Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sämre enligt mej.

Produkter
(logga in för att koppla)

anita_marie

Ny medlem
Vill inte låta som en tråkig person.
Men jag tycker att fotosidan har blivit sämre. Vi har suttit här några stycken nu och försökt förstå idén tanken med det här, men begriper det inte. Det känns bara förvirrande och väldigt tråkigt nu.

Tittade på många bilder i poolkritik eller vad det nu kallas för, det kommenteras ju inte längre. Man vet ju inte vart man ska skriva längre. tråkigt.

Jag tyckte fotosidan var bättre förr, man kunde se vilken fotograf det var bakom bilderna. Det som inga kommentar fått kunde man kommentera direkt.

Förstår inte allt tjafs om betyg och sånt, är väl upp till var och en att betygsätta eller avsäga sej betyg om man inte vill. Smaken är ju delad. Och andra fotosidor kan ju tydligen hantera detta.

Man ska ju säga vad man tycker, är ledsen om jag kritiserar er tanke med pooler, men jag tycker inte om det.
MVH Anita
 
Inbillar mig att vi är inne i en större förändringsfas och det mesta har nog inte riktigt konvergerat ännu. Det tar nog en stund att förstå omvälvningen men jag litar till fotosidans 'staffs' goda omdömme. Låt oss se vad det här utvecklar sig till innan vi dömmer ut det.

Mina två cent.
/Richard
 
anita_marie skrev:
Tittade på många bilder i poolkritik eller vad det nu kallas för, det kommenteras ju inte längre.
Jag tycker det kommenteras väldigt mycket. Jag går oftas in via "Senaste bildkommentarer" och lämnar jag den en stund har det alltid tillkommit ett par. Finns säkert statistik på hur många kommentarer det görs per dygn.

Man vet ju inte vart man ska skriva längre. tråkigt.
Hur då, menar du? Är det förvirrande med poolerna? Det tar kanske ett tag att hålla koll på det.

Jag tyckte fotosidan var bättre förr, man kunde se vilken fotograf det var bakom bilderna. Det som inga kommentar fått kunde man kommentera direkt.
Man kan väl se vilken fotograf det är nu också?


Förstår inte allt tjafs om betyg och sånt, är väl upp till var och en att betygsätta eller avsäga sej betyg om man inte vill. Smaken är ju delad. Och andra fotosidor kan ju tydligen hantera detta.
Vilket tjafs? Har jag missat. Och att andra fotosidor kan hantera detta...Det hänger ju helt på oss användare och ingen annan.

Man ska ju säga vad man tycker, är ledsen om jag kritiserar er tanke med pooler, men jag tycker inte om det.
Själv har jag inte satt mig in i allt, ska kolla.
 
bättre/sämre ?

Jag håller med dej Anita,men kan inte sätta fingret på vad det är som i mitt tycke fått fotosidan att stagnera.Kanske det har börjat handla mer om digitalteknik och mindre om fotograferingens grundteser och tillämpning.
 
människan är ett vanedjur.
det tar ett tag att vänja sig och det är lätt att vara lite smågrinig och irriterad när man inte förstår riktigt.
men jag är säker på att det kommer bli toppen när allt hamnat i ordning och man har fått använda de nya funktionerna ett tag.
 
Re: bättre/sämre ?

walter-g skrev:
... Kanske det har börjat handla mer om digitalteknik och mindre om fotograferingens grundteser och tillämpning.
Jag håller med dig Walter, men nog har det varit så ett tag innan det här med poolerna började dyka upp. Snarare ser jag en möjlighet i det här med pooler att fotosidan skall bli intressantare igen. Jag är inte helt främmande för en Analog-pool och en pol för enbart svartvitt (färgbilder tenderar ta mest uppmärksamhet och svartvitt gör sig bäst när det inte blandas med färg IMHO).
 
Visst har fotosidan blivit sämre, i alla fall ur vissa perspektiv. När fotosidan var ny fanns här en härlig känsla som är svår att beskriva. Fotosidan var en community för alla som var intresserade av foto, det kommenterades friskt och det fanns en skön gemenskap mellan medlemmar och fotosidans skapare.

De senaste åren (kanske mest det senaste året) har något hänt. Fotosidan har kommersialiserats. Man har valt ut ett antal personer som man tycker representerar fotosidan och låtit dessa få upphöjd status, skriva artiklar, agera ”experter” och så vidare. Samtidigt har det krånglats till med olika sorters medlemskap, pooler och annat. Detta har tyvärr (enligt min mening) dödat det spontana med sidan, men också lite av gemenskapen. Naturligtvis är det inte bara av ondo, mycket har faktiskt blivit avsevärt mycket bättre. Men samtidigt har en del av fotosidans ursprungliga charm försvunnit.

Men samtidigt som jag inser detta har jag svårt att se hur det skulle kunna bli annorlunda. Jag förstår naturligtvis att killarna bakom fotosidan vill tjäna pengar på allt sitt slit. Och självklart vill de ha en kvalité som de kan stå för. Det hade jag också velat. Men visst har lite av charmen försvunnit, fast jag gillar fortfarande fotosidan som jag anser är en av Sveriges bästa siter.

/Joakim
 
Jag kan förstå att allt detta verkar rörigt, det tycker jag oxå just nu. Dock, som några här redan sagt, tror jag att när allt är färdigt med pooler och annat fix kommer allt att flyta på otroligt bra.

Poolerna ser jag som mer som en koncentration av kommentarerna. Vill jag ha specifik kritik på ett visst område kan jag lägga in min bild i den pool som bäst passar. Samtidigt finns ju bilden att "beskåda" på det gamla hederliga viset via t.ex länken "sök bilder/Nya bilder senaste dygnet", där man som tidigare kan ge mer "allmän" kritik.

Jag håller med Christel på att vi människor är vanedjur och om några månader när allt är klart har vi vant oss och kommer nog knappt komma ihåg hur det såg ut här tidigare. Vill även hålla med Calle om kommenterandet, jag tycker oxå det kommenteras en hel del, iaf mer än i somras som jag ser som ett lågvattenmärke.

Sen vill jag avslutningsvis försvara FS-crew lite, jag har svårt att tro att David, Christer och gänget bakom FS håvar in pengar i egen ficka genom FS. Pengarna går nog uteslutande till driften av fotosidan och utan betalande medlemmar skulle fotosidan knappast fungera så bra som den gör idag.
 
CandyStore skrev:
jag har svårt att tro att David, Christer och gänget bakom FS håvar in pengar i egen ficka genom FS.

Det tror jag. Men det är väl inget konstigt med det. Självklart vill man tjäna pengar på det man gör, det är helt naturligt.

/Joakim
 
Liax skrev:
Visst har fotosidan blivit sämre, i alla fall ur vissa perspektiv. När fotosidan var ny fanns här en härlig känsla som är svår att beskriva. Fotosidan var en community för alla som var intresserade av foto, det kommenterades friskt och det fanns en skön gemenskap mellan medlemmar och fotosidans skapare.
Men så är det väl med allt. I början är det alltid ett slags pionär-anda. Men det är ju ganska naturligt att det försvinner efter ett tag.

De senaste åren (kanske mest det senaste året) har något hänt. Fotosidan har kommersialiserats. Man har valt ut ett antal personer som man tycker representerar fotosidan och låtit dessa få upphöjd status, skriva artiklar, agera experter och så vidare.
Alla som har ett specialämne och om det finns ett allmänintresse kan skriva en artikel, du också. Tycker du det är konstigt? Har atrikelskrivarna speciellt upphöjd status?
Dessutom tycker jag det är lite av en gnällig surbulleattityd du har; det är ju gratis att läsa artiklarna här, och alla medlemmar får gratis ställa frågor till "experterna" som jobbar utan arvode. Ok, mitt medlemsskap har jag fått gratis, men det är väl inte så konstigt? En ganska modest ersättning, tycker jag. Inga pengar eller andra favvörer är inblandade.


Samtidigt har det krånglats till med olika sorters medlemskap, pooler och annat. Detta har tyvärr (enligt min mening) dödat det spontana med sidan, men också lite av gemenskapen. Naturligtvis är det inte bara av ondo, mycket har faktiskt blivit avsevärt mycket bättre. Men samtidigt har en del av fotosidans ursprungliga charm försvunnit.
Ja, till viss del kan jag hålla med dig. Men nu har Fotosidan 36191 medlemmar, 127971 uppladdade bilder, 538706 kommentarer och 302987 inlägg i 27825 diskussioner. Det kanske är vettigt att ha viss indelning.

Men samtidigt som jag inser detta har jag svårt att se hur det skulle kunna bli annorlunda. Jag förstår naturligtvis att killarna bakom fotosidan vill tjäna pengar på allt sitt slit. Och självklart vill de ha en kvalité som de kan stå för. Det hade jag också velat. Men visst har lite av charmen försvunnit, fast jag gillar fortfarande fotosidan som jag anser är en av Sveriges bästa siter.
Instämmer.
 
Liax skrev:
Det tror jag. Men det är väl inget konstigt med det. Självklart vill man tjäna pengar på det man gör, det är helt naturligt.

Man bäddar väl för att kunna tjäna pengar i framtiden.

jag har hört att trafikavgifterna från webbhoteller är saftiga... Det är ju en av Sveriges pouläraste sajter.
 
Svar till Calle

Visst är det så att allt ha sin speciella charm i början, instämmer helt. Och det var väl egentligen undertexten i det jag skrev, men jag var kanske inte helt tydlig med vad jag menade.

När det gäller det där med vem som skriver artiklar och så vidare så missuppfattar du mig totalt. Jag har själv skrivit flera artiklar för fotosidan och som belöning fått gratis guldmedlemskap. Så jag vet hur det funkar Calle.

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att vara tydlig, men det handlar mer om att när vissa personer får en upphöjd status (vilket jag på inget sätt tycker är FEL, om nu någon skulle tro det) försvinner lite av känslan att alla spelar i samma division. Att vi är alla är lika viktiga och har något att komma med. Plötsligt är det samma personer som syns hela tiden i artikelfältet och expertforumen. Återigen, det är inget fel med att duktiga personer lyfts fram, men lite av den ursprungliga charmen försvinner. Det är i alla fall min personliga åsikt vilken jag på inget sätt försöker tvinga på någon annan.

Och när det gäller uppdelningen i medlemskap och pooler så läste du naturligtvis att jag även tycker det blivit avsevärt mycket bättre på samma gång, bara något krångligare. Och därmed kanske mindre spontant ur en viss synvinkel.

Men som sagt, vissa saker har blivit sämre, andra otroligt mycket bättre. Och i slutändan tycker jag att fotosidan är en fantastisk site.

/Joakim
 
froderberg skrev:
Man bäddar väl för att kunna tjäna pengar i framtiden.

Precis!

Jag menade inte att de tjänar storkovan genom att lura oss medlemmar med olika avgifter, men något borde de rimligen tjäna. Och som jag skrev, det är väl inget fel med det. Om de så skulle bli miljonärer så har jag inget emot det. De har ju själva byggt upp fotosidan och förtjänar i så fall var enda krona.

/Joakim
 
Re: Svar till Calle

Liax skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att vara tydlig, men det handlar mer om att när vissa personer får en upphöjd status (vilket jag på inget sätt tycker är FEL, om nu någon skulle tro det) försvinner lite av känslan att alla spelar i samma division.
På Fotosidans kärnverksamhet, dvs bildkommenterandet är vi alla lika. Experter, de med "upphöjd" status, och alla vanliga, dödliga. Det känns friskt. Bildkommenterandet är den viktigaste delen på FS.

Sedan är det bara naturligt att vissa syns mer i forumen. En del lägger ned mycket mera tid på FS än andra. Generellt delar de också med sig av sina kunskaper på ett överlag generöst sätt.
Alla spelar i samma division. Det finns inga begränsningar i hur mycket man vill delta i diskussioner, idéförslag och debatter. Men de flesta nöjer sig med att delta lite då och då. Med följden att vissa andra som väldigt frekvent befinner sig på FS syns mer.
 
Till er som bara "gnäller": Gör något själv i stället för att kritisera. Skriv en egen artikel. Kom med nya kuliga förslag.

Det är klart att bildkommenterandet minskar. Likna det vid att åka tåg varje dag. I börjar finns det många skojiga människor att titta på. Men efter några år ska det mycket till för att man ska lyfta blicken ur boken man försjunkit i.

Undrar egentligen hur många aktiva medlemmar sidan har. Jag sett många sidor, vars ägare inte har varit inloggade på flera år! Ett par tusen akiva? På sin höjd.

Jag har haft stor nytta av Fotosidan i min utveckling som glad amatör. Visst kanske det finns en önskan om att tjäna pengar på sidan som sådan, men vem skulle inte vilja det?

Slutligen: Digitalt eller analogt? Är det inte själva bildskapandet som är viktigt??? Tjafs!
 
Senast ändrad:
Utveckling....?

Inressant diskussion!
Personligen har jag lite svårt för "det var bättre förr" resonemang (inte bara här på fotosidan), imho är det sällan det var så mycket bättre förr...

Jag tycker att det är bra att fotosidan utvecklas, själv är jag nog lika frågande som många andra inför detta med pooler men tycker att det skall bli spännande att se hur dessa kommer att utformas och andvändas.

Personligen tycker jag det är en illusion att tro att alla är lika viktiga, för min egen del tycker jag att de som är viktigast för fotosidan är människorna bakom, som startade denna community och driver den vidare med ambitionen att fortsätta utveckla communityn - dessutom på ideell basis.

Fotosidan har växt med allt fler medlemmar och detta ställer nya krav som grundarna måste anpassa communityn/sajten till. Jag tycker att det är värt massor av beröm att de fortfarande har kraften och ambitionen att göra dessa förändringar för att fotosidan skall fortsätta utvecklas.

Med en snabbt växande medlemsskara så fungerar inte det "lilla och enkla" som skapades från början. Med en större bredd så uppstår fler "behov" av funktioner och jag ser pooler som en del av denna utveckling.

Medlemskap är gratis men bandbredd och lagringsutrymme är det inte, i synnerhet om man vill kunna göra backup av datat på ett bra sätt som inte stör oss medlemmar/besökare. 24/7 drift är inte direkt enkelt eller okomplicerat, tvärtom kräver det alltsom oftast att man kliar sig i hårbottnen mer än en gång...

Personligen så förstår jag inte kritiken mot de olika formerna/nivåerna av medlemskap. Olika medlemmar har olika behov och medlemformerna/nivåerna tycker jag speglar detta. Jag ser inget fel med det.

Jag förstår inte heller kritiken mot "experterna", tvärtom anser jag att det är en av fotosidans riktiga styrkor och ett bra sätt fördela arbetet med att hålla communitit levande och på en hög nivå. Ingen kan allt och att ta hjälp av medlemmar som lägger sin fritid på att hjälpa andra har jag inget som helst problem med.

Frågan om "status" förstår jag inte alls... det är, imho, en tolkning av en *roll* och/eller en titel snarare än faktisk status. Jag har stor respekt för det engagemang och den tid som dessa experter lägger på att hjälpa oss andra att utvecklas, utan någon annan ersättning än gratis medlemskap, jag anser att de gör ett storartat jobb.

Min enda kritik mot fotosidan är att väl många av inläggen (som syns på första sidan) är av karaktären "digitalis versus", dvs ett evigt ältande om vilken tillverkare som har den bästa tekniken för tillfället. Aningen tröttsamt i längden. Självklart skall de som vill diskutera detta få göra det, men kanske borde dessa inlägg tas bort från första sidan och "senaste" inlägg...?

På detta sättet kanske fokus flyttas tillbaka till det som jag blev medlem för - bilderna - och min egen utveckling/förmåga att fånga dessa.


En eloge till FS grundare och alla dess medarbetare i form av artikelförfattare, experter, forumvärdar och övriga!!


/Kjelle
 
Får ett intryck av att de nya poolerna inte syns så bra. Av de senaste 150 bilderna i pool för bildkritik har 62 st blivit kommenterade. Det känns som att vi inte hittar dit ännu. Kanske skulle det tydliggöras bättre så här i början.
 
Re: Re: Svar till Calle

Calle S skrev:
På Fotosidans kärnverksamhet, dvs bildkommenterandet är vi alla lika. Experter, de med "upphöjd" status, och alla vanliga, dödliga. Det känns friskt. Bildkommenterandet är den viktigaste delen på FS.

Håller med till 100 procent och har ej heller påstått motsatsen.

Calle S skrev:Sedan är det bara naturligt att vissa syns mer i forumen. En del lägger ned mycket mera tid på FS än andra. Generellt delar de också med sig av sina kunskaper på ett överlag generöst sätt.

Håller med till 100 procent och har ej heller påstått motsatsen.


Calle S skrev: Alla spelar i samma division. Det finns inga begränsningar i hur mycket man vill delta i diskussioner, idéförslag och debatter. Men de flesta nöjer sig med att delta lite då och då. Med följden att vissa andra som väldigt frekvent befinner sig på FS syns mer.

Håller med i stort. Men anser du har 100 procent fel när du tycker att alla på fotosidan spelar i samma division, för så är det bara inte. De personer vars namn syns i expertforumen och bland artiklarna får automatiskt en större pondus när de förekommer i de vanliga forumen. De har lyfts fram som frontfigurer på fotosidan vilket självklart ger en viss status. Och att påstå motsatsen är att argumentera för en mänsklig egenskap som förekommit så länge människan agerat i grupp.

Men som jag också redan skrivit, det är inget FEL med det. Precis som du nämner ger detta oss andra medlemmar möjligheten att ta del av dessa duktiga personers kunskaper. Något jag personligen tycker är mycket roligt och inspirerande.

/Joakim
 
Powershooter skrev:
Får ett intryck av att de nya poolerna inte syns så bra. Av de senaste 150 bilderna i pool för bildkritik har 62 st blivit kommenterade. Det känns som att vi inte hittar dit ännu. Kanske skulle det tydliggöras bättre så här i början.

Jag misstänker att det till en del beror på att vi redan sett och kommenterat en stor del av poolbilderna när de låg i de gamla kritikalbumen. I så fall blir det nog bättre fart på kommentarerna när det kommer övervägande nya bilder in i poolerna...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.