Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryckte om Z9

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma och Tamron verkar inte ha fått möjlighet att släppa några autofokusobjektiv vare sig till Z- eller Eos R-fattningen vilket förmodligen beror på att de inte lyckats komma överens med Nikon och Canon om saken. Om du kikar runt så ser du snabbt att det hittills enbart släppts tredjepartsobjektiv utan AF till de två fattningarna, och för att komma åt hur man kör AF med de nya kamerorna behövs troligen någon slags avtal med Canon respektive Nikon.

Sedan kan jag tycka att både Canon och Nikon tänker fel som inte släpper in Sigma/Tamron, de skulle komplettera deras egna objektivutbud på ett bra sätt.

Nikon har i alla fall de senaste 15 åren haft återkommande perioder då de varit långsamma med att leverera saker, så det är i sig som sagt inget nytt fenomen :)

Men, det är ju ändå rätt irriterande.
[/QUOTE]

Hej ! Menar du att både Nikon o Canon måste "Godkänna" dom som vill göra objektiv till deras kameror ?

Senast ändrad:
Jag läste mer om Z9 men tycker det är lite konstigt om den har så många mega puxlar. Om det är en kamera för yrkes fotografer borde den har max 20 magapix men en Z9s kan komma ha så många pixler. Jag försökte hitta mer info, men någon rykte ur sladden så jag kunde inte hitta mer om det rycktet.
Nikon kanske (gör ett ryk och) släpper Z8 och Z9 samtidigt med olika sensorer i samma hus. Som med Z6 och Z7 alltså.

Hej ! Menar du att både Nikon o Canon måste "Godkänna" dom som vill göra objektiv till deras kameror?

Vad de och alla kameratillverkare lite förenklat gör är att patentskydda så mycket som möjligt av tekniken, i synnerhet när det gäller kommunikationen mellan kamera och objektiv, som möjligt.

Om något annat företag då bygger in patenterad teknik i sina objektiv så kan det bli mycket dyrt för dem.

I äldre fattningar har patenten sedan länge upphört, så där kan man köra reverse engineering och lista ut hur kommunikationen går till och sedan bygga objektiv som pratar med kamerorna utan några avtal med orginaltillverkarna. För tio år sedan intervjuade jag Sigmas nuvarande VD (på den tiden var det hans far som var VD) som då bland mycket annat framhöll att Sigma var enormt duktiga på reverse engineering.

Men, ett problem med att helt lita till reverse engineering är att du ofta och återkommande får problem när nya kameramodeller dyker upp och de använder hittills okända (eller uppgraderade) delar av kommunikationsprotokollet.

Så det enklaste för tredjepartstillverkare är i slutändan att skriva avtal med kameratillverkarna så de får tillgång till kommunikationsprotokollen. Senast jag intervjuade Sigmas VD (Photokina 2016, se https://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/sigma-pa-djupet.htm) så var han påtagligt mer undvikande kring frågan om reverse engieering. Mycket tyder på att de, vilket Tamron nog gjort länge, hade nått överenskommelser med olika kameratillverkare om att få tag i information kring AF-kommunikation - lite av ett måste när man bygger high-end-objektiv där fokusprestanda är viktiga.

Sedan gör inte alla tillverkare likadant, de grundläggande kommunikationsprotokollen för både Micro Four Thirds och för Sonys E-fattning har publicerats så att tredjepartstillverkare kunde använda sig av dem. Men notera att jag skrev "grundläggande", mycket tyder på att även de företagen nu på senare år behåller en del information om i synnerhet uppgraderingar och nya funktioner i kommunikationsprotokollen för sig själva och även där måste antagligen företagen skriva avtal för att få tillgång till allt de behöver veta.

Håll också i minnet att företag som Tamron och Sigma inte enbart är konkurrenter till kameratillverkarna - de är då och då också underleverantörer, både av delar och av hela objektiv som sedan säljs med kameratillverkarens namn på :)

Sedan är ju Sony en av Tamrons största ägare, och sådant kan ju också påverka relationen en del :)

Men, för att återvända lite mer till ursprungsfrågan, när det gäller Canon Eos R- och Nikon Z-varianter av de framgångsrika zoomar som Tamron tagit fram med Sony-fattning så har Tamron-representanter mer eller mindre rakt ut sagt att de gärna skulle bygga dem - när de får tillstånd att göra det från respektive kameramärke.

