Annons

Sälja foto och fotouppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Driva

Medlem
Funderar på att börja fotografera folks husdjur, (hästar, hundar liknande) och undrar.
Ska man ta betalt för fotouppdraget eller för varje enskilt foto?
Och hur mycket kan man ta för ett foto som man inte säljer rättigheterna för, utan som de kan använda förpersonliogt bruk, hemsidor osv, men utan att de kan tjäna pengar för det?
samt hur mycket kan man ta för ett fotouppdrag och för om man säljer en bild med rättigheterna?

Mitt tipps till marknadsföring skulle nog vara att sätta upp en portfolioav bilder som du är nöjd med och visa dom på tävlingar och utställningar. Kan tänka mig att en liten portabel studio på ett kattmässa kan dra in en del bilder. Med en enkel studio ( vitt lakan/kartong, två små blixtar, digitalkamera ) kan du ta såna här bilder.

http://www.21mm.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=125708

Kanske en skrivare för direktutskrift?

Beträffande rättigheter så har jag inte så mycket tipps. Du får nog räkna med att de hamnar på nätet och lite var stans sedan du sålt den. Men så länge som du inte lämnar ifrån dig originalet så kan den ju inte svävas iväg allt för långt. Beträffande kostnad vet jag inte alls vad som är lämpligt. Kanske 300 spänn för en 18x24? Finns säkert någon som har tankar om detta.

mvh
Peter

jag ska nämligen ha en utställning och då kanske folk vill att jag kommer och fotar deras husdjur (eftersom de är mest det jag fotar).
och jag tänkte mer att folk vill ha ett "porträtt" på sin hund/katt/häst, så man alltså åkerhem till dem och fotar.

Det jag undrade var om det var avnligast i sådana fall att man tar betalt för själva fotosessionen/uppdraget eller per bild.
Sen själva bilderna får de göra vad de vill med, privat, allt utom att sälja dem vidare. Alltså lägga upp på hemsidan osv. samt att jag själv får använda bilden.

Kanske smart att skriva ett litet kontrakt att de får använda bilderna för privat bruk men inte sälja dem eller publicera dem annat än på privat hemsida eller liknande

Värt att tänka på kan vara att om du säljer bilder privat åt andra djurägare är att det kan bli svårt för dig att hävda din rätt till bilden om du sålt den "svart", om den skulle publiceras på annat sätt än avtalat.

Om du tänkt dig skatta och betala moms på dina bildintäkter är det ju inga problem, men jag tror många som säljer bilder privat på det här viset inte tänker på sånt.

Annars tror jag man få ihop ganska hyfsade extrainkomster på den typen av fotografering.

men om man inte får in mer än vad man får för att betala skatt så behöver man ju inte skatta? Elr?
Dock kanske man ska skriva nåt i deklarationen om det..

Jag var på en kattutställning i Boden, och där fotograferades katterna gratis.Sedan fick man beställa bilderna via hennes hemsida.
Men ska man göra t ex hembesök för att fota så bör man ju ta betalt för resan och tiden.

Jag rekommenderar att vid hembesök ta betalt för resa o tid, precis som nämnde i föregående inlägg.

Detta är trots allt en betalning som vanliga människor förstår. Det här med betalning per bild etc är helt enkelt för abstrakt och ger dem dessutom känslan att bilden är DYR.

Bilder i sig har inget värde idag längre, det är bara att inse faktum. Men däremot din tid och din insats att göra fotograferingen har ett värde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar