Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RX100 III egenskaper fast med bättre zoom??

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man är van vid att fotografera med en telefon är det väl inte så konstigt att man fortsätter att göra likadant med en "riktig" kamera?

Testa annars en RX100 nr 1. Den har en längre zoom. Beklagligt att dom inte behöll den på efterföljarna. Betydligt billigare.

Självklart bra - men riktigt dyr också.

Jo sant. Jag väntar på testerna ändå... Har länge väntat på något bra där man slipper byta objektiv hela tiden... Vill prova att filma med. Jag köpte Sigmas 18-300... Den är förvånansvärt skarp men hoppar i bildstabiliseringen och har i övrigt inte nån toppmekanik.

Hej

Jag är ny på kompaktkamera marknaden och testar just nu en Sony rx100 III. Jag är väldigt imponerad av den, MEN, jag vill ha en kamera som kan zooma betydligt bättre än vad den gör (24-70mm). Vad ska jag se efter för kamera? Jag vill ha vinklingsbar skärm och jag vill även använda den som filmkamera.
Jag vill helt enkelt kunna zooma när mina barn spelar fotbollsmatcher, är en bit ut i havet och badar, leker på en sommaräng... ja ni förstår...!

Hoppas ni ha några bra tips! Kvalitén på bilderna blir ju super fin i rx100 III så de egenskaperna vill jag gärna ha kvar så gått det går.

Svårt att ge en riktigt bra rekommendation baserat på ovanstående, men jag tycker att du fått en hel del bra tips i tråden på andra kompakter som jag tror kan vara värt att kika på.

Tänkte bara nämna ett ytterligare alternativ som jag tror skulle kunna vara ett väldigt intressant alternativ. Det är att köpa en väldigt liten systemkamera (mindre än vissa kompakter här), och sedan köpa ett superzoomobjektiv till det.

Kika på tex denna som är väldigt liten, kompakt och har vinklingsbar display (den har ingen EVF, men då verkar inte använda sökare, och går att köpa till om du kommer på att det är bra):

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=E-PL7svart (finns även i vitt/silver).

Till denna kan du välja ibland massor av olika objektiv till den så kallade micro 4/3-standarden. Finns en hel del superzoom-objektiv att välja på ifrån både Olympus och Panasonic, så borde vara stor sannolikhet att hitta ett som passar ditt behov av bildvinklar.

Det som är ett stort plus är, att även om du köper ett enda objektiv, eller mest använder superzoomen som du skaffar, så har du möjlighet att byta till andra objektiv om du upptäcker att de inte helt passar de situationer du fotograferar. Om du tex upptäcker att en superzoom inte är klockren för porträtt av dina barn (du kanske vill ha ljusstarkare, och mer möjlighet till bokeh/oskärpa på bakgrunden) så kan du enkelt köpa till ett sådant. Du är inte låst till det på kameran.

Det blir oftast inte heller mycket dyrare än kvalitetskompakter (som kostar hyfsat med pengar ändå), men nackdelen är att även om det finns små kamerahus, så kommer även de mest komptakta objektiven sticka ut lite mer än en platt kompakt som Sony RX-100-serien eller Canon G7X.

Dock så blir paketet med små systemkameror (som tex de minsta ifrån Olympus och Panasonic) oftast varken mycket dyrare eller större (ibland tom mindre) än så kallade superzoomkameror.

Dessa superzoomkameror som har permanent stora objektiv som sticker ut, och som du aldrig kan byta till mindre kompaktare varianter (tex när du inte har lika mycket plats, och när du inte behöver zooma in så mycket).

Då kan ett litet hus systemkamerahus med superzoom-objektiv ibland vara ett bättre alternativ än en superzoomkamera där du aldrig kan byta ut objektivet om det inte passar (antingen tillfälligt eller permanent).

Har inte gjort någon vetenskaplig marknadsundersökning, men normalt så brukar andrahandsvärdet på superzoomkameror sjunka mer än motsvarande systemkameror, eller motsvarander superzoomobjektiv.

Ok, det var bara några tips på vägen med en ny inriktning som kanske kan vara värd att fundera på för dig! :)

Senast ändrad:
Fast, martinot, han skulle ju fota sina barns fotbollsmatcher och E-PL7 liksom hela E-P serien saknar PDAF och ger dålig följande autofokus vid sport. Bästa m43 kameran för detta är Olympus E-M1 som är mycket större (men bra prissatt nu) men inte helt klart hur den fokuserar med 14-140 el dylikt objektiv. Den är förstås snabb med 40-150/2,8 men det har ju bara tele och är ändå rätt stort i sammanhanget.

Skulle det gå att ha två kameror:
En liten med normalzoom eller superzoom och en kamera med ljusstark telezoom för sport? Man slipper byta objektiv och är alltid skjutklar. T ex en m43 kamera med 14-42 eller 14-140 och en E-M1 med 40-150/2,8? Totalt blir det inte så stort och E-M1 med 40-150 hamnar bara lite högre än Sony RX10 III i pris. Man kan sedan få tag i en 14-140 beg för ca 3000kr och ett hus till den för 2000kr.

Fast, martinot, han skulle ju fota sina barns fotbollsmatcher och E-PL7 liksom hela E-P serien saknar PDAF och ger dålig följande autofokus vid sport.

Helt riktigt!

Tänkte inte på det...

Bra att du noterade! Hade kunnat bli väldigt tokig rekommendation annars.

Till TS; glöm mitt förslag på kameramodell, men kika på de som Fredrik nämner som en variant på konceptet med utbytbar optik (om det inte blir för stort för dig, men även superzoom-kameror med fast optik kan som sagt vara rätt stora jämfört med din RX-100).

Jag har bara haft RX100 III hemma på prov nu i tre dagar, jag har sökare på min systemkamera men använder den i princip aldrig. Men det kanske man borde då för att få bättre bilder.

Vilken systemkamera har du?
Om den har utbyttbara objektiv kanske det är bäst att skaffa ett teleobjektiv till den i stället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar