Bengf
Aktiv medlem
Då har han misstolkat helt fel
Hur det kan bli i bland.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då har han misstolkat helt fel
Hur det kan bli i bland.
Mja... Ingvar Kamprad körde med en gammal Volvo 245, Paul Getty samlade på snörstumpar i skrivbordslådorna
Relativt lockande abonnemang möjligheter till social samvaro genom Facebook är nog att en del ändå väljer telefonen
Citat ifrån "Dr Glyko"s inlägg http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2158901&postcount=3
"Jag misstänker att Nikon inte vill eller får köpa sensorer från Sony längre. Jag tror att det faktiskt var det som också tvingade dem att lägga ner DL kamerorna. Detta kan också vara anledning till att efterföljarna till D750 och D810 dröjer. "
Nej, *alla* använder inte Sonys sensorer, även om väldigt många gör det.
Det är bra att ha *lite* koll innan man gör väldigt stora och kontroversiella uttalanden och sprider rykten som helt saknar fakta och verklighetsförankring.
Nu säger Sony i intervju att de slutat sälja även lite äldre sensorer till andra kameratillverkare. Så det verkar som att jag hade rätt och du hade fel.
I varje fall är det inte så kontroversiellt att diskutera detta fram och tillbaka.
Se
http://nikonrumors.com/2017/03/18/s...in-sensors-to-third-party-manufacturers.aspx/
http://www.sonyalpharumors.com/sony...nsors-will-remain-house-not-outsourced-nikon/
Ett exempel på Sony-design som bara de använder är ju sensordesignen i A7S och A7S II respektive den som sitter i A7R II och RX1R II. Om det sedan beror på att andra inte får eller att andra inte vill (de kan vara dyra) använda dem är svårt att veta. Kan vara bägge, eftersom Sony kan ha olika avtal med olika kunder.
Men jag kan hur som helst inte se att uttalandena i intervjun innebär något nytt.
Jag tolkar det ändå som något nytt. För det hade faktiskt varit logiskt om uppföljaren till D810 skulle fått A7R2 sensorn. Och att uppföljaren till D7200 skulle fått ngn 24 Mp A6XX sensor. Som ju OP handlar om.
Men nu verkar det som att Sony behåller fler helt egenutvecklade sensorer själva.
Därifrån är steget inte långt till att inte sälja senaste RX100 sensorn till Nikon för att använda i DL kamerorna (även om Canon får det i sina typ G7X).
Jag tolkar det ändå som något nytt. För det hade faktiskt varit logiskt om uppföljaren till D810 skulle fått A7R2 sensorn. Och att uppföljaren till D7200 skulle fått ngn 24 Mp A6XX sensor. Som ju OP handlar om.
Men nu verkar det som att Sony behåller fler helt egenutvecklade sensorer själva.
Därifrån är steget inte långt till att inte sälja senaste RX100 sensorn till Nikon för att använda i DL kamerorna (även om Canon får det i sina typ G7X).
Det kan väl fortfarande bli så? Jag kan inte se något i referatet av IR-intervjun på SAR som säger något om den saken.Jag tolkar det ändå som något nytt. För det hade faktiskt varit logiskt om uppföljaren till D810 skulle fått A7R2 sensorn. Och att uppföljaren till D7200 skulle fått ngn 24 Mp A6XX sensor.
NASA har aldrig varit på månen heller.
Håller helt med M.A. att det är helt obefogat och konspiratoriskt, trams som några få Nikonitinister rökt på för mycket, och ibland även vissa Sonyninster som fantiserar hur Sonys företag för sensortillverkning skall gynna deras kameraföretag och missgynna Nikon.
Som alla normala personer i tråden redan kommenterat så faller det på sin egen orimlighet.
Sony har dessutom under förra året medvetet flyttat ut deras sensortillverkning till ett eget självständigt dotterbolag. Det innebär att sensortillverkningen inte länge är inom samma division (eller ens bolag) som kameratillverkningen.
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201510/15-082E/
Sedan vore det korkat av Sony att sabotera försäljningen hos ett av deras mest vinstdrivande bolag, genom att lägga krokben för en av deras viktigaste kunder på kameramarknaden.
Detta för att ge "fördelar" till ett relativt litet (med Sonymått mätt) bolag inom divisionen som gör konsumentkameror, och som inte är varken speciellt strategiskt eller lönsamt för koncernen.
Men för "skoj skull" så kan vi välja att inte låtsas om dessa fakta, och istället ta på oss huvudbonaderna av folie; Om Sony nu verkligen hade velat favorisera sin kamerahustillverkning/försäljning på bekostnad av sensortillverkningen/försäljningen, hade det då varit troligt att de just vägrade Nikon av alla? Ett företag som inte direkt konkurrerar med Sonys modeller. Är det något företag de borde låta bli att sälja sensorer till så hade det varit mer logiskt att förvägra Fujifilm eller Panasonic. Dels är de mindre viktiga kunder, och dels så konkurrerar de (till skillnad ifrån Nikon) just direkt med deras spegellösa E-mountkameror (Sonys A-mount och spegelhus är i stort ett helt dött, eller nära döende system, så det behöver i inte räkna med).
Finns ingen logik i att de bara skulle sabotera för Nikon - om de ens skulle vilja sabotera för en av deras viktigaste kunder för ett av deras viktigaste bolag, och som dessutom inte konkurrerar direkt med deras kameraförsäljning. Då hade Fuji och Panasonic varit mycket troligare "mål" för sabotageverksamhet/leveransförvägran.
Om vi nu tar av oss foliebonaderna och kommer tillbaka till verkligheten så är jag inte det minsta oroad för detta. Vad jag däremot är lite orolig för är att de får, om inte monopol, så ivf. kontroll över en väldigt stor del av marknaden. Speciellt efter köpet av både Toshibas sensortillverkning (också det en konsekvens av problem efter seismiska aktiviteter i Japan) och Aptina
Dels så blir det känsligt om en stor del av tillverkningen koncentreras till ett fåtal fabriker på ett fåtal platser (se bara på jordbävningarna i somras), och dels så får de ju lättare att ta rejält betalt för sina produkter om konkurrensen på marknaden minskar. Tror det bara är Omnivision, Samsung, and Canon som gör sensorer förutom nu Sony Semiconductor Solutions Corporation.
Effekten av detta kan man se efter jordbävningen som lamslog stora delar av Sonys (och därmed stora delar av världens) sensortillverkning:
http://www.sonyalpharumors.com/worldwide-effect-sony-sensor-production-stop-kumamoto/
En gång hade jag en jobbarkompis som hade klistrat upp en lapp på väggen bakom en gardin där rubriken löd "Vad var det jag sa?". Där hade han skrivit upp invändningar han hade mot en del av företaget vägval. Han brukade bocka av där när det gick på röven.
Nu kan jag bocka av just detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=169081
En gång hade jag en jobbarkompis som hade klistrat upp en lapp på väggen bakom en gardin där rubriken löd "Vad var det jag sa?". Där hade han skrivit upp invändningar han hade mot en del av företaget vägval. Han brukade bocka av där när det gick på röven.
Och nu har det kommit nya bud http://www.sonyalpharumors.com/sony...ource-re-posted-online-important-corrections/
Det verkar trots allt som att Sony (förstås) inte alls håller på sina bästa sensorer.