Det är som du är inne på, den utläsningen som anges är för hela sensorn, när man filmar används inte all yta och man behöver bara läsa ut den aktiva delen. Därav att nästan alla kameror beskär och pillar med olika tekniker vid filmning. Gh5an är ett ganska starkt undantag då den klarar av 60 bilder i sekunden samtidigt som den läser av hela bredden på sensorn(toppen och botten är fortfarande beskurna såklart) och dessutom inte använder pixel binning eller line skipping(finns det korrekta svenska termer för dessa saker? Det gör lite ont inombords att kasta in engelska termer såhär)
EOS R använder sensorns fulla bredd i 1080P läget, men då går inte matten ihop längre även om topp och botten är beskurna på sensorn. Så där används metoden pixel binning vilket grovt kan utryckas som att tex fyra pixlar på sensorn används för att ge en pixel video, så hastigheten fyrdubblas. Sedan måste processorkraft räknas in också, bara sensorutläsningen räcker inte utan kameran ska kunna producera en videofil av informationen med. Gh5 använder som sagt inte denna metoden utan använder sensorns fulla upplösning(om man inte beskär som du gör då såklart) och skalar ner upplösningen så att man får en mer detaljerad bild.
Du missa en nolla i matten ovan med, 1/13 är 0,077s. Men du har rätt resultat så det var nog bara det du skrev i inlägget, inte vad du räkna med. Men det blir dessvärre ännu krångligare
1,75 beskärning är bara vad som gäller horisontellt, beskärningen på höjden blir mer då sensorn inte har samma bildförhållande som används när man filmar(3:2 mot 16:9).
4K upplösningen som används är 8294400(8,3 MP), hela sensorn är på 30105600 pixlar(30MP). Så procentuellt används bara 27,55% av sensorn vid 4K filmning utan digital bildstabilisering. Så utläsningshastigheten ökar med 3,63 gånger, dvs det blir 0,021s.
Ta för övrigt inte informationen ovan som jag var en expert, det är lätt att låta bildad på internet. Jag involverar mig för att försöka hjälpa och lära mig själv mer(samt att det är kul att disskutera!). Tyvärr har jag inga mer bra råd för trådämnet, dina filmer du postat här är otroligt fina iaf! Så hoppas någon kan hjälpa dig knäcka hur du kan ta bättre video med EOS R kameran.