Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)
Inom en vecka vet vi mer om Canons mer seriösa satsning på spegellösa kameror. Alla stora aktörer är nu på plats och kriget om marknadsandelar kommer trappas upp.

Som jag ser det kommer vi som konsumenter gynnas av det.
Produktutvecklingen kommer kommer stegras och priserna pressas.

Vid sidan av detta kommer en stor del av dSLR marknaden tuffa på som vanligt.

Jag tillbringade 2,5 månader i Kroatien och tidvis i Wien. På båda ställena kryllar det av turister.

I Kroatien var det konstant människor som fotograferade hela tiden. Både dag som kväll.
Fast till över 99% med mobilkameror. Jag riktigt hajade till varje gång jag såg någon med en systemkamera.

I Wien är det en annan typ av turister men även här är det mest mobilkameror. Antalet systemkameror har minskat drastiskt mot tidigare. De av oss som anser man skall fota med en "riktig" kamera blir allt färre.
Detta är nog ett större hot mot kameraindustrin än kampen om marknadsandelar.
Bara några tankar före läggdags.

Stämmer inte. Jag har elektronisk bländare på alla mina senaste objektiv till F-mount. Både från Nikon och Tamron.
...

Tack för påpekandet :)

För övrigt så hoppas jag personligen på att Canon gör det fullt möjligt att använda EF-objektiv på de kommande husen.
Är faktiskt rätt övertygad om att det kommer att bli så.
En stor fördel med det, är att man kan köpa en ny kamera, utan att byta ut en hel drös objektiv.
För egen del räknar jag dessutom att använda kamera med spegel ett tag till.
(Kör "en del" sport, och AF, batteritid m.m. är fortfarande bättre på spegelkameror).

Tack för påpekandet :)

För övrigt så hoppas jag personligen på att Canon gör det fullt möjligt att använda EF-objektiv på de kommande husen.
Är faktiskt rätt övertygad om att det kommer att bli så.
En stor fördel med det, är att man kan köpa en ny kamera, utan att byta ut en hel drös objektiv.
För egen del räknar jag dessutom att använda kamera med spegel ett tag till.
(Kör "en del" sport, och AF, batteritid m.m. är fortfarande bättre på spegelkameror).

Så är det och det kommer nog ta tid innan de är i kapp på samtliga punkter.
Vad gäller anpassningar av gamla objektiv till spegellösa kameror med PDAF-CDAF är jag tveksam.
Jag har ännu inte sett någon adapter som får dem att bli lika bra som de nya objektiven till de nya kamerorna.
Vi får hoppas att Canon och Nikon lyckas med det. De om några har ju kunskapen och resurserna.
Fast vad jag läst mig till från de som håller på med adaptrar är det rent tekniskt en utmaning.
Framtiden får utvisa hur väl man kan anpassa gamla objektiv till en ny lösning.

Senast ändrad:
Vad gäller anpassningar av gamla objektiv till spegellösa kameror med PDAF-CDAF är jag tveksam
...

Canon har ju ett patent på ett uppdaterat kommunikationsprotokoll.
Vilket kommer att öka hastigheten i kommunikationen mellan kamera och objektiv rejält.
(Den nuvarande kommunikationen bygger på 30+ år gammal teknik/hastighet).
Vilket definitivt kan förbättra AF på ett sådant sätt att följande AF med PDAF-CDAF kan bli både snabb och precis.

IOM att kommunikationen i EF-fattningen är seriell, så går det att snabba upp kommunikationen avsevärt.
Och samtidigt göra den bakåtkompatibel. (Se tidigare inlägg).
Så jag tror faktiskt att Canon har hittat en bra lösning på detta.

Om några dagar så vet vi troligen hur det ligger till med det här.
God helg :)

Canon har ju ett patent på ett uppdaterat kommunikationsprotokoll.
Vilket kommer att öka hastigheten i kommunikationen mellan kamera och objektiv rejält.
(Den nuvarande kommunikationen bygger på 30+ år gammal teknik/hastighet).
Vilket definitivt kan förbättra AF på ett sådant sätt att följande AF med PDAF-CDAF kan bli både snabb och precis.

IOM att kommunikationen i EF-fattningen är seriell, så går det att snabba upp kommunikationen avsevärt.
Och samtidigt göra den bakåtkompatibel. (Se tidigare inlägg).
Så jag tror faktiskt att Canon har hittat en bra lösning på detta.

Om några dagar så vet vi troligen hur det ligger till med det här.
God helg :)

Jag hoppas du har rätt. Det skulle vara resursslöseri och en ytterligare belastning på vår miljö om gamla fina objektiv måste hamna på hyllan på grund av detta teknikskifte.

När jag använder mina gamla Canon objektiv på Fuji är det oftast inte bildkvaliteten som är problemet. Den är sämre än Fujis men acceptabel. Det är AF som är segt eller att följande fokus som är hopplöst seg och inte håller måttet. Jag håller tummarna för att Canon och Nikon löser detta.

