Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja travbilder till press

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Jag fotograferar ganska mycket trav och har vid några tillfällen skickat in bilder via mail till de stora tidningarna och sajterna men utan resultat hitills.

Istället köps alla travbilder som pucliceras av Aln/kanal75. Men inte har väl dom monopol? Jag tycker ofta att jag lyckas skapa bilder i minst samma klass, om inte bättre, än vad dom säljer.

Jag har skaffat mig en skattesedel för att kunna sälja till företag, så begränsningen finns inte där.

Har ni några tips att ge?
 
Ta personlig kontakt och diskutera med bildredaktörer på de tidningar som du tror skulle kunna bli kunder. Förklara vad du erbjuder och varför det vore bättre att köpa bilder av dig.
 
Anslut dig till bildbyrån? Att ta bilder från samma ställe varje gång och veta att dom lev. är väl en väldigt stor trygghet för tidningen.

Tid är pengar!
 
Aln har många fotografer anställda och som egen företagare är det svårt att konkurrerar på samma vilkor.Jag har väl inte för avsikt att konkurrera med Aln heller, utan är mest nyfiken på varför det verkar helt omöjligt att sälja bilder när man råkar ha varit på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Blev mest nyfiken på varför tidningar alltid köper av Aln, ibland har jag tilloch med haft unika bilder som jag mejlat flera dagar innan dom skrev artikel i ämnet, men ändå köpte dom inte från mig.
 
Aln har många fotografer anställda och som egen företagare är det svårt att konkurrerar på samma vilkor.Jag har väl inte för avsikt att konkurrera med Aln heller, utan är mest nyfiken på varför det verkar helt omöjligt att sälja bilder när man råkar ha varit på rätt plats vid rätt tidpunkt.

Blev mest nyfiken på varför tidningar alltid köper av Aln, ibland har jag tilloch med haft unika bilder som jag mejlat flera dagar innan dom skrev artikel i ämnet, men ändå köpte dom inte från mig.
Du har fått de mest troliga svaren redan men en annan anledning kan vara hur och när kontakt tagits med tidning. Att maila x antal bilder till [email protected] och hoppas på att de tar in dem är tyvärr lönlöst.

Ta kontakt med rätt person på tidningen och förklara dina avsikter
 
Jag gissar att tidningarna har avtal med dem som gör att det enkelt, bekvämt och relativt billigt. Och att de alltid får vad de vill ha.

Är det inte ganska enkelt att fakturera tidningen i fråga för kostnaden för att använda bilden? Vad blir enklare med ett avtal? Kan man som småföretagare sluta avtal?
 
Kan det inte till och med vara så att en tidning har ett avtal med en bildbyrå som innebär att tidningen betalar en fast kostnad per år som ger dem rätt att använda ett visst antal, eller kanske till och med ett fritt antal, bilder per år? De har alltså redan betalat. Enkelt och bekvämt för båda parter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.