vifra
Aktiv medlem
Man ryks med så Myket av dessa ryckten! Själv vill jag ha en D400!
http://snapsort.com/cameras/Nikon-D400-specs
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den blev en verklighet under namnet D500Man ryks med så Myket av dessa ryckten! Själv vill jag ha en D400!
"Nästa OS" borde väl vara årets OS som har flyttats till sommaren 2021 (om mindre än ett år, alltså). Jag tror att spegelfviftarkamerorna kommer att vara i full fart fortfarande då.
Nikon kanske (gör ett ryk och) släpper Z8 och Z9 samtidigt med olika sensorer i samma hus. Som med Z6 och Z7 alltså.Jag läste mer om Z9 men tycker det är lite konstigt om den har så många mega puxlar. Om det är en kamera för yrkes fotografer borde den har max 20 magapix men en Z9s kan komma ha så många pixler. Jag försökte hitta mer info, men någon rykte ur sladden så jag kunde inte hitta mer om det rycktet.
Hej ! Menar du att både Nikon o Canon måste "Godkänna" dom som vill göra objektiv till deras kameror?
Med 200 Mp på kamera sensorn får säkert din nuvarande dator stora darren!Jag väntar på en digital storformats kamera, med en upplösning på minst 200megapix och snabb utläsning från sensorn, men måste först kolla om mina befintliga optik håller måttet. Innan dess måste Corona ha botats så det inte känns så osäkert att gå till butiken och testa kameran.
Nikon kanske (gör ett ryk och) släpper Z8 och Z9 samtidigt med olika sensorer i samma hus. Som med Z6 och Z7 alltså.
Dom har ju stora problem idag med o leverera nya produkter till Z systemet, o när man nu säljer för lite av det som det är nu så blir det ju inte lättare o sälja något när man inte kan leverera , ett exempel är ju deras 70-200 till Z systemet som fortfarande inte kan levereras o det skulle väl funnits för ca. 1 årsedan
Canon EOS-1D X III och Nikon D6 har inte funnits på marknaden mer än ett drygt halvår och tillverkarna vill nog gärna sälja fler exemplar. Pressfotografer lär vara ganska konservativa så det går nog vägen.Vi får väl se
Innan något kan filma i 10K oavbrutet i minst 43min väntar jag.....och fram tills dess går det tyvärr inte ta några bra bilder med den utrustning jag harFast den är nog inte så bra den heller. Jag har sett på youtube att den kommer att vara för sent ute, och i princip inte har några nya finesser alls. Om det inte kommer en 500mm/2 från Nikon kommer alla yrkesfotografer att byta till Canon, eftersom nästan alla redan nu känner sig svikna av Nikon.
Ingen idé att kolla på Sony heller då de är ett elektronikföretag som bara gillas av media eliten. Jag har själv testat Sony (en Mavica FD100) och den har dålig ergonomi och ingen bra sökare. Dessutom har den bara en kortplats, så jag undviker Sony.
Jag väntar på en digital storformats kamera, med en upplösning på minst 200megapix och snabb utläsning från sensorn, men måste först kolla om mina befintliga optik håller måttet. Innan dess måste Corona ha botats så det inte känns så osäkert att gå till butiken och testa kameran.
Kanske den stora AP-Byron gjort en felsatsning med Sony, vilket man hoppas på skulle förbättra utvecklingen av hanterings vänligheten med Sony kameror. Canon/Nikons lilla dilemma är väl annars att dom har både spegeelfria och det vanliga DSLR systemet att jobba med när försäljningen av system kameror dämpats, hur mycket pengar kan man lägga för att utveckla två system. D6 och 1DXIII hänger förstås med flera år till så klart. Hur är det med tillträde av fotografer i dessa Corona tider på idrotts arenorna, Filmkamera personal har väl sin egen kur oftast när det inte behövs allt för många olika vinkelbilder utan bara kunna skildra en fotbolls match på enklare vis.
Ok, Det hade jag ingen aning om, tack för svaretVad de och alla kameratillverkare lite förenklat gör är att patentskydda så mycket som möjligt av tekniken, i synnerhet när det gäller kommunikationen mellan kamera och objektiv, som möjligt.
Om något annat företag då bygger in patenterad teknik i sina objektiv så kan det bli mycket dyrt för dem.
I äldre fattningar har patenten sedan länge upphört, så där kan man köra reverse engineering och lista ut hur kommunikationen går till och sedan bygga objektiv som pratar med kamerorna utan några avtal med orginaltillverkarna. För tio år sedan intervjuade jag Sigmas nuvarande VD (på den tiden var det hans far som var VD) som då bland mycket annat framhöll att Sigma var enormt duktiga på reverse engineering.
Men, ett problem med att helt lita till reverse engineering är att du ofta och återkommande får problem när nya kameramodeller dyker upp och de använder hittills okända (eller uppgraderade) delar av kommunikationsprotokollet.
Så det enklaste för tredjepartstillverkare är i slutändan att skriva avtal med kameratillverkarna så de får tillgång till kommunikationsprotokollen. Senast jag intervjuade Sigmas VD (Photokina 2016, se https://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/sigma-pa-djupet.htm) så var han påtagligt mer undvikande kring frågan om reverse engieering. Mycket tyder på att de, vilket Tamron nog gjort länge, hade nått överenskommelser med olika kameratillverkare om att få tag i information kring AF-kommunikation - lite av ett måste när man bygger high-end-objektiv där fokusprestanda är viktiga.
Sedan gör inte alla tillverkare likadant, de grundläggande kommunikationsprotokollen för både Micro Four Thirds och för Sonys E-fattning har publicerats så att tredjepartstillverkare kunde använda sig av dem. Men notera att jag skrev "grundläggande", mycket tyder på att även de företagen nu på senare år behåller en del information om i synnerhet uppgraderingar och nya funktioner i kommunikationsprotokollen för sig själva och även där måste antagligen företagen skriva avtal för att få tillgång till allt de behöver veta.
Håll också i minnet att företag som Tamron och Sigma inte enbart är konkurrenter till kameratillverkarna - de är då och då också underleverantörer, både av delar och av hela objektiv som sedan säljs med kameratillverkarens namn på
Sedan är ju Sony en av Tamrons största ägare, och sådant kan ju också påverka relationen en del
Men, för att återvända lite mer till ursprungsfrågan, när det gäller Canon Eos R- och Nikon Z-varianter av de framgångsrika zoomar som Tamron tagit fram med Sony-fattning så har Tamron-representanter mer eller mindre rakt ut sagt att de gärna skulle bygga dem - när de får tillstånd att göra det från respektive kameramärke.
Hur det blir med Sigma-objektiv för Eos R- och Z-fattningar kan vara en mer öppen fråga, i alla fall just nu är nog Sigmas huvudfokus att få fram objektiv med L-fattning, och känner kanske inte så stor brådska med varianter för Canons och Nikons spegelfria.
Varför skulle de ha gjort det? Det handlar ju knappast om något spontant beslut av AP att byta system sådär. De har ju testat systemen ordentligt säger de själva.Kanske den stora AP-Byron gjort en felsatsning med Sony, vilket man hoppas på skulle förbättra utvecklingen av hanterings vänligheten med Sony kameror.
Om man skall ha 8k video så måste kameran ha mer än 20 MpixJag läste mer om Z9 men tycker det är lite konstigt om den har så många mega puxlar. Om det är en kamera för yrkes fotografer borde den har max 20 magapix men en Z9s kan komma ha så många pixler. Jag försökte hitta mer info, men någon rykte ur sladden så jag kunde inte hitta mer om det rycktet.