Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja 30D, köpa 450D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vicjun

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon Eos 30D för cirka ett och ett halvt år sen, och köpte en Tamron 17-50/2,8 och en Speedlite blixt en månad senare. Köpte även en Canon 50/1,8 för ett par månader sen.

Nu är det så att jag funderar på att åka ut på långresa nästa höst, och jag har alltid tänkt att den kameran jag har nu är ganska bökig och tung att bära runt på. Därför funderar jag på att sälja huset och köpa en 450D eller motsvarande istället, som är lättare. Då behåller jag objektiven. Det jag undrar är hur mycket jag kan få för huset, med tanke på att det kostade cirka 8-9000 nytt? Sen kan man ju undra om det verkligen blir mycket lättare, med tanke på att objektivet ändå är ganska stor del av vikten.

Och hur mycket sämre är 450D? Jag kan inte så mycket om skillnaderna, vad är det som befogar prisskillnaden förutom snabbare bildhastighet och kanske bättre autofokus?

Ett annat alternativ jag kan tänka mig är att byta till Nikon. Då köper jag en liten kamera (en av dem som är så populära just nu, D40 och D70 eller vad de heter) med ett ganska bra objektiv. Jag har dock ingen större koll på hur mycket det skulle kosta.

Nikon D90 verkar dock riktigt cool. I så fall kanske det blir en sådan.

Senast ändrad:
Jo jag har som sagt inte så bra koll på Nikons kameror. Men ska jag bara köpa en mindre kamera kan jag lika gärna köpa en Canon 450D.

Anledningen till att jag funderade på Nikon var att jag ville byta till en nyare kamera och ett annat märke. Och D90 verkade vara bra, den har videoinspelning.

Nu är det så att jag funderar på att åka ut på långresa nästa höst, och jag har alltid tänkt att den kameran jag har nu är ganska bökig och tung att bära runt på. Därför funderar jag på att sälja huset och köpa en 450D eller motsvarande istället, som är lättare. Då behåller jag objektiven. Det jag undrar är hur mycket jag kan få för huset, med tanke på att det kostade cirka 8-9000 nytt?
Det skiljer ju inte mer än ungefär 250 g i vikt, så om det är enda skälet kan man fundera på om det är en bra idé. 30D har bättre sökare, tar fler bilder i sekunden och jag är ganska säker på att den har snabbare och säkrare AF (även om 450D inte alls är dålig heller). Dessutom har den bättre reglage, men du kanske vänjer dig vid 450D också...

Nikon D90 verkar vara en bra kamera och ligger ungefär mitt emellan de båda Canonkamerorna i vikt och storlek.

Du ska nog inte hoppas att få mer än -- i bästa fall -- 4000 kr för 30D-huset.

Scandinavian Photo i Mölndal har en beg. Canon 30D prissatt till strax under 4 000.- (om jag inte minns helt uppåt väggarna) Tänkte inte så mycket mer på detta mer än att kamerahusen sjunker katastrofalt mycket i värde på några år.

Som en liten parantes kan jag bara nämna att jag var där och klämde på deras 5D MkII. Min "gamla" 5:a som jag köpte för knappt två år sedan verkar gott och väl ha halverats i värde. Sorgligt men sant.

Men nog kan jag få 7-8000 i alla fall om jag säljer blixt och objektiv och allt. Då är mellanskillnaden inte så stor för att köpa en D90, kanske med hyfsat objektiv. Det har jag nog inte heller så bra koll. Finns det något bra skarpt objektiv? Tycker avståndsmätaren vissa av deras objektiv har är ganska praktiskt.

Alltså jag förstår nog inte det här bytet alls faktiskt. Du har ju redan riktigt bra grejer. Det är väl inte värre än att ge någon extra cm i packningen till 30D'n och 17-50'it, mer än så behöver du ju inte ha med dig...

Det känns som ett väldigt dyrt byte för att få möjlighet att filma, D90 och 30D skiljer inte mkt i storlek...

Och innan du funderar på en 450D så tycker jag du ska klämma på en i butik...

EOS450 är riktigt bra. Så köper du en sån tror jag inte du blir missnöjd. Men skillnaden att bära runt på en EOS30 och en EOS450 är inte stor. Jag hade en EOS10 innan min EOS450 och jag har inte känt någon större skillnad. Det är ju ändå begränsade vikter vi pratar om. Köp en bra väska istället för att byta kamera om du är nöjd med din EOS30.

Jag köpte en 350D när den släpptes, för att ha som 'reskamera'. Den var ju klart lättare och mindre än min 10D.
Efter ett par långresor insåg jag att kamerorna i praktiken var nästan lika stora och tunga. Skillnaden var att ergonomin var bra mycket sämre på 350 och sökaren likaså.
Det slutade med att jag reste med min 10D till slut och var gladare över det än någonson tidigare.
Min åsikt är att om man vill ha en smidigare kamera är närmaste steg nedåt en Canon Ixus eller nåt. Halvstora kameror som inte går ned i fickan är varken eller av något..

Det är nog mest att den väger så mycket. Men objektivet väger ganska mycket också, så det kanske inte blir mycket lättare med en 450D.

Jag får se om jag byter till Nikon. Det beror på hur mycket jag kan få för allt.

Sedan tror jag inte jag kommer använda kameran så mycket förrän nästa höst då jag reser, kan ju sälja kameragrejerna nu och köpa nytt nästa höst.

Senast ändrad:
Det är nog mest att den väger så mycket. Men objektivet väger ganska mycket också, så det kanske inte blir mycket lättare med en 450D.

Jag får se om jag byter till Nikon. Det beror på hur mycket jag kan få för allt.

Sedan tror jag inte jag kommer använda kameran så mycket förrän nästa höst då jag reser, kan ju sälja kameragrejerna nu och köpa nytt nästa höst.

Om du inte ska åka förrän nästa höst är det klart att du ska vänta med inköp. Om du ska sälja din prylar, eftersom du inte använder dom, kan du väl lägga ut annonser och se om nån nappar. Du kan ju börja på lite högre priser, och gå ner om inget händer.

Under sommaren, eller till hösten, kan du fråga igen vad folk tycker man ska köpa. Och då lär du få 100 svar från alla märkes-talibaner :)

Min erfarenhet av att ha med kamera på längre resor (t.ex. 3 månader Sydamerika förra vintern) är att man klarar sig väldigt långt på en s.k. superzoom (i mitt fall Nikon 18-200VR), fast att det alltid finns tillfällen man vill ha bättre grejer. Nästa gång jag åker kommer jag ta med allt. Får ta med mindre annat skräp helt enkelt...
Och tänk på att ha med en liten kompakt också.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto