ANNONS
Annons

Ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunte: Den kommentaren har jag redan kommit på, fast det var liksom ett krav att jag kånkar för att inköpsstoppet skulle hävas den gången...

Dessutom är det svårare att övertala någon annan om att det är nödvändigt att dra med hela kitet när man åker till svärföräldrar och dyligt om man inte bär själv...;)

Har en Lowepro minitrekker och den rymmer mer än man tror,själv har jag i ryggan en EOS-3 och
EOS-1n med booster monterad en 300mm 4.0L is,
70-200mm 2.8L ,17-35mm 2.8L och en 105 macro
plus en 50mm 1.8 i ytter facket + en massa filter
Har en Protrekker AW oxå fast använder den mer sällan.
Kan rekommendera minitrekker.
Själv köpte jag min förra sommaren för
790:- hos Hegethorns foto.
Lycka till.

Jag har en Canon ryggsäck. Helt kanon om uttrycket tillåts! :cool: Det är som en vanlig rygga men under den, i botten, så sitter det en behändig kameraväska, fastsatt med en dragkedja så man kan "koppla" loss och använda väskorna separat om man vill. Kameraväskan rymmer hus med objektiv monterat, plus 3 gluggar och lite till.
Det som är så bra är ju såklart att du kan ha med dig din kamerautrustning samtidigt som du kan proppa överdelen, (den egentliga ryggsäcken), med vad du vill. Och den rymmer faktiskt ganska mycket måste jag säga!
Köpte den på rea på Domus i Karlstad för ca en månad sedan. 395 spänn!! Inte dåligt om man jämför med Lowepros svinaktigt höga priser...

Jag använder också minitrekker. En stor liten ryggsäck. Två hus, tre gluggar, en blixt samt tillbehör får plats utan problem. Skulle nog kunna klämma in ett mindre hus till om behov skulle finnas.

Fast anledningen att jag svara är att på många av lowpros ryggsäckar har de ett bärsystem som i många avseende är inställningsbart. Min erfarenhet av detta är att det fungerar bra upp till en ganska begränsad last. Sedan blir det otroligt sladdrigt och svårt att ställa in detta så att ryggsäcken sitter bra. Det främsta orsaken till att jag böt ryggsäck.

Mvh
Maverick

Ryggsäck?

Jag har själv en Lowepro Pro Mag 2 AW som jag tycker är fantastiskt bra. Det är en axelväska vilket kanske är dumt att ha om man har tung utrustning men annars är den helt OK. Lagom stor för en stående 80-200 f/2.8, tre mindre gluggar och två hus. Det har funnits tillfällen då jag önskat att denna väska vore mer smidig, men den är bra när man har ont om plats.

Trots allt har jag upptäckt att det kanske vore bättre med en Mini Trekker som belastar ryggen på ett mer ergonomiskt sätt om man ska gå eller cykla långt.. :rolleyes:

Men nackdelen med en ryggsäck är ju att det inte går lika fort att få fram utrustningen som i en axelväska..

foto ryggsäck

Jag har en svensktillverkad Aquila.Den rymmer minst 3 kameror , ca 5 objektiv,Facken kan flyttas om i väskan.den har kraftiga kardborre fästen inuti.Har flera tillbehörsfack,stativ kan hängas på sidan.Mycket välgjord.Samma märke tillverkar "expressenväskan" som finns hos Scand photo.Vem tillverkar den? vet ej,för jag har fått den i present,men svensk är den och förbaskad rejäl.

Lite off topic men ändå.

Jag använder en LowePro Off Road. Det är en kombinerad axel/midjeväska med en större del som rymmer en 35mm kamera (kanske inte med booster) med ett 70-300 zoomobjektiv samt en massa film, en blixt, eller extra objektiv, och två avtagbara objektivfodral på sidorna.

Midjeremmen gör att det inte blir lika hög belastning som om man skulle ha den bara över axeln.

Tror det är bästa sättet att bära en mindre konsumentutrustning om man samtidigt vill ha ryggen fri för "nyttopackning".

Ta en titt på Lowe Pro Street & Field

Kanske jag oxå hamnar lite utanför banan nu, men jag kan rekomendera Lowe Pro Street & Field om man redan har en friluftsrygga som man är nöjd med.

Det är ett stort sortiment av lösa väskor som man kombinerar med olika bälten och grejer, men tricket är att jag använder dom på mina andra ryggsäckar. Man kan utan några som helst modifieringar sätta dessa väskor på nästan vilken rygga som helst, exempelvis på höftbältet.

Jag brukar ha grejerna i ryggan när man till exempel går upp på en topptur ,sen plockar jag fram dom på utsidan när jag åker utför så jag kan fotografera kompsiarna.

Jag har lagt in en större recension på systemet här på Fotosidan.se´s recensionssida och svarar gärna på fler frågor om det finnsa några..

Förresten...jag glömde..

Jag instämmer i ovanstående oxå , Lowe Pro Off Road är en kalas väska till det lite mindre systemet...har den med..

Dakine vs MiniTrekker

Jag vill nu utöka min kollektion med kameraprylar och skaffa en ryggsäck. Jag har tittat på Dakines ryggsäck som säljs förmånligt här på fotosidan.se och på LowePro MiniTrekker.

Frågan är bara vilken ryggsäck som är bekvämast! Finns det någon som kan hjälpa mig? De ser ut att rymma ungefär lika mycket.. Fördelen med Dakines rygga är att den har en fast bärsele. Jag har kollat på Lowepros webbsida för att bilda mig en uppfattning om ryggsäckarna de säljer men det är svårt om man inte har någon att kolla i verkligheten.. Har någon några bra tips?

Re: Dakine vs MiniTrekker

Macracantha skrev:
Jag har tittat på Dakines ryggsäck som säljs förmånligt här på fotosidan.se och på LowePro MiniTrekker.

Frågan är bara vilken ryggsäck som är bekvämast! Finns det någon som kan hjälpa mig? De ser ut att rymma ungefär lika mycket.. Fördelen med Dakines rygga är att den har en fast bärsele. Jag har kollat på Lowepros webbsida för att bilda mig en uppfattning om ryggsäckarna de säljer men det är svårt om man inte har någon att kolla i verkligheten.. Har någon några bra tips?

Dakines rygga vet jag inget om förutom det som finns att läsa via recensionsbanken- finns det risk för att mr Elmfeldt är partisk?...;) Den verkar vara juste dock- har funderat på en sån men priset avskräcker lite (trots rabatt) och jag har lite svårt för att köpa grejer som jag aldrig sett eller rört på riktigt. Eftersom det verkar ha varit en strykande åtgång så kanske det finns nån som kan rapportera om hur den funkar (förutom David då alltså...)

Minitreckern blev jag aldrig riktigt kompis med(den är såld nu)- den var/är rymlig så det räckte och blev över för mig men jag trivdes inte med att den satt så grymt långt ner på ryggen. Det kändes lite som om när man gick på lågstadiet och hade en sån där oformlig tygsäck med gympakläder som hängde & dinglade okontrollerat

Boblbee

Efter tidigare inlägg ang. boblbee ringde jag dem och kollade vad de hade att erbjuda.

(Boblbee gör de där hårdplastväskorna med gångärn längst ner. De ser i profil ut ungefär som ett S. Min första tanke när jag såg dem var att det var nån sorts dykinspirerad väska.)

De kunde informera mig om att det mycket riktigt var många fotografer som använde deras väskor. Som jag förstått det är de främst gjorda för laptops och dyl. Där med torde de vara lämpade för stöskänsliga prylar.

Däremot fanns det ingen fotoinsatts eller dyl att köpa till. Däremot var det fullt möjligt att göra en skumplast insatts till väskan som man sen kan ta ut när man inte skall ha sina fotogrejor i den. De rekomenderade även ett företag, ET, som gjorde sådanna skumplastinsattser.

Fast det är klart en specialbeställd insatts i en frånbörjan dyr ryggsäck blir ganska saftigt.

Summa sumarum, verkar det vara en bra lösning om man inte har nåt emot att se ut som man missat de 3 sista årens trendförändringar.

Långlivad trå det här, nu har även jag köpt en Lowepro Mini Trekker GRÖN!! bör tilläggas, man är kan ju knappast beteckna sig som proffs......

Är nöjd med den. Kommer nog att hänga med rätt länge.......

Själv ska jag beställa en nu...en SVART! :D

Så slipper man köpa ny när man blir proffs ;)

å andra sidan så matchar den mitt 70-200/2.8 som väl knappast kan räknas till amatörgluggarna...:D

Då var det bara fotografen kvar att uppgradera...:eek:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar