Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sälja bilder med personer i

Produkter
(logga in för att koppla)

bmx-jimmy

Ny medlem
Hej jag har en fråga som jag letat efter svar på ( kanske på fel ställen ) men inte hittat svar på. Jag har några bilder som är tagna under en veteranbils träff med tillhörande tävling på en bana för bilarna och motorcyklar där man klart kan se personerna på bilderna. Om jag skulle vilja sälja bilder, dock inte i stor skala, behöver jag tillstånd från personerna på bilderna? Har kollar på SFF och vad jag kan läsa gäller det bara reklam m.m. Men känner mig lite osäker ändå. Tacksam för svar. Jimmy.

Du får sälja. Det är den som publicerar som behöver tillstånd, och då ifall det är fråga om bild som används för reklam.

Hej tackar för svaren det är som jag misstänkt då.. men det är ju alltid skönt att kolla runt lite innan man gör nått dumt.

Man behöver inte tillstånd för publicering heller. Bara om det gäller reklam.

Jag väcker liv i den här gamla tråden igen då jag har en bild som jag fått frågan om ifall man får använda i reklamsammanhang. Den är tagen bakifrån, men personen är ju huvudmotivet. Jag har ingen aning om vem kvinnan är. Vad gäller i detta fall - kan jag använda bilden eller är det "kört"?

Bilagor

• FS-F003124.jpg
    FS-F003124.jpg
    43 KB · Visningar: 1,136
Jag väcker liv i den här gamla tråden igen då jag har en bild som jag fått frågan om ifall man får använda i reklamsammanhang. Den är tagen bakifrån, men personen är ju huvudmotivet. Jag har ingen aning om vem kvinnan är. Vad gäller i detta fall - kan jag använda bilden eller är det "kört"?

Tex istock skulle andrig tillåta den bilden eftersom personen ifråga kan känna igen sig.

Men det är den som använder bilden som måste ha tillståndet. Det kanske blir en rättstvist om du gett intryck av att bilden är ok att använda i reklam men den inte varit det.

Jag vet folk som påstått sig vara med i svensk reklam utan att de gett tillsånd, det är aldrig bra, kan inte de svenska reglerna bra nog men internationellt är ovan bild i alla fall omöjlig.

Får man sälja bilder med människor på gallerier/utställningar eller auktioner hur som helst? Tycker det verkar så, men är inte helt säker.

Tex istock skulle andrig tillåta den bilden eftersom personen ifråga kan känna igen sig.

Men det är den som använder bilden som måste ha tillståndet. Det kanske blir en rättstvist om du gett intryck av att bilden är ok att använda i reklam men den inte varit det.

Jag vet folk som påstått sig vara med i svensk reklam utan att de gett tillsånd, det är aldrig bra, kan inte de svenska reglerna bra nog men internationellt är ovan bild i alla fall omöjlig.

Är väl inte så? Kan man inte identifiera eller bevisa vem bilden visar är det klart ok att använda och sälja.
Tänk om ditt påstående hade varit sant! Då hade rättsväsendet sett annorlunda ut.

/Stefan R. Nilsson

Den är tagen bakifrån, men personen är ju huvudmotivet. Jag har ingen aning om vem kvinnan är. Vad gäller i detta fall - kan jag använda bilden eller är det "kört"?
Som Ola säger är det den som producerar reklamen som måste avgöra. Det som är viktigt för dig är att du gör klart för dem att du inte har fått något tillstånd av kvinnan.

Personligen tror jag inte den här bilden är något problem. Kvinnan är vänd bort och har huvudbonad. Förmodligen känner hon igen sig själv, men lagen handlar om att man "klart utpekar viss person" och det är en annan sak.

Jag har läst nånstans, som Erland skriver, att tillstånd från den avbildade personen krävs om denne är identifierbar av "vem som helst". Som jag tolkar det så skulle denna bild på en "anonym" person tagen bakifrån inte behöva tillstånd. Att personen själv kan identifiera sig räcker inte, personen måste vara allmänt identifierbar.

Detta sagt om den svenska "lagen om person i bild i reklamsammanhang". Att en stock-agency sen kanske inte godtar bilden beror ju isåfall på deras egna regler.

Är väl inte så? Kan man inte identifiera eller bevisa vem bilden visar är det klart ok att använda och sälja.
Tänk om ditt påstående hade varit sant! Då hade rättsväsendet sett annorlunda ut.

/Stefan R. Nilsson

Bara för att fotografen inte kan identifiera personen i bilden betyder det inte att andra inte kan göra det. Istockphoto som ju är största bildbyrån och van vid såna här tvister drar gränsen vid identifierbar. Om det är personen själv eller annan spelar ingen roll, de säger tom att det räcker med att personens mamma kan känna igen personen. Inte ens siluetter går f ö säkra. Nu är dock reglerna i Sverige snällare och byrån inte villiga att ta risker.

Som redan påpekats, sälja går alltid bra. Om köparen ska använda bilden i reklam anser jag att fotografen ska upplysa köparen om att det saknas model release för att gå rättsligt säker. Köparen kan förstås ändå bli stämd av personen men fotografen kan i alla fall inte beskyllas för att vilselett köparen.

Bara för att fotografen inte kan identifiera personen i bilden betyder det inte att andra kan göra det. Istockphoto som ju är största bildbyrån och van vid såna här tvister drar gränsen vid identifierbar. Om det är personen själv eller annan spelar ingen roll, de säger tom att det räcker med att personens mamma kan känna igen personen. Inte ens siluetter går f ö säkra. Nu är dock reglerna i Sverige snällare och byrån inte villiga att ta risker.

Som redan påpekats, sälja går alltid bra. Om köparen ska använda bilden i reklam anser jag att fotografen ska upplysa köparen om att det saknas model release för att gå rättsligt säker. Köparen kan förstås ändå bli stämd av personen men fotografen kan i alla fall inte beskyllas för att vilselett köparen.

Jag menar fotot som är i fråga. Klart att siluetter eller foto bakifrån går att identifiera om personen har sådana markörer att man inte kan ta miste på det eller är en offentlig person.
Men om jag fotar en normalsvensson bakifrån med h&m kläder och mössa så lär ingen känna igen personen. Såvida jag under bilden skriver plats, datum och klockslag. Vi bor i Sverige så man bör i ett svenskt forum utgår ifrån svenska regler.

Jag menar fotot som är i fråga. Klart att siluetter eller foto bakifrån går att identifiera om personen har sådana markörer att man inte kan ta miste på det eller är en offentlig person.
Men om jag fotar en normalsvensson bakifrån med h&m kläder och mössa så lär ingen känna igen personen. Såvida jag under bilden skriver plats, datum och klockslag. Vi bor i Sverige så man bör i ett svenskt forum utgår ifrån svenska regler.

Nu är det rätt långt mellan en påbyltad bakifrån siluettbild och exemplet ovan. Exemplet ovan anser jag vara klart över gränsen, personen och dess bekanta kan mycket väl kunna identifiera personen och jag skulle aldrig råda någon att använda en sådan bild utan model release (för reklam).

Om det är en offentlig person eller inte spelar ingen roll för igenkänningsbarheten i sig, risken att åka dit är förstås väldigt mycket större om det är en känd person.

Fast du skrev "lär" så du verkar ändå tycka att det finns en risk.

Nu är det rätt långt mellan en påbyltad bakifrån siluettbild och exemplet ovan. Exemplet ovan anser jag vara klart över gränsen, personen och dess bekanta kan mycket väl kunna identifiera personen och jag skulle aldrig råda någon att använda en sådan bild utan model release (för reklam).

Om det är en offentlig person eller inte spelar ingen roll för igenkänningsbarheten i sig, risken att åka dit är förstås väldigt mycket större om det är en känd person.

Fast du skrev "lär" så du verkar ändå tycka att det finns en risk.

Märk inga ord. Men vad för märkvärdigheter hos personen i bildeb ifråga kan särskilja individen åt från övriga miljarder på jorden?

/Stefan R. Nilsson

Vad personen och dess bekanta tycker spelar ingen roll. Lagen säger, som sagt, att det handlar om att man "klart utpekar viss person". Och det gör inte den här bilden.

Märk inga ord. Men vad för märkvärdigheter hos personen i bildeb ifråga kan särskilja individen åt från övriga miljarder på jorden?

/Stefan R. Nilsson

Om du är personen i fråga, eller personens syster, kanske det inte är så svårt?

Jag utgår ifrån den ska användas i reklam och är någorlunda ny, då har den i alla fall 16 mp upplösning och då kan man nästan se vad det är för bok... Så ja, jag tror det är rätt stor risk att personen kan kännas igen. Men ska den avändas som en tumnagel någonstans går användaren sätt säker.

Vad personen och dess bekanta tycker spelar ingen roll. Lagen säger, som sagt, att det handlar om att man "klart utpekar viss person". Och det gör inte den här bilden.

Det låter jättebra. Dvs att om det är två personer i bild är det ok att använda bilden utan modelrelease?

Det här öppnar nya möjligheter för bilder jag trott varit oanvändbara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar