Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Nikon utr. och köpa Sony nex

Produkter
(logga in för att koppla)

Bandyadde

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat en del på att byta utrustning men vet inte om eller vilken utrustning jag ska byta till? Jag har idag en fantastisk utrustnibg för fågelfotografering Nikon D300S, Nikkor 300/2,8 VR II + kring utrustning som blixt sb900 och 2 st tc ,1,7 och nya 2,0. Mit stora intresse är fåglar och ambitionen är det inget fel på snarare utrustningen som är för bra! Jag har helt enkelt inte kunskaperna och är en amatör med proffsutrustning! Nu funderar jag på att sälja rubbet och köpa Sony Nex (7 när den kommer) och en hel bunt med objektiv. Jag vill fotografera annat än bara fåglar och ska jag behålla Nikon utrustningen så har jag inte råd med nya objektiv som är ett måste!

Snälla, hjälp mig att komma till beslut?

Hej!

Jag har funderat en del på att byta utrustning men vet inte om eller vilken utrustning jag ska byta till? Jag har idag en fantastisk utrustnibg för fågelfotografering Nikon D300S, Nikkor 300/2,8 VR II + kring utrustning som blixt sb900 och 2 st tc ,1,7 och nya 2,0. Mit stora intresse är fåglar och ambitionen är det inget fel på snarare utrustningen som är för bra! Jag har helt enkelt inte kunskaperna och är en amatör med proffsutrustning! Nu funderar jag på att sälja rubbet och köpa Sony Nex (7 när den kommer) och en hel bunt med objektiv. Jag vill fotografera annat än bara fåglar och ska jag behålla Nikon utrustningen så har jag inte råd med nya objektiv som är ett måste!

Enligt din profil började du fotografera förra året. Varför måste du köpa nya objektiv?

Min första systemkamera hade jag väldigt länge med bara en 50 mm glugg på. Efter flera år köpet jag en 200:a också. Den hängde med när jag bytte hus, men en ny normal fick ersätta den första. Varför behöver du så mycket utrustning?

Det är inte lätt att råda. Men du bör kanske fundera på vad du egentligen vill med ditt fotograferande.

Petter ...

Vad menar du med för bra utrustning?

Det finns bara tillräckligt bra och inte tillräckligt bra i min värld, inte tillräckligt bra är totalt dominerande :)

Har du bara ett objektiv och det är 300 mm? Vad är det för nya objektiv du funderar på att köpa? Du skulle ju t.ex. kunna sälja en eller båda dina 1,7 X och köpa ett billigt 17-50/2,8 från Sigma eller Tamron till att börja med. De är oväntat bra optiskt och har bra ljusstyrka.

Hej Petter!

Jag behöver väl inte så mycket utrustning, men som det är nu så har jag bara 300ansom jag kan använda och den begränsar ju möjligheterna! Jag skulle vilja börja fotografera både macro och landskap men ändå ha något tele för djur. Jag känner mig väldigt begränsad när jag är i skog och mark. Dels så bär jag på en massa kilon (jag har även tuben med mig) och så tycker jag att jag bommar en massa bra bilder! Men naturligtvis har du rätt i att ofta räcker det med mindre än man tror! Jag har även en 50 mm Zeiss men har problem med den manuella fokuseringen!

Tack för din kommentar!

Hej!

Vad förväntar du att få med NEX7:an som du inte har med D300s?
Vilka objektiv finns till NEX7:a n som du inte har råd med till D300s? Rent generellt finns väl fler fågelobjektiv till Nikon än till Sony.

Vill du byta till något så borde väl snarare Canon passa med alla deras fina teleobjektiv?

Vad förväntar du att få med NEX7:an som du inte har med D300s?
Vilka objektiv finns till NEX7:a n som du inte har råd med till D300s? Rent generellt finns väl fler fågelobjektiv till Nikon än till Sony.

Vill du byta till något så borde väl snarare Canon passa med alla deras fina teleobjektiv?

Så sant men det är just det där med fågelfotografeingen som inte blir av, jag skådar hellre i tuben! Men det är klart säljer jag 300/2,8:an så kan jag nog köpa dom objektiven jag behöver!

Att byta till Canon från Nikon ser jag ingen vinst i däremot!

Tack för kommentaren!

Vad menar du med för bra utrustning?

Det finns bara tillräckligt bra och inte tillräckligt bra i min värld, inte tillräckligt bra är totalt dominerande :)

Har du bara ett objektiv och det är 300 mm? Vad är det för nya objektiv du funderar på att köpa? Du skulle ju t.ex. kunna sälja en eller båda dina 1,7 X och köpa ett billigt 17-50/2,8 från Sigma eller Tamron till att börja med. De är oväntat bra optiskt och har bra ljusstyrka.

Bra tips ska kolla upp det objektivet! Anledningen att jag bara har det objektivet (+ 50mm Zeiss) är att jag hade en D90 med en 18-105 samt Sigmas 150-500. D90 paketet såldes och Sigmat blev stulet :-S

Så sant men det är just det där med fågelfotografeingen som inte blir av, jag skådar hellre i tuben! Men det är klart säljer jag 300/2,8:an så kan jag nog köpa dom objektiven jag behöver!

Att byta till Canon från Nikon ser jag ingen vinst i däremot!

Tack för kommentaren!

Så du tänkte byta till något som kommer med mer till vardags inte något du tänkte fota fåglar med?
Då fattar jag bytet till Nex7 bättre :)

Då är ju inte ett byte från nikon till canon vettigt heller.

Vet precis känslan Andreas, jag började med skådningen, sen ville jag fota fåglar för identifiering, sen ville jag fota fåglarna för att få fina kort. Sen ville jag fota annat än fåglar och då var plötsligt utrustningen för fågelfoto för stor :)

Så du tänkte byta till något som kommer med mer till vardags inte något du tänkte fota fåglar med?
Då fattar jag bytet till Nex7 bättre :)

Då är ju inte ett byte från nikon till canon vettigt heller.

Hahahaha nä det bytet blir ju konstigt då! Men det är nog så att jag gått ifrån att vara väldigt intresserad av att fota fåglar till att istället vara intresserad av fotografering generellt. Och jag tycker dom nya spegellösa kamerorna verkar väldigt smidiga. Vilket är bra då jag reser väldigt mycket och vill att det ska vara praktiskt. Det är väääldigt svårt att transportera 300/2,8 på flyg osv.

Hej Petter!

Jag behöver väl inte så mycket utrustning, men som det är nu så har jag bara 300ansom jag kan använda och den begränsar ju möjligheterna! Jag skulle vilja börja fotografera både macro och landskap men ändå ha något tele för djur. Jag känner mig väldigt begränsad när jag är i skog och mark. Dels så bär jag på en massa kilon (jag har även tuben med mig) och så tycker jag att jag bommar en massa bra bilder! Men naturligtvis har du rätt i att ofta räcker det med mindre än man tror! Jag har även en 50 mm Zeiss men har problem med den manuella fokuseringen!

Tack för din kommentar!

En ny mattskiva kanske kan förenkla fokuseringen.
http://www.katzeyeoptics.com/item--Nikon-D300-Focusing-Screen--prod_D300.html

Petter ...

Hej!

Hej,
Jag har nyss börjat min fotokarriär. Jag började med NEX-5 och kitoptiken 18-55 plus det lilla pannkaksobjektivet på 16 mm ( tror jag).

Den var ganka bra , kameran alltså, men efter ca två veckor, började menyerna föra ett eget liv. Jag lämnade tillbaka den , fick med pristillägg en Nex-5 med 18-200 optik. Kändes grymt bra. Kändes som om jag gick omkring med en stor optik med en liten påhängd kamera därbak. Säg den lycka som varar. Inom en ( 1) vecka fick den också gå tillbaka då autofokusen slutade fungera. Fick en ny , samma spec 18-200 , började glad i hågen fota , men strax började menyerna leva sitt liv igen. På nått sätt så gick de alltid tillbaka till "startläget" eller vad man skall säga, så innan jag kunde ta första bilden, så fick jag trycka mig fram i fyra (4 ) menyer !

Vid det laget när jag var startklar , tja då hade jag nästan glömt vad jag hade tänkt fota.

Jag upplevde kameran som icke fördigutvecklad, men tack vare elgigantens generösa garanti kunde jag till slut lämna tillbaka den och börja om från noll.

Då blev mitt val en Nikon D7000 18-105 , och DET har jag inte ångrat !

Kanske är den nya versionen NEX CX3, Nex 5 och Nex 7 bättre , jag får hoppas det.

Sedan var det ju väldigt begränsat med optik att välja på. 3 stycken Sony med E-fattning om man undantar svindyra Zeiss. För att använda Alfa-optik behövde man en konverter , som bara den kostade 2000 spänn. Men det var i början på sommaren Maj -juni, utvecklingen går ju fort så det kanske har bättrats .

MEN, det var en trevlig kamera när den funkade.

MVH// Lennart

Hej,
Jag har nyss börjat min fotokarriär. Jag började med NEX-5 och kitoptiken 18-55 plus det lilla pannkaksobjektivet på 16 mm ( tror jag).

Den var ganka bra , kameran alltså, men efter ca två veckor, började menyerna föra ett eget liv. Jag lämnade tillbaka den , fick med pristillägg en Nex-5 med 18-200 optik. Kändes grymt bra. Kändes som om jag gick omkring med en stor optik med en liten påhängd kamera därbak. Säg den lycka som varar. Inom en ( 1) vecka fick den också gå tillbaka då autofokusen slutade fungera. Fick en ny , samma spec 18-200 , började glad i hågen fota , men strax började menyerna leva sitt liv igen. På nått sätt så gick de alltid tillbaka till "startläget" eller vad man skall säga, så innan jag kunde ta första bilden, så fick jag trycka mig fram i fyra (4 ) menyer !

Då blev mitt val en Nikon D7000 18-105 , och DET har jag inte ångrat !

MVH// Lennart

Oj, vilken otur du måste ha haft!! Jag köpte nog en av de första NEX-5:eek:rna för ett bra tag sedan, och den har funkat klockrent, och är dessutom ett bra komplement till min D7000, eller om det är tvärtom. Jag är supernöjd och nyfiken på NEX-7....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar