Annons

sälja digital bilder????

Produkter
(logga in för att koppla)

soda-1973

Ny medlem
Är precis hemkommen från ett litet foto uppdrag till en kompis. Det var en dokumentation av ett 5-års jubileum av en gospelkör o deras uppträdande. Är ju helt ny som fotograf o vet inte hur jag ska ta betalt osv. Hade väl tänkt att dom bara skulle få betala självkostnadspris men nu var det flera som ville beställa kort och jag har ju fotograferat med en digitalkamera och har ingen fotoskrivare. Hur gör alla andra fotografer?? lämnar man iväg kort för framkallning o sen lägger på lite på priset eller har man en engen fotoskrivare??? vad tar man för en bränd cd??? en del var ju äldre så dom vill säkert ha färdiga kort...HJÄLP!!!

Jag brukar lägga upp bilder på nån sida som labben/fotoaffärerna har. Bland annat Expert Fridhemsplan har en sida (www.digitalbild.net) där man kan lägga upp bilder och sedan skicka ut password. Sedan kan de intresserade beställa, hämta ut och betala själva. Det är rätt praktiskt.

Jag har använt det för bilder från skolutflykter och barnens idrottstävlingar och har då inte tyckt det varit något att ta nåt extra för. Kanske nån annan har nån bra idé hur man kan ta betalt??

soda-1973 skrev:
Är precis hemkommen från ett litet foto uppdrag till en kompis. Det var en dokumentation av ett 5-års jubileum av en gospelkör o deras uppträdande. Är ju helt ny som fotograf o vet inte hur jag ska ta betalt osv. Hade väl tänkt att dom bara skulle få betala självkostnadspris men nu var det flera som ville beställa kort och jag har ju fotograferat med en digitalkamera och har ingen fotoskrivare. Hur gör alla andra fotografer?? lämnar man iväg kort för framkallning o sen lägger på lite på priset eller har man en engen fotoskrivare??? vad tar man för en bränd cd??? en del var ju äldre så dom vill säkert ha färdiga kort...HJÄLP!!!

Jag hade gett dom en CD med lågupplösta kort med texten "varuprov" tvärs över bilden.
Sedan får dom tala om vilka bilder dom vill ha och i vilket format samt antal.

Får du betala 40kr för en 20*30 cm så tar du 80-90kr för den.
Sätt gärna prisnivån så att det lönar sig för dom att beställa mycket.

Högupplösta foton (jpg, tiff) ska kosta betydligt mer än vad du tar för färdiga kort.
kort med "webbupplösning" billigare.

Naturligtvis bifogar du information om vad dom får göra med dina bilder om du har några sådana önskemål (inscanning till webben, nya kopior, beskärning, reklam, tidningar osv).
Den totala prisnivån bestämmer du ju själv lite beroende på hur billig du vill vara och vad du levererar för kvalitet.

När du fått dina beställningar så anlitar du ett fotolabb som fixar papperskopior i lämplig storlek och antal som du sedan levererar. Med egen fotoskrivare får du inte samma kvalitet som man får med riktigt fotopapper. Det blir inte heller billigare med egen skrivare om du inte skriver väldigt mycket.

Jag vet många som är nöjda med crimson.se men har dock inte provat sälv.

Förslagsvis ber du dom gå ihop i en gemensam beställning samordnad av någon i styrelsen som betalar vid leverans.

tack så jätte mycket!!! usch tycker att det är lite jobbigt det här med att ta betalt osv...men någon gång måste man ju börja...tacksam för fler tips på hur man går till väga...men de tips jag fått är jätte bra...känner mig som bambi på alldeles för hal is...tack, tack tack!!!*ler stort*

ANNONS