Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ryckig bild, windowsproblem eller grafikkortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Varför blir det ryckigt på skärmen när jag scrollar eller ser rörliga filmer/spel?

Är det något man kan justera?

Jag använder Win XP och Geforce 4

Får ont i ögonen av detta problem, och det är väldigt störande.
 
Om bilden flimmrar så är det uppdateringsfrekvensen på grafikkortet som ställer till det. ska vara åtminstone över 60Hz helst 70. ifall du inte redan kollat detta :)
 
Jag skulle säga att en uppdateringsfrekvens under 85 är för lågt. Vad har du för monitor? Med ett Geforce 4 och en hyffsad monitor borde du kunna köra åtminståne 85 hz i 1280*960
 
Jag vet inte hur XP är, men det brukar vara lite struligt med att ställa in uppdateringsfrekvensen. Jag kör ett program som heter PowerStrip. Det låter dig ställa in precis vilken uppdateringsfrekvens du vill (Se upp! Det går att ställa in högre än vad skärmen klarar av). Man kan även ställa in helt custom upplösningar, typ 1600*800 om man nu skulle roas av det. Man kan givetvis ha olika profiler, med olika upplösningar, färdjup, uppdateringsfrekvens och så vidare, som man sedan enkelt väljer via en meny nere i systemfältet. Det har även färgprofiler. Man kan även koppla olika profiler till olika program/spel, så att den byter automatiskt när du startar ett visst program/spel. Man kan även använda det för att överklocka grafikkortets proccessor och ram. Sen kan man givetvis koppla alla funktioner till kortkommandon, så man kan tex justera klockfrekvensen medans man spelar ett spel, eller ändra färgerna...eller vad man nu kan tycka sig behöva göra. Med andra ord, ett mycket bra program. :) Finns nog att ladda ner på download.com
 
Om ryckigheten uppträder när mycket grafik flyttas över skärmen är ett typexempel att burken har för lite internminne (ram). Låter inte som det har med uppdateringsfrekvensen att göra. Lite typiskt när man köper en dator i dag, den kommer med en snabb processor och ett fett grafikkort, men med internminne som knappt räcker för windows och word samtidigt...
 
Det här kommer att låta som en idiotförklaring...

Har du installerat drivrutinerna till grafikkortet? Windows XP:s drivrutiner fungerar automatiskt med det kortet så det verkar som allt är frid och fröjd även fast man inte installerat dem. (Jag har haft det problemet en gång, tog mig 2 veckor till jag upptäckte att drivrutinerna inte var installerade. Nedrans XP.
 
När?

Har samma problem ibland.. men endast när jag använder scrollhjulet på musen! Funkar hur bra som helst om jag inte använder det.. skumt! Om det hackar oavsett hur du gör så skulle jag också gissa på för lite internminne!
 
ThomasT skrev:
Det här kommer att låta som en idiotförklaring...

Har du installerat drivrutinerna till grafikkortet? Windows XP:s drivrutiner fungerar automatiskt med det kortet så det verkar som allt är frid och fröjd även fast man inte installerat dem. (Jag har haft det problemet en gång, tog mig 2 veckor till jag upptäckte att drivrutinerna inte var installerade. Nedrans XP.

Stämmer nog när jag tänker efter.. alla problem fungerade med nya drivrutiner för kortet! =)
 
Hmmm, jag har minne på 256 Mb, så det borde räcka.

Thomas T - Jodå, jag har installerat drivrutinerna för grafikkortet.

Angående uppdateringsfrekvensen så kan jag inte ändra den. Inställningarna är låsta. Jag har en gammal Daewoo 15" monitor. Allt på skärmen är dessutom smått fast jag har upplösningen inställd på 800 x 600. Antar att det löser sig med en ny skärm. Siktar in mig på en Samtron 96P 19". Bra pris och har goda recensioner.
 
Jag hade ett liknande problem med min burk, dock har jag ett Matrox G550 kort. Det visade sig att det var nätagregatet som inte lämnade tillräckligt med ström. Jag bytte till ett på 350 watt och då försvann problemen. Det gamla var på 250 watt. Detta problem gäller även GeForce och Radeon kort, så det kan vara värt att kolla upp. Dessa problem är vanligast på AMD Athlon datorer men även på Intel P4, då dessa drar mycket ström.
 
Lotus skrev:
Jag hade ett liknande problem med min burk, dock har jag ett Matrox G550 kort. Det visade sig att det var nätagregatet som inte lämnade tillräckligt med ström. Jag bytte till ett på 350 watt och då försvann problemen. Det gamla var på 250 watt. Detta problem gäller även GeForce och Radeon kort, så det kan vara värt att kolla upp. Dessa problem är vanligast på AMD Athlon datorer men även på Intel P4, då dessa drar mycket ström.

Tack för inlägget! Fantastisk källa för information och tips, Fotosidan! Jag har en Athlon 1800+ processor, så din synpunkt kan mycket väl stämma. Ska kolla upp det.
 
Walle skrev:
Jag skulle säga att en uppdateringsfrekvens under 85 är för lågt. Vad har du för monitor? Med ett Geforce 4 och en hyffsad monitor borde du kunna köra åtminståne 85 hz i 1280*960

Ögat registrerar inte frekvenser över 72 hz, dvs du ser ingen skillnad på frekvenser över 72 hz.

Däremot kan dina ögon/hjärna uppfatta 75 hz som jobigt, de måste anstränga sig.
Detta beror dock på upplösning, din skärm m.m. Att köra 85 hz på en 21" skärm i upplösningen 1600x1200 är ungfär som att köra en 17" i 800x600 i 60 hz då det är en större yta som ska uppdateras. Ställ den så högt som möjligt men se till att skärpan bibehålls, annars blir det lika jobbigt för ögonen ändå.
 
Jag har gjort en jämnförelse, två stycken exakt likadana monitorer, Samsung SyncMaster 900NF, uppställda brevid varandra. Båda kördes i 1280*1024. Den ena gick i 85hz, den andra i 72hz, och nog fan var det skillnad...

Testade även 1024*768, ena skärmen i 85hz, den andra i 100hz...klar skillnad.

Även folk som inte hade en aning om vilken skärm som körde vilken frekvens kunde utan vidare avgöra vilken som var den med högre frekvens
 
Då är du och dina testobjekt otroligt skarpsynta. Detta är inget otroligt men det finns många fler som inte ser skillnad än de som ser skillnad.

"A "flicker-free" refresh rate is usually considered to be one that is 72 Hz or higher." - http://www.maginnovision.com/Service_Support/faq_general.html

Most individuals notice flicker at refresh rates below 60 Hz.
Many individuals have a problem with flicker at 60 Hz.
Some individuals see flicker at refresh rates above 60 but below 72 Hz.
A small percentage of individuals notice flicker at 72 Hz.
Very few people notice flicker at refresh rates above 72 Hz.
- http://www.pcguide.com/ref/video/modesRefresh-c.html

Jag kan säkert hitta fler exempel om du vill.
 
Min fina Sony är hos doktorn...Snyft! Något fel på nätdelen. Som reserv köpte jag en billig skärm i väntan på att Sonyn blir klar, jag har ändå tänkt köpa en enklare monitor till att ha menyer o sånt på. Och den klarar inte mer än 1152*864 i 75Hz. Sonyn klarar högre upplösningar i 85Hz, och visst ser jag skillnad på 75 och 85. 75 är acceptabelt, men lägre kan jag inte gå, då blir jag tokig.
 
Du behöver inte leta efter exempel som inte har med att göra vad jag sa...jag sa inte att det flimmrade...Jag sa att det utan problem går att se skillnad, framför allt när det gäller snabb grafik i spel och dylikt.
 
Testa att ändra färgdjupet. Olika grafikkort fungerar olika snabbt till olika saker vid olika färgdjup. Bara att testa sig fram vad som funkar för det du pysslar med, med andra ord.

Vid 15 eller 16 bitars färgdjup kan du se skillnad i toningar i bilder, t.ex. en blå himmel i olika nyanser blir lite randig. Men det kanske är lättare att acceptera än att bilden hackar.

---

Håller med Calle S, 75 Hz är knappt acceptabelt. Jag vill egentligen ha minst 80 Hz, men jag kör just nu 75 Hz för att kunna ha upplösningen 1600x1200.

Jag kan utan vidare se skillnad på 75 Hz och 80 Hz, utan att ta till två skärmar bredvid varandra. Jag tillhör tydligen en av de mycket få...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.