Annons

Ryggsäck för mindre resor

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag är utan väska och skulle vilja få tag på en ryggsäck som rymmer en lätt packning för exempelvis dagsturer och mindre semesterresor.

Min packning;
Nikon D80 med monterat 18-70
Nikkor 55-200 VR
Blixt SB-600
diverse smårpylar som laddare, minneskort, plånbok, motljusskydd och kanske även min Canon A710 IS åtminstone vid en kortare semesterresa.

Med andra ord reser jag lätt...
Det känns inte heller att jag behöver en väska att växa med då jag inte har planer på nya objektiv. Möjligen byter jag ut mitt 55-200 mot ett 70-300 men inte så mycket mer.

Några råd?
Jag kikade på Lowpro Slingshot AW 200 men det kändes sådär med just den konstruktionen. Möjligen ovan men jag föredrar nog hellre en "traditionell" ryggsäck.
 
Vill du få plats med mer saker än kameraprylarna? Matsäck å så?

Jag köpte en LowePro Rover Plus som jag är jättenöjd med. Rymmer en del i nedre facket (kameradelen) och kan få plats med regnkläder/matsäck etc i det övre facket. Bärselen är justerbar och funkar på både mig (1,69) och min sambo (1,88) dock inte samtidigt. ;)

Det finns ju en mindre variant av denna som inte heter Plus. Sen tror jag oriontrekker är nått liknande samt att Tamrac har nått i samma tema.

Personligen gillar jag varianten med två åtskilda delar. Ska erkänna att det kan vara lite knökigt att få upp grejorna ur det nedre facket om det över är väldigt fullt packat , men som sagt. Jag är jättenöjd. Hade min senast i skottland.
 
Tack för ditt svar Malin

Nej, jag har inga planer på att packa matlåda och termos utan mer en väska för kamerakittet. Jag är hyfsad nybörjare och även om jag är (som många killar) pryltokig så lär min budget sätta stopp för mer shopping av t.ex. objektiv

Jag kollade lite på Orion Trekker på Scandinavian Photos hemsida men det saknades vettiga bilder för att se om den räcker. Sedan fanns den i två varianter (I och II) och det var svårt att se vad skillnaden var.
 
Jag snubblade över ett inlägg på ett annat forum där användaren Oliver snällt visade upp sin rygga

http://www.airoliver.com/nikonforum/rygga.jpg

Det ser helt perfekt ut för mig.
Någon som förresten vet skillnaden på LowPro Mini Trekker I (classic) & II ? Det skiljer ju t.ex. 300 bagis från Scandinavian Photo och spontant så ser de likadana ut.
 
jdandanell skrev:
Jag är utan väska och skulle vilja få tag på en ryggsäck som rymmer en lätt packning för exempelvis dagsturer och mindre semesterresor.

Min packning;
Nikon D80 med monterat 18-70
Nikkor 55-200 VR
Blixt SB-600
diverse smårpylar som laddare, minneskort, plånbok, motljusskydd och kanske även min Canon A710 IS åtminstone vid en kortare semesterresa.

Med andra ord reser jag lätt...
Det känns inte heller att jag behöver en väska att växa med då jag inte har planer på nya objektiv. Möjligen byter jag ut mitt 55-200 mot ett 70-300 men inte så mycket mer.

Några råd?
Jag kikade på Lowpro Slingshot AW 200 men det kändes sådär med just den konstruktionen. Möjligen ovan men jag föredrar nog hellre en "traditionell" ryggsäck.



Jag hade samma typ av krav som du, fast jag ville ha med laptopen också. (Jag skrev ett långt och fint inlägg här som inte fastnade, så jag är mer kortfattad nu.)

Kolla i bifogad katalog sid 22. Crumpler the Formal lounge.
 
Jag använder en Kata R-103 till min D80 med 18-135 monterat. Perfekt ryggsäck, särskilt som man kan öppna ett mindre fack genom vilket man lätt får fram kameran. Man slipper således att öppna hela ryggsäcken. Dessutom tycker jag om att ha kameran i ryggsäckens botten (på rygg dessutom) för att få en bättre tyngdpunkt. Med andra ryggsäckar blir det besvärligare att få fram kameran om man först måste öppna hela ryggan.

Enda nackdelen är att ryggsäcken är så rejält byggd så att den blir en aning tung.

Köpte min här:
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=37162&returnPath=par=451
 
cakon skrev:
Jag använder en Kata R-103 till min D80 med 18-135 monterat. Perfekt ryggsäck, särskilt som man kan öppna ett mindre fack genom vilket man lätt får fram kameran. Man slipper således att öppna hela ryggsäcken. Dessutom tycker jag om att ha kameran i ryggsäckens botten (på rygg dessutom) för att få en bättre tyngdpunkt. Med andra ryggsäckar blir det besvärligare att få fram kameran om man först måste öppna hela ryggan.

Enda nackdelen är att ryggsäcken är så rejält byggd så att den blir en aning tung.

Köpte min här:
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=37162&returnPath=par=451

Har också funderat på den väskan. Hur är bärkomforten? Hur andas den när det är varmt ute? Har du tagit med den som handbagage på flyg någon gång? Många frågor. :)
 
Phorpher skrev:
Har också funderat på den väskan. Hur är bärkomforten? Hur andas den när det är varmt ute? Har du tagit med den som handbagage på flyg någon gång? Många frågor. :)
Jag kan inte förneka att man blir svettig på ryggen när det är varmt ute. Fast ryggplattan är ventilerad på så sätt att den är veckad (som korrugerad plåt ungefär). Den är bekväm att bära tycker jag. Särskilt när man knäpper bröstspännet som håller ihop bärselarna lite bättre. Eftersom den även innehåller ett datorfack så blir ryggplattan ganska styv och jag förmodar att bärkomforten blir lidande av detta. Vet ej om R-102 är mjukare men det är möjligt. Dock tycker jag att den är tillräckligt bekväm på ryggen. Jag gick med den på ryggen från morgon till kväll i en vecka när vi var i London i april och det var inga problem. Första dagarna tyckte jag att ryggsäcken kändes tung men efter ett tag kändes den lättare och lättare. Jag blev förmodligen starkare och starkare.

Eftersom vi flög till och från London så hade jag R-103 som handbagage vilket gick utmärkt.

Edit: Glömde tillägga att Kata har en smart lösning på dessa ryggsäckar genom att de satt dit öglor i vilka man kan fästa kameran (kameraremmar medföljer också). På det viset slipper man ju bära kameran om halsen utan den hänger i axelremmarna på ryggsäcken.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.