Stämmer inte. Jag har elektronisk bländare på alla mina senaste objektiv till F-mount.
Nu är det så ja, men Nikon började med sånt cirka 20 år efter Canon, så Nikons bakåtkompatibilitet är faktiskt inte riktigt lika bra. Det går att montera 30 år gamla Canonobjektiv på de senaste EOS-kamerorna med full funktionalitet, och det går att montera helt nya EF-objektiv på gamla EOS:ar från 1987.

Det var en chansning av Canon att helt byta till en fattning helt utan mekaniska kopplingar redan för drygt 30 år sen, men det visade sig bli en lyckad chansning.

Om EF-objektiven är fullt kompatibla med Canons eventuella kommande spegelfria kameror återstår att se, men chansen är nog rätt stor.

Fast först måste det förstås komma en sådan kamera. Än så länge är det bara rykten.

Vad gäller anpassningar av gamla objektiv till spegellösa kameror med PDAF-CDAF är jag tveksam.
Jag har ännu inte sett någon adapter som får dem att bli lika bra som de nya objektiven till de nya kamerorna.
Vi får hoppas att Canon och Nikon lyckas med det. De om några har ju kunskapen och resurserna.
Fast vad jag läst mig till från de som håller på med adaptrar är det rent tekniskt en utmaning.
Framtiden får utvisa hur väl man kan anpassa gamla objektiv till en ny lösning.
Det finns all anledning att tro att Canon och Nikon vet hur de ska bygga en adapter som fungerar för sina egna objektiv. Jag tror att det handlar om passiva adaptrar som bara kopplar ihop kontakterna i objektiven med kontakterna i kameran. Det finns ingen anledning att dessa adaptrar ska vara aktiva.

Det finns all anledning att tro att Canon och Nikon vet hur de ska bygga en adapter som fungerar för sina egna objektiv. Jag tror att det handlar om passiva adaptrar som bara kopplar ihop kontakterna i objektiven med kontakterna i kameran. Det finns ingen anledning att dessa adaptrar ska vara aktiva.

Jaha ännu någon som har svårt att sova.
Jag hoppas du har rätt. Fast vad jag läst mig till är det inte helt enkelt. Beroende på USM-motor.
och objektivets konstruktion är det tydligen tydligen lättare eller svårare att i adaptern mappa mot den spegellösa kamerans PDAF.CDAF,
Vi skall nog inte underskatta svårigheten i att få en teknik att lira ihop med en annan.
Förhoppningsvis lyckas Canikon med detta och allt är frid och fröjd.

Det kommer bli ett personligt vendetta mellan mig själv och min ekonomi framöver om EOS R överglänser A7iii-kittet jag precis skaffat :)
Canon gör helt rätt med en flippyscreen så redan där har jag skäl för ett köp om övrig spec matchar.

Nu är det så ja, men Nikon började med sånt cirka 20 år efter Canon, så Nikons bakåtkompatibilitet är faktiskt inte riktigt lika bra. Det går att montera 30 år gamla Canonobjektiv på de senaste EOS-kamerorna med full funktionalitet, och det går att montera helt nya EF-objektiv på gamla EOS:ar från 1987.

Det var en chansning av Canon att helt byta till en fattning helt utan mekaniska kopplingar redan för drygt 30 år sen, men det visade sig bli en lyckad chansning.

Om EF-objektiven är fullt kompatibla med Canons eventuella kommande spegelfria kameror återstår att se, men chansen är nog rätt stor.

Fast först måste det förstås komma en sådan kamera. Än så länge är det bara rykten.

Absolut. Känner väl till detta, och håller med helt i allt vad du skriver ovan.

Kan därtill tilllägga att jag också tycker Canon gjorde också ett bättre val med en större fattning än den gamla (Nikon höll kvar vid den mindre fattningen som var optimerad för MF-objektiv, och trängre för ljusstarkare AF-objektiv). EF är den överlägset bästa DSLR-standarden för FF-kameror.

Ville bara dementera ”sportskjutarens” påstående att Nikon bytte fattning från F-mount till Z-mount för att kunna få elektroniskt styrd bländare (vilket är helt galet, och även Canon - trots bättre fattning, och bättre utbud av elektroniskt styrd optik - verkar också gå på en ny spegellös FF-fattning som jag förstått det).

Det kommer bli ett personligt vendetta mellan mig själv och min ekonomi framöver om EOS R överglänser A7iii-kittet jag precis skaffat :)
Canon gör helt rätt med en flippyscreen så redan där har jag skäl för ett köp om övrig spec matchar.

Det är nu ett frågetecken kring bildstabilisering på sensorn (IBIS). Den tas inte med i senaste läckta infon. Eventuellt kan detta bli smolket i den i övrigt rätt stabila glädjebägaren. Både 35:an och 24-105 har IS vilket talar emot att kameran har IBIS. Detta kan vidare vara ett klassiskt Canon-drag för att lite senare lansera en top-of-the line modell med IBIS och en väsentligt saftigare prislapp förstås.

Håller med. Föredrar personligen vikbar skärm mycket mer än tex. touchskärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar