Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja foton, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taralom

Medlem
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med en sak. Det är så att jag är väldigt intresserad av foto, och har en blogg (http://taralom.blogg.se) där jag lägger upp mina foton. Nu har jag fått en fråga från en som är intresserad av att köpa foton för att förstora upp på canvas. Och jag har aldrig sålt foton förr, så jag är väldigt ny inom detta område.

Jag skulle nog kunna tänka mig att sälja foton, men saken är den, hur ska jag gå tillväga? För om jag bara skickar bilden så kan hon ju göra i princip vad som helst med den. Och det vill jag inte.

Att jag skulle beställa fotona, fast i hennes namn, kanske hon inte vill eftersom hon måste lämna ut sina uppgifter. Det skulle ju vara då om jag beställde hem den/dem och sedan skickade iväg dem till henne. Men det kanske är lite krångligt.

Hur skulle ni ha gjort, eller hur gör ni?

Jag skulle printat ut dem själv på canvas för då bestämmer jag själv hur allt ser och vet att bilden blir så som jag vill ha den. Då kan jag stå för resultatet. Givetvis beror det från situation till situation och ibland får man gå med på kundens önskemål för att komma fram till en överenskommelse, möta halvvägs liksom. Känns det fel så gör det helt enkelt inte, då finns risken att du ångrar dig.

Prata med henne och se hur hon hade tänkt personligen. Det mesta går att lösa med god kommunikation :)

Hej,

www.crimson.se kan skicka till annan adress än beställarens. (finns kanske fler firmor som gör det också).
Själv gillar jag dock att få hem bilderna först så att jag kan kika på dom, men samtidigt är det ju väldigt smidigt att crimson packar och skickar direkt.

Lycka till med försäljningen! :)

Ett litet tillägg: se till att din skärm är kalibrerad eller att du åtminstone vet hur bilden kommer se ut i utskrift. Många som inte kalibrerat sina skärmar blir ofta besvikna över hur deras bilder ser ut när de är utskrivna. Ett av de vanligaste felen är att bilden oftast blir för mörk eftersom en okalibrerad skärm gärna överdriver ljusstyrkan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar