ANNONS
Annons

Sälja eller behålla gammal kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG78

Aktiv medlem
Hur brukar ni göra när ni uppgraderar er kamera? Har en Canon 30d som är i väldigt bra skick.
Jag har precis uppgraderat till en ny kamera och nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra med min gamla trotjänare.

Om jag säljer så verkar jag kunna få 2000-3000 kr för den efter ha tittat lite på Blocket, Tradera osv och det känns ju inte som så mkt, men samtidigt så vet jag inte hur mycket jag kommer att använda den nu när jag har en ny kamera...

Hur har ni andra resonerat som bytt upp er? Har ni sålt gamla kameran och köpt någon annan skojig kamerapryl för summan eller har ni sparat kamerahuset som reserv?

Det beror väl på om Du har glädje av en "andra kamera"?

Jag har just beställt en ny kamera av två skäl. Det kom en uppdatering, på min favoritkamera, som har det mesta av det jag saknade på föregångaren och jag var på jakt efter en "andra kamera". Nu får den "gamla" bli "andra kamera". Fördelen är att jag kan den väl och behöver således inte lära mig en reservkamera.

När jag är ute och fotar med långa telen är det praktiskt att ha tillgång till en kamera med mer modest brännvidd. Ibland springer man ju på objekt som är allt för nära för det långa telet.

Hur brukar ni göra när ni uppgraderar er kamera? Har en Canon 30d som är i väldigt bra skick.
Jag har precis uppgraderat till en ny kamera och nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra med min gamla trotjänare.

Om jag säljer så verkar jag kunna få 2000-3000 kr för den efter ha tittat lite på Blocket, Tradera osv och det känns ju inte som så mkt, men samtidigt så vet jag inte hur mycket jag kommer att använda den nu när jag har en ny kamera...

Hur har ni andra resonerat som bytt upp er? Har ni sålt gamla kameran och köpt någon annan skojig kamerapryl för summan eller har ni sparat kamerahuset som reserv?

Hej!

Jag har bytt från Nikon D50 till D300, min tanke var att ha kvar min gamla som komplement, men den har bara samlat damm, tro mig. Den är lite defekt iof men går bra 95% av tiden så det inte skälet utan den nya är MKT bättre än den gamla.

Mitt råd är sälj och köp nåt annat om du inte redan VET att du kontinurligt behöver två hus och då kanske samtidigt med olika objektiv eller som reserv om den första pajar och detta skulle förstöra ngt av vikt just då. Gamla kameror blir snabbt värdelösa så köp en resa eller en annan kamerapryl senare.

Hans

Jag har en Canon 5D Mark II. Har lagt mig i kö för en Canon 5D Mark III.

Ah, ok, grattis!

Men tänkte mer på Anna. Behovet av en backup är en viktig fråga. Har hon köpt en 40D/50D/60D/7D så är det i princip den enda frågan. Har hon gått till en annan modell/sensorstorlek (fullformat eller APS-H) så kan ju 30Dn fortfarande vara ett användbart komplement i vissa situationer mer än en bara en backup. Eller om det finns en massa EF-S objektiv i kameraväskan.

Jag hade en 30D som jag var mycket nöjd med. Skulle med facit i hand behållit den, om än mest av nostalgiska skäl ;) Själv kör jag med en 5DII/1DmkIII combo. Kan eller vill inte byta bort någon av dem. Visst, en 1DX hade gjort susen....men till den dagen... :)

Jag har kvar alla mina gamla digitalkameror.

Min EOS 400d har jag ett bra EF-S objektiv till. Bra reserv...

Min gamla Powershot har jättefin karaktär vid låg ISO, när den funkar, fast tyvärr är den ganska trasig. Synd att min nya IXUS ger sunkiga bilder i jämförelse, dyrare/nyare är inte alltid bättre.

Jag tror inte någon får en 30D SÅLD för 3000:- vad den än begär. T o m 40D kan man få idag för under 3000:-. Jag skulle tro att man får knappt 2000:- för sin 30D så det är frågan om det är värt att sälja.

Jag har sett 40D ute till 2500-3000 kr på Blocket, troligen får säljarna ut lite mindre i praktiken. Har svårt att tro att någon skulle vilja betala mer än 1500 kr för en 30D, även om den är i jättebra skick.

En 7D fick bli ersättaren, annars hade nog valet varit lättare om jag gått över till fullformat....

Ah, ok, grattis!

Men tänkte mer på Anna. Behovet av en backup är en viktig fråga. Har hon köpt en 40D/50D/60D/7D så är det i princip den enda frågan. Har hon gått till en annan modell/sensorstorlek (fullformat eller APS-H) så kan ju 30Dn fortfarande vara ett användbart komplement i vissa situationer mer än en bara en backup. Eller om det finns en massa EF-S objektiv i kameraväskan.

Jag hade en 30D som jag var mycket nöjd med. Skulle med facit i hand behållit den, om än mest av nostalgiska skäl ;) Själv kör jag med en 5DII/1DmkIII combo. Kan eller vill inte byta bort någon av dem. Visst, en 1DX hade gjort susen....men till den dagen... :)

Tja, om det är så illa att man inte ens får ut 2000 kr så är valet lätt i alla fall....

Jag tror inte någon får en 30D SÅLD för 3000:- vad den än begär. T o m 40D kan man få idag för under 3000:-. Jag skulle tro att man får knappt 2000:- för sin 30D så det är frågan om det är värt att sälja.

Även jag köpte en 7D som ersättare till min 30D.
30'an fick vara en ytterst lite använd andrakamera under två år innan jag sälde den tidigt i höstas. Med facit i hand så skulle jag ha sålt den på studs. Numera har jag en 550D som andrakamera, mest för att huset är så mycket mindre och smidigare än sjuans.
Hellre 1500:- i näven än ett hus som man aldrig kommer att använda!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar