Annons

Ryckig bild EOS R jämfört med lugn bild GH5

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter som en verkligt stor skillnad mellan kamerorna.
Vad jag inte förstår är hur det fungerar. Om utläsningen av en bild tar 1/13s så i min värld kan endast 13 bilder läsas per sekund, vilket då motsvarar 13 fps.
Men om endast den beskärda delen av sensorn behöver läsas med samma hastighet så kanske ekvationen går ihop. Med cropfaktor 1.75 i 4K så blir tar då utläsningen 25ms, ( 1/13 = 0,77s och 0,77 delat med 1,75x1.75 blir 0.025s)

Det är verkligen stor skillnad i utläsningshastighet mellan de två, ja. Men som Daniel här ovan också förklarade är det tid för utläsning av hela sensorns uppifrån och ned, så det påverkas helt klart av beskärningsfaktorer.
Det finns dock fullformatskameror som har har snabbare utläsning utan binning eller skipping, ett exempel i samma prisklass är Nikon Z6 som läser hela sensorns bredd motsvarande 6K och nedsamplar till 4K.

Men jag håller kvar vid min teori att det är (för mycket) kameraskak som inte din stabiliseringslösning med EOS R:en klarar av att hantera. Det är väldigt tydligt i ditt GH5-klipp att det är IBIS som jobbar.

Det är verkligen stor skillnad i utläsningshastighet mellan de två, ja. Men som Daniel här ovan också förklarade är det tid för utläsning av hela sensorns uppifrån och ned, så det påverkas helt klart av beskärningsfaktorer.
Det finns dock fullformatskameror som har har snabbare utläsning utan binning eller skipping, ett exempel i samma prisklass är Nikon Z6 som läser hela sensorns bredd motsvarande 6K och nedsamplar till 4K.

Men jag håller kvar vid min teori att det är (för mycket) kameraskak som inte din stabiliseringslösning med EOS R:en klarar av att hantera. Det är väldigt tydligt i ditt GH5-klipp att det är IBIS som jobbar.

Det är en bra sammanfattning Mattias.

Nu i morse så har jag filmat med EOS R och testat med eller utan IS och läge 1 mot läge 2. Även använt digital IS läge 1 och läge 2 (kraftigare)
Helt klart så behövs IS och det verkar som läge 1 (standard) fungerar något bättre än läge 2. Digital IS tycker jag inte förbättrar nämnvärt.
Tyvärr blir bilden aldrig tillräckligt stabil för att få godkänt i utzoomat läge 400mm.
I bästa fall blir det små ryckningar så att bilden hoppar till rytmiskt, inte mycket men tillräckligt för att vara störande så att filmen känns orolig.
Men alltför ofta är ryckningarna och flimret påtagligt och ruinerar tagningarna.
Tankarna om för långsam utläsning kan jag nog överge. Det handlar inte om rolling shutter.

Tackar alla för olika input.
MVH Janne

Bättre lösning
Som väntat fungerar det bättre med original optik till kameran.
Jag har skaffat ett Panasonic Leica 100-400mm och är nöjd hur det fungerar med Lumix GH5. Bra stabilisering med dual-IS och fungerande följande autofokus.

Det blev några tagningar i morse, men med ett klenare videohuvud vilket inte räcker till pga. sämre dämpning.
Resultat får ändå duga och det blir säkert bättre med det rätta videohuvudet framöver.

Storskrake:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar