Annons

Sämst med D70 resp 300D??

Produkter
(logga in för att koppla)
Helgesson skrev:
Hade också problem med högt brus innan jag lärt mig att ställa in kameran. Nu tar jag ofta bilder
med auto ISO påslaget i dåligt ljus. Upp till 800 ISO är det helt ok kvalite.

Jag tycker att ISO3200 (pressat i RAW-konvertern) ger helt okej kvalitet. Man kan dra ner färgbruset en aning med neat image, vilket kan vara lite störande annars, men bortsett från det ser det utmärkt ut upp till A4 (har inte testat större) iaf.

Nåväl, till sakfrågan:

Det som irriterar mig mest är nog faktiskt att kameran går över till singel eller kontinuerlig tagning efter det att man använt självutlösaren, vilket gör att man måste ställa om kameran till självutlösare igen om man vill ta ytterligare en bild med självutlösare.

Det hade varit trevligt att kunda växla mellan AF-S och AF-C utan att behöva gå in i menyn.

Kameran har, under vissa omständigheter, lätt att bränna ut den röda kanalen.

Som många redan nämnt så är inte AWB:n den bästa inomhus. Däremot tycker jag oftast att den funkar mycket bra utomhus.

En sak som inte har med själva kameran att göra är att Nikon tar betalt för Nikon Capture. Det är riktigt snålt om jag får säga det. (Det går ju dock att råda bot på, om man vill.)

Att sökaren är liten klagar många över och jämfört med analoga kameror så är den väl kanske det. Men kommer man, som jag, från en kompaktdigital med bara ett hål genom kameran/LDC-sökare så...
Jag har kollat i sökaren på bla F100 och tycker väl inte den är så revolutionerande, men jag kan tänka mig att man tycker tvärt om om man går åt andra hållet. :)
Men visst. Hade jag fått en större sökare hade jag inte tackat nej.

Något mer som är "negativt" kan jag eg inte komma på. Jag är på det stora hela väldigt nöjd med kameran och finner dess brister som ganska lätta att leva med, trots allt.

Sen finns det ju massor med saker som man skulle kunna skriva en "önskalista" om, men det är ju en annan sak. Det handlar om funtioner som jag visste inte fanns redan när jag köpte den. :)

Men "sämst" innebär en prioritering

Det du har räknat upp är mer en orealistisk önskelista... Du tycker att avsaknaden av FF, <ISO100, upplösningen, bara CF m.m tillhör sådant som är värt att nämna som brister, vilket helt krasst blir så mycket att jag har svårt att se ett värde med listan

Sedan som ett svar på ursprungsfrågan, det jag tycker var sämst med 300D är:

* svarstiderna vid uppstart och titta på bilder
* att inte kunna välja fokuseringsmetod
* skrivtiden till flash

--jalle

andreasc89 skrev:
Trådstartaren bad alla med en D70 eller 300D skriva ner alla svaga punkter. Så det gjorde jag...
Nästan alla dessa visste jag om innan jag köpte kameran, jag läste en massa recensioner och klämde på olika kameror.. Och till slut valde jag den eftersom den låg bäst i handen och var den som var "minst dålig". Hade jag istället skrivit om en annan DSLR hade jag säkerligen hittat minst lika många svaga punkter. Kolla gärna på min lite längre recension om kameran på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3786.
Men 300D är abslolut ingen dålig kamera, den har väldigt många bra saker också, men som sagt, man blev ombedd att skriva alla dåliga saker.

/A\

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar