Annons

Säkerhetslagra på SD-kortet

Produkter
(logga in för att koppla)
Billigast och vanligast för långtidslagring är magnetband. Flashminnen behöver skrivas över med något års mellanrum. Magnetband tillverkas för att ligga still i bandrobotar i decennier.

Tror jag också men nu är det ju inte alla som har en bandstation hemma, misstänker att de är rätt dyra.

Mekaniska hårddiskar tror jag fortfarande är backupalternativet för privatpersoner, både när det gäller tillförlitlighet och prestanda/pris. För att backa upp en 2TB hårddisk behövs 400+ DVD. Vet inte vad en DVD kostar nuförtiden men en 2 TB hårddisk kan man väl få för ca 1000:- 400 DVD blir nog lite dyrare. :) och tar mer plats och blir allmänt krångligare att hålla rätt på filerna med. Minneskort och USB-minnen har ännu sämre prestanda/pris-bild.

Visst tappar de data med tiden men anledningen att man skriver om banden i bandrobot heter space reclamation. Man räknar hur många gånger bandet lästs och skrivits och kastat det efter exempelvis 250 skrivcykler. Data man är extra rädd om skriver man kopia av till band som tas ur roboten och läggs i säkert förvar (tänk bankvalv). HP specar 30 år archival life på sina LTO-band. Kassettband från 1986 har legat så länge nu och de var förmodligen inte tillverkade huvudsakligen för långtidslagring.
Space reclamation är bara relevant om man expirerar backuper. Det är det normala för inkrementella backuper men inte för arkivering vilket det är frågan om i det här fallet.

Nu får jag tacka alla som engagerat sig i detta ämne. Det har givit mig en hel del insikt i sådant som för mig tidigare varit förborgat.
Får nog bli ett par 1TB HD med USB-koppling. Ev. den där nya M-disc. Får fördjupa mig lite när golfmånaden i Spanien är över och vardagen bankar på dörren.
Tack, tack.
n´Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar