
Jag har hört det ryktas om att det krävs en särskild inställning vad gäller fram/bakskjutning av spegeln i kamerahuset för att använda Canons EF-S 17-55/2.8 objektiv?
Någon som har mer information/erfarenhet av detta?
Jag använder Canon 50d.
 
Senast ändrad:
Nej det har jag inte hört något om, mycket märkligt. Jag har använt min EF-S 17-55/2.8 IS till mina 450D, 500D, 40D och 7D utan några konstigheter.

Låter som om det handlar om att använda ett EF-S objektiv på en kamera med större sensor än APS-C, typ 1D, 5D eller 1Ds.
 
Senast ändrad:
Det låter bra.
Men det gällde 50d, samt att det krävdes någon slags grundinställning för att inte autofokusen skulle hamna fel.
 
Det låter bra.
Men det gällde 50d, samt att det krävdes någon slags grundinställning för att inte autofokusen skulle hamna fel.

40D och 50D är typ samma kamera. 50D och 7D är typ samma kamera fast lite bättre. Det finns ingen inställning i kameran som flyttar spegeln hit eller dit. Det finns ingen grundinställning som är speciell för 50D och 17-55/2.8. Sätt på objektivet och fota!
 
Nja, det finns väl ett fix man kan göra på en EOS 10D, för att kunna använda EF-S på den? Meckas det inte med spegelupphängningen där, av somliga hemfixare, för att göra det möjligt?

Har för mig jag har läst det någonstans.
 
Nja, det finns väl ett fix man kan göra på en EOS 10D, för att kunna använda EF-S på den? Meckas det inte med spegelupphängningen där, av somliga hemfixare, för att göra det möjligt?

Det behövs i allmänhet inget meckande med spegeln, den är redan mindre än "normalt" på 10D. Så allt som behövs är att ta bort den utstickande plastbiten från objektivet: http://daniel.nordling.nu/foto/EF-S-10D/

(För övrigt kunde Fotosidans läsare redan 2005 läsa om EF-S 10-22/3.5-4.5 på fullformatshus: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=51749)

Men för att återgå till ursprungsfrågan, nej det skall inte behövas några speciella inställningar för att använda 17-55 med 50D.
 
Däremot är det så att mitt-AF-punkten på 7D (och kanske då på 50D också) är avstämd för att användas med objektiv med bländare 2.8 och större, den funkar då som korsstyp i både horisontal och vertikal led, så parar man kameran med ett objektiv som har bländare på 2.8 eller större så får man AF mätning med en punkt som har ungefär dubbelt så hög känslighet som de andra punkterna.

Det kanske var det du hade hört nånting om?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.