Hur det blir med Sigma-objektiv för Eos R- och Z-fattningar kan vara en mer öppen fråga, i alla fall just nu är nog Sigmas huvudfokus att få fram objektiv med L-fattning, och känner kanske inte så stor brådska med varianter för Canons och Nikons spegelfria.

Jag väntar på en digital storformats kamera, med en upplösning på minst 200megapix och snabb utläsning från sensorn, men måste först kolla om mina befintliga optik håller måttet. Innan dess måste Corona ha botats så det inte känns så osäkert att gå till butiken och testa kameran.
Med 200 Mp på kamera sensorn får säkert din nuvarande dator stora darren!
ERROR! Brandfara! ;)

• Haha
Reaktioner: afe
Dom har ju stora problem idag med o leverera nya produkter till Z systemet, o när man nu säljer för lite av det som det är nu så blir det ju inte lättare o sälja något när man inte kan leverera , ett exempel är ju deras 70-200 till Z systemet som fortfarande inte kan levereras o det skulle väl funnits för ca. 1 årsedan

Finns på e-infintiy denna sekund jag skriver.

Canon EOS-1D X III och Nikon D6 har inte funnits på marknaden mer än ett drygt halvår och tillverkarna vill nog gärna sälja fler exemplar. Pressfotografer lär vara ganska konservativa så det går nog vägen.

Sony har förstås ingen chans här eftersom de bara har en spegelfri kamera att erbjuda i det här segmentet. :–)

Kanske den stora AP-Byron gjort en felsatsning med Sony, vilket man hoppas på skulle förbättra utvecklingen av hanterings vänligheten med Sony kameror. Canon/Nikons lilla dilemma är väl annars att dom har både spegelfria och det vanliga DSLR systemet att jobba med när försäljningen av system kameror dämpats, hur mycket pengar kan man lägga för att utveckla två system. D6 och 1DXIII hänger förstås med flera år till så klart. Hur är det med tillträde av fotografer i dessa Corona tider på idrotts arenorna, Filmkamera personal har väl sin egen kur oftast när det inte behövs allt för många olika vinkelbilder utan bara kunna skildra en fotbolls match på enklare vis.

Fast den är nog inte så bra den heller. Jag har sett på youtube att den kommer att vara för sent ute, och i princip inte har några nya finesser alls. Om det inte kommer en 500mm/2 från Nikon kommer alla yrkesfotografer att byta till Canon, eftersom nästan alla redan nu känner sig svikna av Nikon.

Ingen idé att kolla på Sony heller då de är ett elektronikföretag som bara gillas av media eliten. Jag har själv testat Sony (en Mavica FD100) och den har dålig ergonomi och ingen bra sökare. Dessutom har den bara en kortplats, så jag undviker Sony.

Jag väntar på en digital storformats kamera, med en upplösning på minst 200megapix och snabb utläsning från sensorn, men måste först kolla om mina befintliga optik håller måttet. Innan dess måste Corona ha botats så det inte känns så osäkert att gå till butiken och testa kameran.
Innan något kan filma i 10K oavbrutet i minst 43min väntar jag.....och fram tills dess går det tyvärr inte ta några bra bilder med den utrustning jag har

Kanske den stora AP-Byron gjort en felsatsning med Sony, vilket man hoppas på skulle förbättra utvecklingen av hanterings vänligheten med Sony kameror. Canon/Nikons lilla dilemma är väl annars att dom har både spegeelfria och det vanliga DSLR systemet att jobba med när försäljningen av system kameror dämpats, hur mycket pengar kan man lägga för att utveckla två system. D6 och 1DXIII hänger förstås med flera år till så klart. Hur är det med tillträde av fotografer i dessa Corona tider på idrotts arenorna, Filmkamera personal har väl sin egen kur oftast när det inte behövs allt för många olika vinkelbilder utan bara kunna skildra en fotbolls match på enklare vis.

Dom flesta tidningar har gått över till mobilbilder så AP borde ju kunna uppnå mobilbilskvalitet i alla fall även med en Sonykamera. Men även för AP får man väl se detta som ett steg tillbaka i penningasparandet.

Vad de och alla kameratillverkare lite förenklat gör är att patentskydda så mycket som möjligt av tekniken, i synnerhet när det gäller kommunikationen mellan kamera och objektiv, som möjligt.

Om något annat företag då bygger in patenterad teknik i sina objektiv så kan det bli mycket dyrt för dem.

I äldre fattningar har patenten sedan länge upphört, så där kan man köra reverse engineering och lista ut hur kommunikationen går till och sedan bygga objektiv som pratar med kamerorna utan några avtal med orginaltillverkarna. För tio år sedan intervjuade jag Sigmas nuvarande VD (på den tiden var det hans far som var VD) som då bland mycket annat framhöll att Sigma var enormt duktiga på reverse engineering.

Men, ett problem med att helt lita till reverse engineering är att du ofta och återkommande får problem när nya kameramodeller dyker upp och de använder hittills okända (eller uppgraderade) delar av kommunikationsprotokollet.

Så det enklaste för tredjepartstillverkare är i slutändan att skriva avtal med kameratillverkarna så de får tillgång till kommunikationsprotokollen. Senast jag intervjuade Sigmas VD (Photokina 2016, se https://www.fotosidan.se/cldoc/photokina2016/sigma-pa-djupet.htm) så var han påtagligt mer undvikande kring frågan om reverse engieering. Mycket tyder på att de, vilket Tamron nog gjort länge, hade nått överenskommelser med olika kameratillverkare om att få tag i information kring AF-kommunikation - lite av ett måste när man bygger high-end-objektiv där fokusprestanda är viktiga.

Sedan gör inte alla tillverkare likadant, de grundläggande kommunikationsprotokollen för både Micro Four Thirds och för Sonys E-fattning har publicerats så att tredjepartstillverkare kunde använda sig av dem. Men notera att jag skrev "grundläggande", mycket tyder på att även de företagen nu på senare år behåller en del information om i synnerhet uppgraderingar och nya funktioner i kommunikationsprotokollen för sig själva och även där måste antagligen företagen skriva avtal för att få tillgång till allt de behöver veta.

Håll också i minnet att företag som Tamron och Sigma inte enbart är konkurrenter till kameratillverkarna - de är då och då också underleverantörer, både av delar och av hela objektiv som sedan säljs med kameratillverkarens namn på :)

Sedan är ju Sony en av Tamrons största ägare, och sådant kan ju också påverka relationen en del :)

Men, för att återvända lite mer till ursprungsfrågan, när det gäller Canon Eos R- och Nikon Z-varianter av de framgångsrika zoomar som Tamron tagit fram med Sony-fattning så har Tamron-representanter mer eller mindre rakt ut sagt att de gärna skulle bygga dem - när de får tillstånd att göra det från respektive kameramärke.

Hur det blir med Sigma-objektiv för Eos R- och Z-fattningar kan vara en mer öppen fråga, i alla fall just nu är nog Sigmas huvudfokus att få fram objektiv med L-fattning, och känner kanske inte så stor brådska med varianter för Canons och Nikons spegelfria.
Ok, Det hade jag ingen aning om, tack för svaret :)

Kanske den stora AP-Byron gjort en felsatsning med Sony, vilket man hoppas på skulle förbättra utvecklingen av hanterings vänligheten med Sony kameror.
Varför skulle de ha gjort det? Det handlar ju knappast om något spontant beslut av AP att byta system sådär. De har ju testat systemen ordentligt säger de själva.

Apropå AP och Sony så fick ju A9:an lite gratis uppmärksamhet i dagarna när bilder från en av vitahusets fotografer (som använder A9:an) lades ut på den corona-sjuke Trump och bilderna dissekerades i media för att avgöra huruvida de var tagna vid samma tillfälle/fake eller inte :)

Jag läste mer om Z9 men tycker det är lite konstigt om den har så många mega puxlar. Om det är en kamera för yrkes fotografer borde den har max 20 magapix men en Z9s kan komma ha så många pixler. Jag försökte hitta mer info, men någon rykte ur sladden så jag kunde inte hitta mer om det rycktet.
Om man skall ha 8k video så måste kameran ha mer än 20 Mpix
7680 × 4320 1.77∶1 (16∶9) => 33.18 Mpix

Senast ändrad:
Just nu har jag ingen kamera alls förtutom min drönare och GoPro, men jag väntar nog på Z10 eller D900. Jag funderade på Sony men läste att de är bättre på brödrostar än kameror, så tills dess får jag klara mig med mobilen. Min mobil har i och för sig bara 108 mugapexlar men det räcker till just nu. Nästa mobil blir en med större sensor och Zeissoptik.

Min lön har dock inte uppdaterats de senaste åren, och det är ett problem när jag måste ha ny utrystning. Jag borde nog blivit bussförare i stället för att ha gått humanistisk linje så hade jag inte förlorat så mycket pengar. Tyvärr är media eliten och politrukerna ansvariga för att vi har ett sånt problem och jag blir tvyngen att vanta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar