ANNONS
Annons

Säljråd - blocket till utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag hade tänkt var att flytta pengarna till ett annat konto, eventuellt ringa banken och bekräfta, samt låta dem vara på kontot i några dagar innan jag skickar.

Det är ett 500mm f4, jag har kollat engelska eBay och det finns ett i ungefär samma prisklass men med färre tillbehör, annars ligger de 10.000 kr över.
Det är naturligtvis ditt beslut, men jag förstår inte att du ens överväger att ge dig in i affären. Bara det faktum att köparen erbjuder betalning före objektivet skickas gör ju att alla varningsklockor ringer (tycker jag). Även om du inte går på nästa steg i bluffen så medför det i alla fall en massa besvär för din del. Så här skriver Blocket på sin "varningssida" avseende affärer med kunder i andra länder:
  • Även betalningen via t.ex. Paypal kan manipuleras. Kolla alltid själv med betaltjänstföretaget via deras hemsida. Lita inte på länkar i mejl som köparen skickar till dig.
  • Ibland skickar bedragaren en falsk betalningsbekräftelse där det ser ut som att pengarna är insatta på ditt konto.
  • Vid checkbetalning saknar checken alltid täckning och banken kommer sedan att hålla dig återbetalningsskyldig. Du kan dessutom bli misstänkt för delaktighet i brott.
Blockets egen sida "Om du ska köpa eller sälja utanför Sverige" finns här.

Hur ska det gå till? har pengarna kommit in på kontot kan väl inte banken dra tillbaka betalningen, bankerna har väl inga rättigheter att lägga sig i privata personers affärer.
Enda jag kan tänka mig är att det inte finns täckning på kontot som pengarna skickades från, men vet inte hur det skulle gå till i den digitala värld vi har idag. I USA används checkar fortfarande till exempel, sätt in en check på kontot så går det bra men när banken begär ut pengar från andra banken så finns inte pengarna där och de drar tillbaka dem från kontot dit checken sattes in. Säljare står då utan produkt och pengar, men som sagt, jag vet inte hur det skulle gå igenom idag hos oss.

Det är naturligtvis ditt beslut, men jag förstår inte att du ens överväger att ge dig in i affären. Bara det faktum att köparen erbjuder betalning före objektivet skickas gör ju att alla varningsklockor ringer (tycker jag). Även om du inte går på nästa steg i bluffen så medför det i alla fall en massa besvär för din del. Så här skriver Blocket på sin "varningssida" avseende affärer med kunder i andra länder:
  • Även betalningen via t.ex. Paypal kan manipuleras. Kolla alltid själv med betaltjänstföretaget via deras hemsida. Lita inte på länkar i mejl som köparen skickar till dig.
  • Ibland skickar bedragaren en falsk betalningsbekräftelse där det ser ut som att pengarna är insatta på ditt konto.
  • Vid checkbetalning saknar checken alltid täckning och banken kommer sedan att hålla dig återbetalningsskyldig. Du kan dessutom bli misstänkt för delaktighet i brott.
Blockets egen sida "Om du ska köpa eller sälja utanför Sverige" finns här.
Det jag tänker är att om pengarna sätts in på kontot så bör det vara OK.
  1. Jag accepterar inte betalning via PayPal utan till specifikt bankkonto
  2. Skickar de via PayPal till direkt till bank (vet ej om den funktionen finns) så ska pengarna ändå bekräftas på min sida. Jag godtar inte bekräftelse från deras sida
  3. Bekräftelse på min sida är att jag ska se pengarna på kontot och ha dem i 2-3 dagar, antagligen också ringa banken och få deras utlåtande.
Jag har sökt men hittar inget specifikt exempel på bedrägeri som sker på det sättet som betalning ska ske här. De jag har sett har gällt falska bekräftelser från PayPal eller personer som betalat pengar till ett fiktivt fraktbolag i tron att de ska få tillbaka pengarna i betalningen från köparen, vilken naturligtvis uteblir.
Det är klart jag är orolig men jag har hittills inte sett en stor röd flagga just här (än så länge).

Hur ska det gå till?
Jag vet inte riktigt, men när det diskuterades här i forumet så påstods det vara möjigt.
har pengarna kommit in på kontot kan väl inte banken dra tillbaka betalningen, bankerna har väl inga rättigheter att lägga sig i privata personers affärer.
Det beror kanske på betalningsformen? När jag en gång skulle lösa in en check talade banken om för mig att pengarna skulle kunna dras tillbaka från mitt bankkonto om det inte fanns täckning för checken (ingen fara, tyckte jag; checken var utställd av BMW GmbH. :)
Numera används väl inte checkar så ofta, men en kreditkortsbetalning kanske kan dras tillbaka?

Hej!
Vi kontaktade dig eftersom vi är intresserade av din annons.
Vi vill ge den här gåvan till vår son.
Men problemet är att vår son bor i England.
Om du samtycker till att skicka paketet till England, kommer vi att vara din köpare.
Vi ber dig skicka paketet till England eftersom vi inte är i Sverige just nu.
Men oroa dig inte, vi kommer också att betala för fraktkostnaderna.
Obs: betalning kommer att göras med PayPal eftersom det är den enda betalningsmetoden vi kan använda just nu.
När betalningen har skett måste du skicka paketet till England per post.
Om du samtycker kan vi stänga försäljningen idag.
Jag hoppas ett gynnsamt svar från dig.
mvh,

Ah, där ser man :)
På mina 6 senaste blocketannonser så har jag fått 4 nästan identiska texter, det kan ibland vara en son, dotter eller mamma.

På min gimbal annons så lekte jag lite med dem och mycket riktigt så skulle jag fortsättningsvis kontakta sonen på [email protected] och i den nya konversationen så handlade det om "produkten"....ange hur mycket du vill ha för produkten så sätter vi in pengar på paypal. Skrev tillbaka och frågade vilken "produkt" och fick svar Iphone 6....ok skrev jag...10.000kr.
Sen hörde jag inget mer :)

Att Paypal kan hålla på pengarna och dra tillbaka summan vid utebliven affär är en sak, men om pengarna är överförda till ditt personliga bankkonto i Sverige då är dom i hamn och ingen kan ta dom ifrån dig, så om du ska göra affär, gör det inte via Paypal, utan kräv banköverföring, det tar en 3-4 arbetsdagar, går dom inte med på det så strunta i affären.

Som redan påpekats. Garanterat bluff. Och att du fått mail från 3 "olika" köpare är ett sätt att få dig att tänka i andra banor. Att det kanske är vanligt förekommande att det går till så här trots allt.

Kaaaanske möjligen om man sitter på ett unikt samlarexemplar eller annan glugg som är extremt svår att få tag på. Men ett seriettillverkat tele till någon av de större drakarna misstänker jag. No way...

Det finns sätt att förlora pengarna på kontot även om de redan sätts in om avsändaren saknar täckning, ungefär som på checkarnas tid.

Jag inledde själv en affär med England för några veckor sedan, men avbröt efter att "banken" bekräftade att pengarna var reserverade och skulle överföras när jag skickat bevis på att varan skickats. Problemet var att banken använde denna mailadress:
[email protected]

I övrigt såg det proffsigt ut och kan nog lura en del...

Den här korta forumtråden beskriver ett sätt att luras som är lite fyndigt. Det skulle kanske gå att göra på distans också, med lite (o)tur.
https://www.fotosidan.se/forum/threads/nya-sätt-att-luras.111093/
Funkar fint att köra en variant av det på distans....
Säljare A har en vara till salu för 5000:-
Bedragare B lägger ut en fyndvara för samma pris. (fake)
Köpare C vill köpa Bedragare Bs fyndvara
Bedragare B meddelar Säljare A att han köper varan och ber om betalningsuppgifter.
Bedragare B skickar betalningsuppgifterna vidare till Köpare C
Säljare A skickar varan till Bedragare B efter att han fått betalning av Köpare C.

Summan:
Köpare C har betalt 5000:- till Säljare A
Säljare A har skickat iväg sin vara och och fått sina pengar (från fel person).
Bedragare B har fått sin vara utan att betala något.

Som jag förstått det var det ganska vanligt en period. Lösningen är att enbart skicka varor till samma person som betalt varan.

Jag fick också erbjudande.
Man ser direkt att texten är översatt till svenska med google translate. Hen vill att jag skall skicka objektivet "till en vän" i USA. Specificerar inte vad hen själv håller hus.
Kontot på FS skapades samma dag som erbjudandet uppenbarade sig.
Larmklockorna ringer över allt. Inte en chans att det blir affär.
Tänkte rapportera, men hittar inte hur?
Det finns rapport knapp i var enda inlägg på forumet. Men en ny user utan forum inlägg, hur rapporterar man en sådan?

Bollat några mail fram och åter med vederbörande, om inte för annat, så för att slösa bedragarens tid.

De två som verkar seriösa har hört av sig via Blocket, dvs inte flyttat konversationen till mail eller telefon, sedan vanliga frågor som hur länge jag haft det, hur det fungerar, damm/repor osv.

Sedan en tredje, som ville maila men hade stavat namnet Karlsson som Karsson i adressen. Sedan nedan mail som uppenbarligen hade gått genom Google Translate plus att de endast kunde betala genom Paypal. Mailet verkar vara ett standardmail som de skickar till flera andra då det dyker upp i google-sökningar:

Jag har fått exakt samma mail tidigare. Det finns olika scams som involverar PayPal om man googlar. Köparen ställde dessutom inte en enda fråga om objektivet eller dess skick...

Banken har nog regressrätt att dra tillbaka pengarna om pengarna kommit till ditt konto via en check, och det i efterhand visar sig att det var något fuffens. Tror att banken skulle rekommendera dig att INTE gå med på betalning via check från utlandet. Men nu gissar jag lite...

Detta är bedrägeri och har pågått i flera år. Syns tel nr i annonsen på blocket är första kontakten oftast ett sms med begäran att mejla direkt förmodligen för att vara utanför Blockets mejlsystem. Kan även komma som mejl till säljaren direkt. Varan skall skickas till UK. Antingen sker det upplägg som nämnts med A, B och C. I annat fall meddelar "en bank" att pengar är på väg till ditt konto men de släpper inte pengarna förrän du uppvisar bevis på att grejen är skickad. Det är förstås ingen bank och det är inga pengar på väg. Än jobbigare är samma upplägg men nu hävdar man att du fått pengar och inte skickat - du är en bedragare. Går givetvis att motbevisa men under tiden får du mejl från "FBI" eller "Polisen". Så nej, lägg ner. Ingen går in på svenska blocket för att köpa kamera prylar till sig i utlandet. Släng sådana mejl direkt i papperskorgen.

Kan förtydliga att två intressenter var med på de villkor som jag satte upp, dvs pengar bekräftade på mitt konto innan objektivet skickades och inget Paypal inblandat.

Den biten ser jag inget problem med och hade det gått till på det sättet hade jag skickat objektivet.

Men, nu blev det inte så. Det kom ett mail med instruktioner från en bank som sa att de skulle sätta in pengar på mitt konto först efter att jag hade skickat ett spårbart försändelsenummer till dem vilket då är ett uppenbart bedrägeri. Precis som i Rogers fall ovan så använder de domänen accountant.com

Jag informerade sedan den andra köparen att objektivet var hans om han ville fortsätta och förklarade varför affären med köpare #1 inte blev av. Köpare #2 har inte hört av sig sen heller

Delar av mailet som skickades:
Dear Tobias Östlund,

You've received wire transfer of kr39,199.00 SEK From Jenn Philip.

We are contacting you regarding the transfer that was placed by Jenn Philip, The total amount of (pris) SEK was paid to your account by Jenn Philip as payment for an auction item and it has been approved and the payment details are stated below.

Transfer Details :

Payment Method:
Account Number: XXXX-XXXX-0021
Payment Status:
PAYMENT APPROVED OK

Please Read Carefully: The total amount above has been deducted from Jenn Philip account to this effect he or she has no right to withdraw or claim money back and the fund will be credited into your account immediately the shipment is confirmed from you. Get back to us with the shipping receipt and tracking or reference number for verification proposes, Once the shipment tracking code has been verified your money will be credited into your Bank Account immediately.

INSTRUCTIONS: Only notify the buyer of the shipment receipt when we have credited your account. Only send the shipment receipt of the shipment to our customer service: [email protected]

Important Note: We have confirmed and verified the postage address provided by Jenn Philip please send the item to the above address only for the transaction to be Valid. For any questions regarding this transfer, contact us: [email protected]

Nu kan du förvänta dig att "polisen" eller annan "myndighet" jagar dig för bedrägeri då du inte skickat varan trots att "banken" uppger att de fått pengarna. Detta är ytterligare ett försök av begränsad att få varan utan att betala.

Svara aldrig på mejl eller tel från utlandet hos blocket. Min uppfattning är att detta ALLTID är bedrägeri. Finns ingen anledning att köpa från Sverige om man bor i UK etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar