Annons

Sälja gammal D50 och köpa ny D300?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kort och gott:
Vädertätning o större hus: D300
Video, mindre hus: D90
eller har jag fel?
Prestandamässigt är husen desamma.

Ja! Plus att D300 känns som en kamera att växa i, medan D90 inte gör det.

Om jag får ett bra pris för D50 ja... vad skulle ni betala för den? Nikon D50 + 18-55 + 70-300 + 1gb minneskort + kameraväska? Är 400€ för mycket? (Lägg till en nolla så får ni väl det ungefärliga priset i kronor.)
 
Enda nackdelen med att köpa just D300 som jag ser är att Nikon i en snar framtid lanserar en uppföljare? Billigare D300 på begagnatmarknaden alt. en bättre kamera vid nyköp?
 
Tack, skönt att få det på klart! ;)
Haha, nämen jag vill inte ha videofunktionen på en systemkamera, det känns bara... fel. Jag har min lilla Canon Ixus 75, med videofunktion som jag använt under 10 gånger, och det räcker bra till för mig!

Känns det fel så är det förmodligen det som jag brukar säga. Inget suger mer än att ha köpt något som man sedan går och retar sig på.

D300 är ju ett mkt trevligt alternativ, så kör på det.
 
Jo, jag förstår ju dig också att du vill byta upp dig. Var in på din sida nu och såg ju att du hade ett gäng schyssta bilder där ju... =)

Kul att du också har fallit för nikon.. haha Bra också att du har haft de bra med d50.

Jag har precis börjat redigera mina bilder, för beskärde jag dom lite bara... men de är bara de jag gillar bäst som jag ändrar lite på. Men de är de lilla bara... jag har lite dåligt tålamod med sånt.

Jag kollade lite snabbt på amazon och här på blocket (svensk säljannonsmarknad)
Amazon verka ligga runt 350-450 dollar..

Här i sverige försöker folk få runt 4000 för den, med ett objektiv, minneskort och nån väska. Nu har jag bara kollat som snabbast, ingen direkt efterforskning... =J

Video tar ju så stor plats.. annars tycker jag de kan vara kul för sinnena med lite rörliga bilder och ljud... haha

Men vad hade du tänk sälja iväg då? Mer än kameran alltså?

haha, nu var du snabbare än mig igen... ;P

Vad är de för 70-300 du har... såg ett, å de var inte så billigt begagnat.. såg att de verka vara vr versionen nu=J
 
Senast ändrad:
Jag har precis börjat redigera mina bilder, för beskärde jag dom lite bara... men de är bara de jag gillar bäst som jag ändrar lite på. Men de är de lilla bara... jag har lite dåligt tålamod med sånt.

Övning ger färdighet! Finns hur mycket intressanta funktioner som helst i Photoshop, själv leker jag mycket med kurvor och högdagrar nu. Och olika lager är ju det bästa om man vill få fram detaljer i olika delar av bilden.

Vad är de för 70-300 du har... såg ett, å de var inte så billigt begagnat.. såg att de verka vara vr versionen nu=J

Här är recensioner på objektivet, Nikon Nikkor AF 70-300mm 1:4-5.6G... http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6789...Inte värd mycket alls, faktiskt, så du såg nog på ett annat 70-300 :)
 
http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=13743
Det var nog det han menade.

Hur som helst är www.moderskeppet.se en guldgruva för just photoshop!! Köpt flera ev deras DVD'er, grymt bra material...en annan videokurs är http://www.photoshoptopsecret.com

Ps. Nu ska jag hälla i mig min sista Yamazaki whisky sen sova, hoppas ditt kameraköp löser sig och ha det bäst i utlandet så länge det varar! En vacker dag vaknar du upp utan sovmorgnar med ungar o ditt o datt som måste göras...önskar en snart 30-årig ungdom ;)
 
Senast ändrad:
Jag kör de lite enklare elements, de räcker för mig ;J

Ok... men jag tror inte 4000 skulle vara för mycket i ditt fall. Men jag vet ju inte hur stor skillnaden är där borta i Irland. Alltid svårt att veta då man inte har provat sälja nått liknande själv... =J

Blir du mer och mer övertygad om en D300 eller?
Jag skulle vilja hålla i en D300, de säger ju att dom ska vara så sköna ergonomiskt...

Jag tror ändå du byter upp dig bra med en D300 och ett 18-200 objektiv. Som jag sa tidigare så har jag inte provat de andra objektiven. Jag hade ett 18-135.. som jag sålde då jag bytte till 18-200.


De hade jag så kort, så jag kommer faktiskt inte ihåg sån stor skillnad, mer än att 18-200 var svårare att hitta fokus i mörka ställen ( beror nog lite på att de objektivet täckte mer av fokusljuset) Också att objektivet vid 18 mm når inte blixten över objektivet, man får en liten svart grej längst ner på bilden...

Men sen då man bytte tillbaka till objektiv utan vr (fasta 85) märkte man ju att man inte var så stadigt som man trodde.. haha. Får ta snabbare slutartider helt enkelt...
 
Chril - Kan vara kul att först ladda ner testversion av Photoshop också, om du nångång tröttnar på Elements... ;)

Jo, jag var rätt säker från början på att det är en D300 jag vill ha. D700 är inget alternativ för den är waaay to expensive, och en D200 känns redan lite föråldrat.
En av mina bästa vänner har en D300 (hon köpte D50 efter att jag fått en, sen har vi i princip apat efter varann i flera å vad gäller val av objektiv och kamera, så bara därför jag absolut ska ha en likadan som hon, hähä) och den är ju helt klart en klass för sig!
Blixten på själva kameran lär jag knappast använda förutom i nödfall ändå, men tack för upplysningen om den lilla missen!
Och tack tack tack för alla dina synpunkter och tips, jag uppskattar verkligen att du tog dig tid! :)
 
Det har varit mycket givande.. tack själv

Malin- Jag uppskattar det mycket också, kul att få försöka hjälpa till.

Hoppas att de ordnar sig bra för dig med den nya kameran.. att du klår din kompis i fina bilder ;P haha

En sammanfattning av mig.
Jag har inte ångrat att jag skaffade 18-200, jag har fått prova mycket med den. Men kände nu att jag måste ha lite andra objektiv till porträtt, som jag tycker absolut bäst om... (precis som du ju har objektiv för)
Men jag tror de hade varit en längre resa för mig att köpa alla möjliga objektiv för att testa, var nog bra att jag hade/har ett som funkar till de mesta... =)
Önskar bara att du får ha samma uppfattning om du slår till och provar det.

Om du hittar tillbaka till ditt starka fotointresse får vi väll se =)
Håll hårt om nikon och porträtten, och hästarna om du nu måste ;P haha

Borde ta och sova jag också, ska försöka orka jobba imorrn... men de går nog bra.

Ha de så bra i Irland också, lycka till med framtiden.

Kul att prata med en sån social person som du... =D
Sov gott!
 
Verkar ju som om du har bestämt dig för D300, så då är det väl bara att slå till - du lär knappast bli besviken. Jag satt i samma sits, valde mellan att köpa en dyrare D300 eller vänta någon månad på en billigare D90, och det blev D300:an. Inte för att D90 är en sämre kamera - tvärtom, den lär vara något lite bättre i dåligt ljus och har mer eller mindre alla funktioner som D300 har - men jag ville helt enkelt ha en kamera som kändes riktigt bra och bekväm att jobba med. Har inte ångrat mig än :).
 
jag valde D300 istället för D90 när jag bytte bort min D70
och jag ångrar mig inte en helt underbar kamera och om du tänker fota lite action som ridning och annat som går snabbt är det en perfekt kamera. Jag har även en 18-200 vr fast den ligger mest i väskan just nu istället använder jag tamron 17-50/2.8 mycket skarpare vid kortare avstånd. sedan kör jag med ett 80-200 /2.8 när det blir längre avstånd
jag fotar en del fotboll då barnen spelar och kom fram till att 18-200 inte var tillräckligt ljusstarkt går bra i fullt dags ljus men så fort den blir lite skumt räcker det inte till.
 
Tack for era asikter! Ja, sa fort jag har tillrackligt med pengar for en D300 blir det val nog till att kopa en sadan... ska diskutera med koparen av min D50 nu i helgen och se hur mycket han vill ge for den. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.