Annons

Sälja bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Jedda

Aktiv medlem
Hej,

Det är mycket möjligt att det finns nån tråd där jag kan få ett bra svar på forumet, men en snabb sökning gav mig tyvärr ingen träff så provar med en ny tråd själv...

Jo, det är såhär att jag blev kontaktad av en reklambyrå idag som skall göra en annons åt en lokaltidning och då ville de köpa denna bild av mig:
http://hem.bredband.net/jenslindmark/foto/051016_03.jpg

Eftersom jag aldrig sålt bilder eller så tidigare så tänkte jag att det kanske finns någon som har koll på vad man kan tänkas kräva för en sån bild så man inte kräver något fantasipris av reklambyrån :) De vill ha den ganska omgående också, så det kanske kan bidra till nån extra krona om man har tur :)
 
Kolla prislistan (Har inte prislistorna framför mig, men jag tror det är med i BLF) under bilder för kommersiell användning. Det skiljer sig från priset på redaktionella bilder.

mvh /Peter
 
Hej,

Har dessvärre inte prislistan och eftersom de behöver bilden till imorgon är det nog lite för ont om tid att beställa den. Förstår att priset kan variera rätt kraftigt, men hade hoppats på att någon kunde hjälpa mig med detta. Kanske någon som har prislistan själv och kan hjälpa? Tidningens upplaga är tydligen 106 000 om det hjälper.
 
De borde väl själva ha BLFs prislista så säg att du ska ha betalt efter den och att de själva får räkna fram priset enligt den upplaga och storleken på bilden som är aktuellt.
 
Ja, sedär vad bra det gick att bara vända sig till dem och låta de få ge mig priset... :) Tack för hjälpen.
 
Clouseau skrev:
De borde väl själva ha BLFs prislista så säg att du ska ha betalt efter den och att de själva får räkna fram priset enligt den upplaga och storleken på bilden som är aktuellt.
Byt SKA ha till VILL ha, så att du hellre öppnar för en diskussion än stänger dörren direkt.
 
Grattis till försäljningen!

Ursäkta om jag kapar tråden.


Varför är innehållet i BLFs lista så extremt hemligt? Det måste ju finnas hundratals här på FS som har listan och kan peka ut en ungefärlig summa, men jag har aldrig sett någon skriva något ur listan på FS.
 
tiq skrev:
Grattis till försäljningen!

Ursäkta om jag kapar tråden.


Varför är innehållet i BLFs lista så extremt hemligt? Det måste ju finnas hundratals här på FS som har listan och kan peka ut en ungefärlig summa, men jag har aldrig sett någon skriva något ur listan på FS.

Då har du inte sett mycket ;)

Jag tröttnade på att svara på alla prisuppgifter från BLF. Varför ska just jag köpa något för att sedan dela med sig gratis?

Det är bara att beställa, man behöver ju inte göra det varje år. Dessutom är det brott mot upphovsrättslagen att återge listan helt eller delvis.. Men det kanske inte är så viktigt?

http://dynamic.blf.se/trycksaker_order.htm 100:-
lika mycket som många lägger på 5 dagars mobilanvändning ;)
 
tiq skrev:
Grattis till försäljningen!

Ursäkta om jag kapar tråden.


Varför är innehållet i BLFs lista så extremt hemligt? Det måste ju finnas hundratals här på FS som har listan och kan peka ut en ungefärlig summa, men jag har aldrig sett någon skriva något ur listan på FS.

BLF jobbar ju ba a för att just du som fotograf ska ha en riktprislista efter vilken du kan ta betalt efter. De måste ju även de ha intäkter för att kunna gå runt.
 
Jeppe skrev:
... Varför ska just jag köpa något för att sedan dela med sig gratis?

Det är många här som gladeligen delar ut fakta som finns i tex photoshopmanualen alldeles gratis, för att man vill hjälpa till.



Dessutom är det brott mot upphovsrättslagen att återge listan helt eller delvis.. Men det kanske inte är så viktigt?

Det är det inte alls det, det finns ju dels citaträtt om man bara tar en del ordagrant, eller så kan man ju formulera om hela listan om man vill, fakta finns det ingen copyright på (som tur är)

http://dynamic.blf.se/trycksaker_order.htm 100:-
lika mycket som många lägger på 5 dagars mobilanvändning ;)


Det är vad jag lägger på 15 dagars mobilräkning, och då har jag ingen fast telefon ... :)

Det man sett flera gånger är att folk säljer sin första bild nånsin, och att det är brådis, då hinner man inte riktigft beställa nått som man tidigare inte behövt. Vi får hoppas att de som säljer sina första bilder springer iväg och köper listan:)
 
tiq skrev:
Det är vad jag lägger på 15 dagars mobilräkning, och då har jag ingen fast telefon ... :)

Det man sett flera gånger är att folk säljer sin första bild nånsin, och att det är brådis, då hinner man inte riktigft beställa nått som man tidigare inte behövt. Vi får hoppas att de som säljer sina första bilder springer iväg och köper listan:)

Om du anspelar på citaträtten i URL §23 (tror jag det är) så är det väl så vitt jag vet endast tillåtet att citera vid en kritikst granskning.
 
Blf säger " För publicering i bla bla bla 1000000 kr bla bla"

Det tycker jag är en aning högt.


Sedär! Ett utmärkt exempel på kritiskt granskande:)
 
tiq skrev:
Blf säger " För publicering i bla bla bla 1000000 kr bla bla"

Det tycker jag är en aning högt.


Sedär! Ett utmärkt exempel på kritiskt granskande:)

Ehhh... jag vet inte riktigt vad du vill säga med det där... kanske har du tjuvstartat med påsktoddyn ? :eek:p
 
snarare brist på kaffe... :)


jag har inte prislistan, så jag skrev bla bla istf ngt äkta citat, ihopp om att folk kunde föreställa sig ett "äkta" citat...

och sen granskade jag det på rad 2

det kanske inte var helt tydligt..


maybe i need them påsktoddy.
 
Jeppe skrev:
Då har du inte sett mycket ;)

Jag tröttnade på att svara på alla prisuppgifter från BLF. Varför ska just jag köpa något för att sedan dela med sig gratis?

Det är bara att beställa, man behöver ju inte göra det varje år. Dessutom är det brott mot upphovsrättslagen att återge listan helt eller delvis.. Men det kanske inte är så viktigt?

http://dynamic.blf.se/trycksaker_order.htm 100:-
lika mycket som många lägger på 5 dagars mobilanvändning ;)
Nice inte för att jag just nu är på gång att sälja nått foto, men har sålt och bara tagit pris på en höft. Så jag skall beställa för att ha ifall att, men frågan är, vilken av alla dessa är intresanta. Vill ha listan med färdiga bilder och även uppdrag, några förslag? :)
 
MrRose skrev:
Nice inte för att jag just nu är på gång att sälja nått foto, men har sålt och bara tagit pris på en höft. Så jag skall beställa för att ha ifall att, men frågan är, vilken av alla dessa är intresanta. Vill ha listan med färdiga bilder och även uppdrag, några förslag? :)

Rätt och prishandbok STILLBILD med Cirkaprislista á 100:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.