Mattias Sundberg
Aktiv medlem
Det låter som en verkligt stor skillnad mellan kamerorna.
Vad jag inte förstår är hur det fungerar. Om utläsningen av en bild tar 1/13s så i min värld kan endast 13 bilder läsas per sekund, vilket då motsvarar 13 fps.
Men om endast den beskärda delen av sensorn behöver läsas med samma hastighet så kanske ekvationen går ihop. Med cropfaktor 1.75 i 4K så blir tar då utläsningen 25ms, ( 1/13 = 0,77s och 0,77 delat med 1,75x1.75 blir 0.025s)
Det är verkligen stor skillnad i utläsningshastighet mellan de två, ja. Men som Daniel här ovan också förklarade är det tid för utläsning av hela sensorns uppifrån och ned, så det påverkas helt klart av beskärningsfaktorer.
Det finns dock fullformatskameror som har har snabbare utläsning utan binning eller skipping, ett exempel i samma prisklass är Nikon Z6 som läser hela sensorns bredd motsvarande 6K och nedsamplar till 4K.
Men jag håller kvar vid min teori att det är (för mycket) kameraskak som inte din stabiliseringslösning med EOS R:en klarar av att hantera. Det är väldigt tydligt i ditt GH5-klipp att det är IBIS som jobbar.