Annons

sälja eller efterskänka bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skönt ... min maggropskänsla att inte kunna ta betalt för bilderna delas av fler kan jag läsa. I detta fallet får man blunda för alla resor, timmar framför datorn, avskrivningar mm. Jag kommer att ta betalt på något symboliskt sätt och låta det tillfalla ungdomarna i klubben. Exakt belopp vet jag inte ännu men det blir något litet som man som förälder lätt kan avvara.

Tack för alla inlägg, det har hjälpt mig att fundera.
 
Jag tycker inte heller det känns som rätt "plats" att ta ordentligt betalt. I en ideell förening är det ju många som jobbar just ideellt. Det finns nog en risk att bli betraktad som snål. Vi här på fotosidan ser ju att du har en utrustning i femtiotusenkronorsklassen, men det kanske inte alla hockeyspelare bryr sig om :) Digitalfotografering är ju gratis, eller hur det nu var.

Vill du tjäna lite pengar är det nog bäst att sälja förstoringar. En CD går som bekant att kopiera, och ska du sälja dem för 200:-/st kanske du inte säljer så många. Hockeyklubben ger dig säkert lite utrymme på hemsidan för lågupplösta bilder, antar jag. Då skänker du ju bort möjligheten att se bilderna, samtidigt som bara du kan beställa förstoringar. En vettig kompromiss, kanske?
 
Har haft ett liknande dilemma precis nyligen, jag valde då att "sälja" skivan för självkostnadspris, 25kr, men bilderna på CD; är inte större än att man kan framkalla dem i 9*13 format, vill sedan föräldrarna ha större bilder kontaktar de mig, och då fixar jag förstoringar mot ett hyfsat billigt, men ändå närmare marknadspris

// Anders
 
Nome Nescio skrev:
Jag tycker det är svagt att tjäna pengar på klubbens namn. Du säljer bilderna med förevändningen att klubben får pengar, men du tar en hacka själv.
Det beror på hur man lägger upp reklamen eller hur.
Om du säger att 25 kr går till mig och mina omkostnader och resten skänker jag till min klubbs verksamhet, då är det ingen som blir lurad.
 
Ge bort & sälj, bra reklam.

Jag har samma dilemma, beslutat att skänka ramade (har egen ramverkstad) förstoringar till lotterier, om det blir efterfråga, så kan lösa förstoringar & ramade bilder köpas för hyggligt pris, med förklaring att 20% går tillbaka till föreningen.

20x30 förstoringar av bra kvalitet från Digitala filer hittar man för 9:90 med jämna mellanrum, en populär storek, jag tar 50:- för lösa & 40:- om dom köper flera, vilket dom gör om bilderna är hyggliga.

Jag passar självklart på fota andra lagets ungar när man ändå tycker det kul att fota, dessa bilder kan man sälja oförskämt dyrt så klart :))
konkurenternas tillgångar skall utarmas !

Så om man säljer bilder, tavlor för 2000:- så sätter jag in 400:- på klubbens konto avsedd för dotterns fotbollslag.

Alla är nöjda förhoppningsvis
MVH
 

Bilagor

  • kopia (2) av dsc_0056.jpg
    kopia (2) av dsc_0056.jpg
    25.2 KB · Visningar: 73
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.