Annons

Sämst med D70 resp 300D??

Produkter
(logga in för att koppla)

WSPeter

Medlem
Hejsan!

Jag funderar på att köpa ngn av nämnda kameror. Sitter med en Minolta F200 nu. Är nöjd med den men känner mig ngt begränsad.

Nu har ju många haft sina D70/300D ett bra tag och antagligen lagt märke till en del "egenheter" dessa.
Det jag undrar om är saker som stör/irriterar eller är "dåliga". Enkelt uttryckt, saker ni skulle vilja ändra på.

Alltså, vad är sämst med D70 resp 300D??
Alla som tänkt svara INGET, behöver inte göra det ;-)

Tack på förhand!
/Peter

Hehe jag har aldrig haft någon av de här kamerorna men jag vet från en känd sida på internet att 300D är lite roligt konstruerad, t.ex att man kan slippa att köpa en dyr trådutlösare och använda en Nokia-handsfree.

D70 kan man ju däremot utlösa med en palmhanddator, som jag gör med min F75 :)

Uppstartningtiden på 300D är lite väl långsam - lite på 2 sekunder. I vissa lägen är det frustrerande. Å sen har den nog lite liten och mörk sökare, men knappast mindre eller mörkare än andra dslr (förutom proffsmodellerna). Men i övrigt så... är den perfekt! :)

D70:
1. För liten
2. Inget vertikalgrepp
3. För högt brus över 200 ISO, 400 ISO funkar endast i nödfall.
4. Kass sökare

F.ö. är jag fortfarande nöjd efter ca 12000 bilder på 8 månader men kommer att byta till något vassare när sådant erbjuds till ett vettigt pris.

Vitbalansen på D70 kan vara lite knepig att få rätt på, särskilt då i inomhusmiljö. På auto funkar det inte bra alls, fast att man ställer in den specifikt på glödlamap eller lysrör blir det ofta alldeles för mycket gul eller röd stick i bilderna. Men det här är en simpel sak att justera om man kör neffar.

Måste säga emot att över 400 iso funkar endast i nödfall. Beror ju givetvis på hur mycket brus man accepterar. För min del spelar det inte så stor roll, har tagit många bilder på iso 1600 där jag är glad att jag slapp blixten som hade förstört allting. Men visst är mindre brus alltid välkommet.

sagan skrev:
Jodå, den har mindre och mörkare sökare än D30, D60, 10D och 20D.

Ah! Det visst jag inte - utgick ifrån att det var samma! Intressant... jag har nämligen funderat på att byta upp till 10D. Man får beggade 10D för någon tusenlapp mer än vad jag kanske kan få för 300D. Att gå upp till 20D kräver däremot 4-5000 kronor emellan... är det (stor) skillnad mellan sökarna på 10D och 20D?

/Andreas

Instämmer i vad gäller brus. Kör ofta på ISO 1600 och det funkar om man är försiktig med Oskarp mask. Tycker till och med att bruset kan bli riktigt snyggt ibland, särskilt om man gör svartvita bilder.

Vitbalansen är ju lätt att justera med ett vitt A4-ark ihopvikt i fickan. Håll upp det framför kameran och sätt i läge PRE. Voila, tio sekunders jobb och finfin vitbalans utan raw...

Enda invändningen hittills är att autofokus har problem i dåligt ljus.

Sämst med 300D:

-Plastig
-Dålig inbyggd blixt
-Ingen spegelupfällning
-Bara 1/3 stegs exponeringskompensation
-Ingen blixtkompensation
-Långsam seriebildstagning
-Inte manuell intsällbar autofokusmetod
-Inte fullformatssensor
-Som lägst 100 ISO
-Klen LCD-display
-Snabbaste blixtsynktid 1/200
-Ingen bluetooth fjärrkontroll, bara IR eller sladd
-Lite för lätt
-Liten och mörk sökare
-Ej inställbar tid för självutlösaren, den är fast på 10 sekunder
-Batteriluckan på undersidan, man kan inte byta batteri om kameran sitter på stativ
-Ej USB 2.0
-Kitoptiken grymt dålig och plastig
-Fult brus vid höga ISO tal
-Ingen inbyggd bildstabilisering
-Man måste in i menyn för att ändra upplösning/komrimering
-Mycket plastigt vertikalgrepp
-Vertikalgreppet accepterar bara BP-511 och BP-512, man kan inte använda vanliga AA-batterier (R6)
-Liten LCD-display (1.8")
-Låg upplösning på displayen (118.000 pixlar)
-LCD skydd medföljer inte
-Ingen AF-lampa, bara blixten som blinkar istället
-Ibland röda ögon
-Man ser inte valt ISO tal hela tiden i displayen
-Den automatiska vitbalansering missar ganska -ofta
-Långsam läsning/skrivning till CF-kortet
-Tar bara CF-kort, inte både CF och SD som t.ex. 1Ds MKII
-Ibland inte tillräkligt hög upplösning (6.3 mp)
-P.g.a. av den lilla sensorn så förlängs brännvidden med 1.6x, det blir därför svårt att få tag på en riktigt bra vidvinkel
-Bara sju autofokuspunkter
-Inget uttag för PC-synk
-Med den infraröda fjärrkontrollen tar det två sekunder innan kortet tas från det att man tryck på knappen
-Bara blixtsynk på första ridån

Har haft kameran i cirka en månad nu och det här är de begränsningar som jag hittils har lagt märke till. Tänk på att ett flertal av dessa kan avhjälpas med det ryska hacket.

/A\

Highweiss skrev:
är det (stor) skillnad mellan sökarna på 10D och 20D?
Nä, det är väldigt lika, 20D:s sökare kanske är något mer kontrastrik, storleken är den samma.

En skillnad annars i sökarna är att 10D har 7 stora AF-punkter, medans 20D har 9 mindre AF-punkter.

I övrigt är det stor skillnad mellan 10D och 20D på många sätt, framförallt i hastighet, men oxå i bildkvalitét.

andreasc89 skrev:
Har haft kameran i cirka en månad nu och det här är de begränsningar som jag hittils har lagt märke till. Tänk på att ett flertal av dessa kan avhjälpas med det ryska hacket.

/A\

En försiktig fråga bara: Varför köpte du en kamera med nästa 40, enligt dej svaga punkter...!?

;-)

Sämst med d70:

*Dålig automatisk vitbalans i synnerhet inomhus.
*Man ser inte ISO-inställningen utan att trycka på en knapp, dessutom syns den inte i sökaren.
*Måste in i menyn för att ändra till kontinuerlig autofocus.

/David

bdajegu skrev:
D70:
1. För liten
2. Inget vertikalgrepp
3. För högt brus över 200 ISO, 400 ISO funkar endast i nödfall.
4. Kass sökare

F.ö. är jag fortfarande nöjd efter ca 12000 bilder på 8 månader men kommer att byta till något vassare när sådant erbjuds till ett vettigt pris.

Hade också problem med högt brus innan jag lärt mig att ställa in kameran. Nu tar jag ofta bilder
med auto ISO påslaget i dåligt ljus. Upp till 800 ISO är det helt ok kvalite.

Highweiss skrev:
En försiktig fråga bara: Varför köpte du en kamera med nästa 40, enligt dej svaga punkter...!?

;-)

Trådstartaren bad alla med en D70 eller 300D skriva ner alla svaga punkter. Så det gjorde jag...
Nästan alla dessa visste jag om innan jag köpte kameran, jag läste en massa recensioner och klämde på olika kameror.. Och till slut valde jag den eftersom den låg bäst i handen och var den som var "minst dålig". Hade jag istället skrivit om en annan DSLR hade jag säkerligen hittat minst lika många svaga punkter. Kolla gärna på min lite längre recension om kameran på http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3786.
Men 300D är abslolut ingen dålig kamera, den har väldigt många bra saker också, men som sagt, man blev ombedd att skriva alla dåliga saker.

/A\

Jag använder min D70 ganska mycket med olika ISO men jag har förståss aldrig ens skickat in något kort för riktig framkallning. Ganska ofta går jag ner till ISO 1600. Det skulle ni här kanske direkt avråda mig från, men det verkar funka för mig och det jag har använt mina bilder till än så länge - mest bilder på nätet.

Jag vill dock använda min kamera lite mer och framkalla lite kort och börja sätta in i album eller få någon fin förstoring.

...

Jag använder min D70 som har brännviddsförstoring på 1.5 med ett 80-200/2.8 + 1.4 converter vilket borde ge 168-420/4. Det är rätt trevligt för den sportfotografin jag använder kameran till.

Mitt 20/2.8 gav sjyssta roliga bilder med min N90s (F90x) men inte lika intressanta bilder med D70:n. Jag skulle vilja ha ett 12-24 för att få samma förmåga med min D70. Det är dock en stor investering...

Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar