Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Nikon D50 & köpa 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

cole

Avslutat medlemskap
Hej

Har idag Nikon D50 men går omkring med tankar om att köpa en 350D istället. Är den bättre/sämre än min Nikon D50? :)
 
Varför vill du byta?

350D är väl bättre på några punkter, men inte så mycket bättre att jag skulle byta. D50:n har ju några fördelar över 350D åxå.
Vill du ha något som är så mycket bättre att det är värt att byta hus så är det ju Nikon D200 resp Canon 20D som kan vara intressanta.
 
Hej

Det låter ju inte som en bra ide. Det är oftast inte kameran som är avgörande, utan din kreativitet och att du kommer ut o fotar.

Vet inget om Nikons 50, har iofs en 350D själv, men att det skulle vara radikalt stor skillnad tvivlar jag på. Man får inte så mycket för beg prylar ju.

Använd istället pengarna på att resa en bit o fota där istället.

Roine
 
cole skrev:
Hej

Har idag Nikon D50 men går omkring med tankar om att köpa en 350D istället. Är den bättre/sämre än min Nikon D50? :)

Varför då? Dom är väldigt lika, det är mest handhavandet som skiljer.

Byt objektiv istället om du inte är nöjd med bilderna.
 
Det beror på hur du ser på det.
D50 har jag hört har bättre ergonomi, korrkt expinering mm.

+ Medan 350D har bättre brusresultat, på höga nivåer.
+ Bättre bildkvalité.
- Kanske något plastig

Mvh Markus
 
Digi skrev:
+ Medan 350D har bättre brusresultat, på höga nivåer.

Möjligen marginellt bättre på ISO1600, men sämre i övrigt, om man ska tro på dpreview.
Ingen större skillnad iaf och inget som jag skulle se som avgörande på något vis. Båda två presterar bra.
 
Ställ dig frågan om du tar bättre bilder med en annan kamera och vilken funktion det skulle bero på? Vilka funktioner kan ge dig bättre bilder?
 
Byt dina zoomar mot primes 50 1,8D eller 1,4D. Kanske en 20. 2.8D om du har råd med. Du kommer bli förvånad över skillnaden.
 
Digi skrev:
Det beror på hur du ser på det.
D50 har jag hört har bättre ergonomi, korrkt expinering mm.

+ Medan 350D har bättre brusresultat, på höga nivåer.
+ Bättre bildkvalité.
- Kanske något plastig

Mvh Markus

Det där med att bildkvaliten skulle vara bättre på 350D var man inte alls överens med dig om när tidningen 'Allt om Digitalfoto' körde ett stort jämförande test nyligen.
 
Sålde min Nikon D50 för 7500kr med Sigmas 18-50 & Nikon G-serie 70-300 Det första som föll mig in var att köpa en 350D :) Det var inga fel på D50,sålde den då jag tröttnat på den och vill testa någon ny kamera.
 
cole skrev:
Sålde min Nikon D50 för 7500kr med Sigmas 18-50 & Nikon G-serie 70-300 Det första som föll mig in var att köpa en 350D :) Det var inga fel på D50,sålde den då jag tröttnat på den och vill testa någon ny kamera.

Du får ju ingen bättre kamera om du byter till en 350D, då får du gå upp ett snäpp, till 20D eller D70s, om inte det räcker så är ju nästa steg D200'an.
 
cole skrev:
Sålde min Nikon D50 för 7500kr med Sigmas 18-50 & Nikon G-serie 70-300 Det första som föll mig in var att köpa en 350D :) Det var inga fel på D50,sålde den då jag tröttnat på den och vill testa någon ny kamera.

Det gjorde du rätt i, å snabbt gick det undan också !! Klart man inte kan ha en Nikon,nä fy tusan brrrr..å ankorna blir attans så mycket finare med en Canon också..
 
Zoso skrev:
Du får ju ingen bättre kamera om du byter till en 350D, då får du gå upp ett snäpp, till 20D eller D70s, om inte det räcker så är ju nästa steg D200'an.
Risk för OT:
På vilket sätt är D70s bättre än 350D? När jag köpte min 350D i våras fanns bara D70 utan s, dessa två modeller var då enligt många rätt likvärdiga bortsett från några mindre skillnader. Att D70s med den ringa uppdatering som gjorts från tidigare version helt plötsligt ska spela i en annan klass köper jag inte.
 
Någon nämnde att 350 är plastig. Jag skall berätta en historia om denna plastighet. Innan jag köpte min Olympus E-500 gick jag omkring och kollade på bl.a. KM 5D, Nikon 50D och givetvis 350D, jag hade ju läst om den förträffliga bildkvaliteten som 350D erbjöd.

Gick så en dag till El-giganten för att spana in 350D, tog tag i den och vände och vred. Då tänkte jag, hur fan kan man sätta in så fin och avancerad teknik i ett kamerahus som känns som en mobiltelefonatrapp. Huset var inte bara plastigt utan gav ifrån sig det ljud, när jag klämde på det, som uppstår när plastfogar gnider mot varann, som hos en billig leksak.

Jag tycker att kvalitet även skall kännas i händerna när man tar i en kamera.
 
Vi kan nog alla vara överens om att ingen kamera oavsett priset ger bra bilder om inte han bakom kameran vet vad han håller på med. En D100 anses ju vara från början av stenåldern men vilka bilder den han producerat i händerna på många världsberömda fotografer. Deras bilder blir inte bättre med D2x eller med D200 eller dito Canon grejer. Är ganska trött på detta snacket om att folk skall ha en nyare kamera för att de tror bilderna blir så mycket bättre. Om man fotograferar för att producera bilder och inte för att göra testrutor eller annat trams så duger de flesta kameror i händerna på den kunnige. Behåll era kameror och ta bilder! Att man vill ha en ny kamera för att få en ny och kanske roligare kamera så är det en helt annan sak.
 
michagg skrev:

Gick så en dag till El-giganten för att spana in 350D, tog tag i den och vände och vred. Då tänkte jag, hur fan kan man sätta in så fin och avancerad teknik i ett kamerahus som känns som en mobiltelefonatrapp. Huset var inte bara plastigt utan gav ifrån sig det ljud, när jag klämde på det, som uppstår när plastfogar gnider mot varann, som hos en billig leksak.

Haha, låter som jag när jag för första gången fick klämma på en 300D (och jämförde med en 10D). Jämfört med den är 350:n ett under av 'gedigenhet' =)
 
gunte skrev:
Det gjorde du rätt i, å snabbt gick det undan också !! Klart man inte kan ha en Nikon,nä fy tusan brrrr..å ankorna blir attans så mycket finare med en Canon också..
Gunte, och tänk om han hade köpt en Minolta, då hade ankorna blivit till Tranor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.