Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sälja eller efterskänka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Vill ha lite tankehjälp med ett inte alltför ovanligt ämne här på fotosidan nämligen: Sälja eller efterskänka bilder?!

Min son spelar ishockey och har varit med i första omgångens poolspel av TV-pucken som gick av stapeln runt om i Sverige nu i helgen. Jag har följt laget, som består av spelare från olika klubbar i länet, under några veckors träning och matchande samt under helgens matcher och naturligtvis knäppt ett antal bilder på grabbarna på isen. Ett flertal andra föräldrar har sett mig och min kamera vid upprepade tillfällen och blivit nyfikna på om jag lyckats med några bilder på deras grabb. Dessutom är distriktets hockeyansvariga nyfikna och skulle vilja ha bilder till bland annat hemsida.

Jag har funderat på att sammanställa en CD med bilder från både träning och matcher men vet inte riktigt hur jag ska distribuera den. De enskilda föräldrarna är naturligtvis mest intresserade av bilder på sina egna söner och vissa grabbar har kommit med mycket och andra lite mindre.

Helst skulle jag önska att jag kunde sammanställa ett antal bilder och sälja för en symbolisk summa, låt säga 200-300:- per CD, som ett sorts minne från TV-puckslaget och då ingår bilder på alla spelare. Tanken är då att varje spelare/föräldrar köper sin egen CD med kanske 100-200 bilder. I samma veva känner jag att de ledare de haft (som varit mycket duktiga) jobbat helt utan lön med sina tränaruppgifter och då blir det kanske konstigt om jag tar betalt för det jag gjort.

Hur tycker ni att jag ska resonera?

Tacksam för lite tankehjälp!
 
Jag tror att det är svårt att ens ta ut 300:-/CD i ett sånt sammanhang faktiskt. Speciellt eftersom hockey redan är en grymt dyr sport för de flesta inblandade. Du kan ju se det som ditt strå till stacken, en ideell spons. :)
 
Det verkar som om samvetet sätter stopp för dig att ta betalt för ditt arbete.

Jag tycker att det finns en gräns på vad ideellt arbete innefattar......

Lite egoist får man faktiskt vara...du har ju trots allt varit med på samlingar, träningar, matcher och skjutsat och fixat mm.

Tror du att en förälder som råkar vara snickare
tar på sig jobbet att fixa omklädningsrummen gratis???? (det kanske beror på föreningens ekonomi.....=))

En symbolisk summa, låt säga självkostnadspris, (priset på en tom cd) plus några spänn tycker åtminstonde jag är själigt....

Du har ju trots allt lagt ner lite arbete på att
ta fram bilder, redigera och sammanställa bilderna...
 
Tror nog jag tycker som han ovan här:) Du kan ju be dom ta med cd'r sjelv om det skulle bli väldigt många, så du inte får några utgifter själv. Men så länge tränare jobbar gratis så... :) (kan kanskje slippa några lotterisälgnings rundor iställe;)
 
bystrom skrev:
Tror du att en förälder som råkar vara snickare
tar på sig jobbet att fixa omklädningsrummen gratis????
*asg*
Men du, det är ju så det fungerar!

Men klart, det är inte alla föräldrar som bidrar, men deras barn får vara med ändå :)



edit: felstavning
 
Senast ändrad:
Här på orten heter klubben Timrå IK och jag tror
inte att någon förälder som har sina barn i den klubben
ställer sig och snickrar gratis! =)

Och dessutom köper materialet.....
 
Jag hade inte tagit något betalt om det var min sons hockeylag. En annan sak om klubben bett om foton på andra lag eller annan klubbverksamhet.
Som förälder tycker jag inte man kan räkna med att ta betalt för ens tid och kunskaper när det främjar barnens intressen som i det här fallet.
Däremot skall man inte behöva ta kostnader för material och sånt så det skall du ju ha någon ersättning för. I det här fallet tomma CD-skivor.
 
Bendro skrev:
Däremot skall man inte behöva ta kostnader för material och sånt så det skall du ju ha någon ersättning för. I det här fallet tomma CD-skivor.

Förstår dilemmat, och instämmer med detta inlägg. Men går det inte att klå hockeydistriktet på några kronor som kan täcka kostnaderna och subventionera bilderna till föräldrarna?
 
Om man ska kunna ta betalt för något så måste det ju finnas en beställare. Om jag har förstt det hela rätt så har du fotat för att du tycker det är kul, inte för att någon har sagt att du ska göra det. Då är det svårt att ta betalt för det. Inte fasen kan en snickare börja jobba någonstans utan att någon har beställt jobbet och sedan ta betalt för det...

Fast det är förstås upp till var och en om de vill köpa din skiva. Jag (som är ungdomstränare utan betalt i bandy) hade nog som någon föreslagit tagit betalt för vad en tom cd kostar, lagt till en tjuga och skänkt tjugan till lagets kassa.

Mvh Jörgen
 
Jag tycker du helt enkelt ska göra det som känns bäst. Jobbigt svar va?

Du antyder att du vill ha 200-300 kr, så jag gissar att du tycker det skulle kännas bra. 200 kr tycker jag inte är orimligt, och om du får alla att förstå vilket arbete du lagt ner tror jag knappast de tycker det heller. De får ju frikostigt med bilder!!!

Kör på 200 spänn, då är du riktigt billig tycker jag och jag tror inte att många tvekar på att köpa. Om du dessutom vill skänka en slant till klubben kan du ju göra det också!
 
Tack för alla svar!
Jag gillar modellen där man på något sätt låter en slant gå till klubben .... måste grunna mer på den!
Det är ett litet politisk problem dock. Eftersom TV-pucken arrangeras av distriktet kommer föräldrarna/spelarna från flera olika klubbar och hur skulle de ställa sig tror ni om jag tar, låt säga, ca 100:- per CD och sedan skänker ca 70:- till den klubben där min son spelar? Blir det krångligt????

Att efterskänka till disktriktet är inte personligt och det ligger mig inte varmt om hjärtat för det kommer in spelarna till gagns direkt.

Kan det bli så att föräldrarna vill att respektive klubb ska ha en hacka?

Någon smart lösning?
 
Varför inte ge de en skiva var med bilderna i halvkass upplösning och ditt namn på eller så? Då kan de se bilderna och ha kvar den som minne fall de vill. Sedan så kan de beställa papperskopior eller bilderna i bättre kvalitet. Sedan så kan du säga att hälften av vinsten eller liknande går till klubben och andra hälften till dig.

Det tycker jag kan vara en idé .

- Johan
 
mr_rockster skrev:
Varför inte ge de en skiva var med bilderna i halvkass upplösning och ditt namn på eller så? Då kan de se bilderna och ha kvar den som minne fall de vill. Sedan så kan de beställa papperskopior eller bilderna i bättre kvalitet. Sedan så kan du säga att hälften av vinsten eller liknande går till klubben och andra hälften till dig.

Det tycker jag kan vara en idé .

- Johan
Alltför tillkrånglat, tycker jag.
 
Vad jag hade gjort:

Jag hade först lagt mig i ett okänsligt kostnadsläge, typ en 50-lapp.

Vet inte vad en CD kostar men det borde bli en 40kr över.

Jag hade behållt 30% av vinsten för att täcka min hobby.
70% av vinsten till mitt barns klubb.

Jag tycker inte att du skall ha betänkligheter över att andra klubbars föräldrar kommer att betala till "din" klubb. Det är faktiskt DU som har gjort jobbet inte ngn annan klubb.

Ta inte mina siffror som en pekpinne.
Det är du som måste känna efter vad som är ett okänsligt kostnadsläge.
Men jag hade använt detta sätt att tänka.
 
Personligen känns det som att om man skall ta 2-300 /skiva så skall det vara ett jobb initierat av klubben och marknadsförd via deras hemsida.
Då dyker ju säkert också behov av att förhandsvisa bilder upp så att folk vet vad om köper.

Har kört ett par liknade jobb i somras och har där upplevt viss problematik med att folk beställer skivor som sen inte visar sig motsvara förväntningarna.

Vi kör med reducerad storlek på bilderna för att kunna sälja stora utskrifter vid sidan om.

Sen får man kanske fundera på om man kan släppa iväg bilder på alla personer till alla personer eller om man skall jobba med ett mer individuellt urval.

Kort sagt så tror jag att det är lättare för dig att skänka eller sälja för ett par 10:eek:r. Det kräver mindre jobb och man får nog mindre förväntningar på sig.

Även om 300 kr/skiva upplevs som mycket för dom som köper så går tiden fort och 300kr/st är inte heller mkt att hänga i gran om det handlar om flera dagars jobb på fritiden.


Stefan
 
Erik Schalin skrev:
Vad jag hade gjort:

Jag hade först lagt mig i ett okänsligt kostnadsläge, typ en 50-lapp.

Vet inte vad en CD kostar men det borde bli en 40kr över.

Jag hade behållt 30% av vinsten för att täcka min hobby.
70% av vinsten till mitt barns klubb.

Jag tycker inte att du skall ha betänkligheter över att andra klubbars föräldrar kommer att betala till "din" klubb. Det är faktiskt DU som har gjort jobbet inte ngn annan klubb.

Ta inte mina siffror som en pekpinne.
Det är du som måste känna efter vad som är ett okänsligt kostnadsläge.
Men jag hade använt detta sätt att tänka.

Jag skulle nog skippa den där delen med 30% till min själv i detta sammanhang. Har man bestämt sig att merparten av vinsten skall gå till klubben så känns det lite små snålt att ta några % privat. Många köpare kommer nog känna att de hellre ger klubben 40kr än att ge klubben 30 + att du får 10.

Hitta ett rimligt pris, dra av egna kostnader skänk resten till klubben. Med egna kostnader så menar jag inte avskrivning av kameran och transport till och från matchen, för Kamerna äger du redan och dit hadde du åkt i allafall ovasett om du sålt några bilder eller ej. Ta betalt för direkta utgifter som CD-skivor och utsrifter för omslag.

Det ideela arbetssättet i klubbarna är på väg bort, på gott eller ont? Men arragemang som TV-pucken bygger på att föräldrar ställer upp med transport och liknande. Om 10år så kan vi nog glömma allt detta. Ungarna får väll ta en taxi?
 
Jag tycker det är svagt att tjäna pengar på klubbens namn. Du säljer bilderna med förevändningen att klubben får pengar, men du tar en hacka själv.

Jag har många års erfarenhet i ideela föreningar, det är sällan man lyckas något vidare om försöker sig på liknande saker, risken är stor att du blir stämplad som snål och utnytjande vilket sekundärt kommer att drabba dina barn.

Om man vill ha betalt för arbetet så ta allt själv. Om det blir en stor omsättning så kan du efterskänka en del när allt är klart. Det kommer att se betydligt bättre ut, och ingen annan kommer att känna sig lurad.
 
Sälj skivan för en tjuga som går till omkostnader (vilket alla förstår) och sedan bär du med dig en sparbössa som går till klubben, vilket ger en hint om 20:- för omkostnader (inte alls orimligt) exkl eget arbete (som får räknas som ideelt), och säger vid köptillfället att "du får gärna ge ett liknande bidrag till klubben" och skakar bössan framför ögonen på dem. På så sätt ser folk att du ger till klubben, det är inte säkert att folk får veta det om du skänker efteråt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.