Annons

Sälja utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex

Aktiv medlem
Hej! Jag har en del grejor som jag inte använder längre och därför funderar jag på att sälja dem. Ebay inom Europa funderar jag på. Hur går jag tillväga med betalning så att jag inte blir blåst? Vilket är det säkraste sättet?
 
Sälj i Sverige är nog bättre och säkrare generellt, här på fotosidan, blocket, tradera eller till en butik.
 
ebay har ingen .se utan du blir hänvisad till att använda ebay.de, ebay.co.uk osv. Det gör att det blir väldigt komplicerat att ange frakt eftersom dessa sidor bara har fraktalternativ för respektive land och då inom landet eller till andra länder från aktuellt land. Då återstår att välja motsvarande "Endast avhämtning" vilket säker avskräcker många från att läsa vidare i annonsen. Det hade ju varit bra om det hade gått att skriva ungefär "Frakt se annonstexten". När jag sålt på ebay.de så har jag skrivit en förklaring angående frakt att ebay inte förstår att vi i Sverige vill kunna sälja på ebay men att de inte tillåter användning av fraktalternativ från Sverige till andra länder. Därefter lägger jag in olika fraktalternativ för min annonserade vara till olika motagerländer såsom Inom Sverige, EU och resten av världen samt vanlig försändelse (paket eller brev) eller som rekommenderat. Allt i annonstexten.

Jag har också sålt en hel del på Tradera men det är bara några enstaka köpare som kommer utifrån, Norge och Danmark, så frågan är hur kännt Tradera är utanför Sverige.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lex
Beroende på utrustning. Är det unika objekt?
Jag har sålt saker till köpare i Danmark och Lettland på tradera. Antagligen på grund av kronkursen.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lex
Jag har i dagarna sålt en del av min utrustning till MPB.com. Det gick förvånansvärt smidigt efter en liten ”förhandling” om definition av utrustningens skick. Min definition av ”mycket bra skick” motsvarande deras ”som nytt - like new” och det påverkade priset.
Jag fick mail om utbetalning av pengarna två dagar efter att de mottagit utrustningen.
Nu återstår bara den lilla detaljen att pengarna landar på mitt konto …
 
Fick betalningen idag. Det tog fem arbetsdagar allt som allt, från att DHL hämtade försändelsen till att pengarna landade på kontot.
 
Jag sålde ett antal Mamiya mellanformatskameror tidigare i år på Tradera, och det är hur smidigt som helst. Bäst är nog att lägga ut ett kamerahus med t. ex. normalobjektiv och ett magasin i en auktion. Det är nog vad många letar efter. Resten säljer du i separata auktioner. Funkade kanonbra för mig iaf. Men det beror ju på vilken kamera det gäller. Dyrare kameror är nog inte lika lätt att få sålt på tradera
 
  • Gilla
Reaktioner: Lex
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.