jorgene
Aktiv medlem
Nikons "proffsfotografer" har i huvudsak (med undantag för lite backup och liknande) kört FF i princip sedan D3 kom för några år sedan. Det är heller ingen större hemlighet, att en mycket stor del av de så kallade "pro"-husen köps av amatörer och entusiaster -- och det gäller inte bara mellanmodellerna som D700 och D800, utan också de riktigt dyra D3. och D4-husen. Om jag inte missminner mig helt nu, så har Nikon själva sagt att långt mer än hälften -- var det 70-80%? -- av dessa hus köps av icke yrkesverksamma.Nikon D800 kostar ju närmare 25 000 kr enbart för huset. Tillåt mig ställa mig tvekande att majoriteten av köparna är glada amatörer och privatpersoner. Jag tror fortfarande på det jag skrev - att många proffsfotografer nu passar på att uppgradera och därför ser vi en tillfällig upphaussning av just den modellen.
Sedan har du i och för sig rätt i att en del yrkesverksamma också har uppgraderat; det tog väl en månad eller så, innan de prioriterade NPS-köerna hade betats av hos de flesta svenska återförsäljarna.
Och, vad gäller "tillfällig upphaussning": Nikon kommer tillverka 25-30000st D800 per månad, så efterfrågan finns nog där. För att inte tala om hur det kommer se ut om/när man släpper D600 "instegs-FF", för en lite "konsumentvänligare" peng.