Annons

Rykte: Pentax K30

Produkter
(logga in för att koppla)
ser ju förtjusande ut som andrahus! Angående FF debatten så ungefär såhär funderar jag, en glad amatör: "Törs jag köra en ny glugg? Jag vill ju att den ska funka även om det kommer ett FF hus (som jag så gärna vill ha), inte en chans att jag har råd med dubbel uppsättning för båda".

Kanske lite OT, men hur många av Pentax modeller är vädertätade?
Och kan jag använda mina Sigmazoom som jag har till min analoga Canon 600 på en Pentax?Om man bortser från att de inte är vädertätade.

Det blir väl att jag snart går över till digitalt även på systemkameran, och då verkar ju Pentax klart intressant, mycket pga vädertätningen. Och det kan ju vara kul att ha kvar Sigmaobjektiven som byte ibland när det inte är blött och regnigt.

Kanske lite OT, men hur många av Pentax modeller är vädertätade?
Och kan jag använda mina Sigmazoom som jag har till min analoga Canon 600 på en Pentax?Om man bortser från att de inte är vädertätade.

Det blir väl att jag snart går över till digitalt även på systemkameran, och då verkar ju Pentax klart intressant, mycket pga vädertätningen. Och det kan ju vara kul att ha kvar Sigmaobjektiven som byte ibland när det inte är blött och regnigt.

Bara K5( och mellanformataren) är vädertätad, K30 har inte
kommit ur än. K10, K20, K200 och K7 är oxå vädertätade, men
produceras inte längre.

Nej, du kan inte använda Sigmazoomen på Pentax.
På nya Canon tror jag den passar, men är inte säker.
Men den zoomen kanske är lite dålig jämfört med nya zoomar
i alla fall, om du köper K5 så får du med en 18-55 för ca 500:-
Och då är den vädertätad.

ser ju förtjusande ut som andrahus! Angående FF debatten så ungefär såhär funderar jag, en glad amatör: "Törs jag köra en ny glugg? Jag vill ju att den ska funka även om det kommer ett FF hus (som jag så gärna vill ha), inte en chans att jag har råd med dubbel uppsättning för båda".

Rent tekniskt finns möjligheter hos 24x36 att kopplas om till APS-C - man använder bara en mindre del av sensorn. Sedan kan man införliva en mjukvara som gör att det skiftar automatiskt till APS-C när man sätter på ett objektiv som är för APS-C. Om Pentax kommer att göra så vet vi inte, men tekniskt är det möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar