Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sälja bilder på människor

Produkter
(logga in för att koppla)

LSW

Aktiv medlem
Har läst det här: http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm
och har förstått att man får ta bilder på vem som helst, hur nära som helst (på
allmän plats där det inte är fotoförbud) utan att behöva be om lov, och man får
hänga ut bilderna på utställning men inte använda i reklam. Så långt är jag med.
Men får man sälja bilderna utan tillstånd från personen på bilden också?
Det står inte riktigt i texten, men jag antar att man får det... Nån som vet?
Vill bara vara säker :p

Nä du får inte bara sälja bilder på människor huromhelst, du måste ha skriftligt tillstånd med underskrifter från personen/personerna på bild om de ska kunna säljas. En så kallad modellrelease behövs.

Fler och bättre svar på dina frågor lär komma från andra medlemmar.

/ Magnus

jaha...
och om det är en bild på en folkmassa tex då? Måste jag ha tillstånd av alla?

Beror på i vilken form du tänker sälja dem. Du behöver ingen release för att kunna sälja en enstaka bild som print, t ex en utställningsbild. Tänker du sälja till en bildbyrå så kommer de vilja ha releaser av alla identifierbara människor på bilderna, men det är bara för att de vill ha ryggen fri i framtiden.

Nä du får inte bara sälja bilder på människor huromhelst, du måste ha skriftligt tillstånd med underskrifter från personen/personerna på bild om de ska kunna säljas. En så kallad modellrelease behövs.

Fler och bättre svar på dina frågor lär komma från andra medlemmar.

/ Magnus

Fullständigt felaktigt!

Man får sälja bäst man vill juridiskt sett, i Sverige. Däremot kan det finnas många köpare som ställer krav på att det finns en sk modellrelease för att slippa diskriminera mellan olika användningsområden.

Det är inte den som säljer som har ansvaret när det gäller bilder i reklam osv, utan det är den som publicerar bilden. Sedan kan det förstås uppstå krav från den om publicerar riktat mot den som sålt bilden om det t ex påståtts att det funnits en release, fast det inte gjort det.

Du behöver ingen release för att kunna sälja en enstaka bild som print, t ex en utställningsbild.

Har för mig att en fotograf som jag träffade på en kurs hade gått runt och tagit porträtt i staden där han bodde (utan att fråga personerna) och sedan gjorde han en fotobok som han kallade typ "xxxx ansikten", vilken han sålde till allmänheten.

Är det ENBART om bilden skall användas som REKLAM för något annat som det krävs godkännande/modellrelease?

Ok. Jag är inte intresserad av att sälja bilder till tidningar osv, utan bara som 'konst'. Tavlor. Då är det fritt fram då alltså?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar